بیش از ۴ هزار کارگر در خراسان شمالی، زیر چتر پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی درباره قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی گفت: با تصویب و اجرای این قانون، بیش از چهار هزار کارگر ساختمانی زیر چتر پوشش بیمه ای قرار خواهند گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین‌اجتماعی استان خراسان شمالی، جواد یزدانی در این‌باره افزود: با تصویب و اجرای قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی جمعیت بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزارنفری کارگران شاغل در حوزه ساختمانی با تحقق پوشش بیمه‌ تأمین‌اجتماعی از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی این سازمان بهره‌مند شده و بخشی از چالش‌های خانوار تحت پوشش خود را حل شده می‌بیند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور در قالب کارگران ساختمانی در حوزه‌های عمرانی و ساخت‌وساز فعالیت دارند که با نگاه به شرایط سختی کار آنها در محیط‌های پرخطر و در قالب کارهای سخت و طاقت‌فرسا در اجرای پروژه‌های مرتبط با ساخت و ساز، نیازمند بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای در سازمان‌های بیمه‌گر بخصوص سازمان تأمین‌اجتماعی هستند.

یزدانی افزود: اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی اقدامی در جهت تامین منابع پایدار درآمدی سازمان تامین‌اجتماعی باهدف حمایت از جامعه شریف کارگری و پوشش بیمه‌ای این قشر به اجرا درآمده است.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی متذکر شد: بر اساس قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه شده از ماخذ کسر حق بیمه از کارگران ساختمانی دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امور مرتبط با ساختمان سازی و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوط از محل مساحت یا متراژ ساخت و ساز،کارگران ساختمانی را بیمه کند.

یزدانی با اشاره به اینکه پیش از تصویب این قانون، مبنای محاسبه حق بیمه صدور پروانه‌های ساختمانی بابت سهم کارفرما ۱۵% مجموع عوارض شهرداری‌ها بود گفت: بر اساس این مصوبه؛ متقاضیان ساخت‌وساز اعم از احداث و یا تجدید بنا، در محدوده حریم شهری مکلف هستند برای هر متر مربع زیربنا چهار درصد و برای ساخت وساز در محدوده روستاها یک درصد حداقل دستمزد ماهیانه همان سال را به‌عنوان حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی پرداخت کنند.

وی درباره اجرای این فرایند افزود: تغییر مبنای محاسبه حق بیمه مربوطه و به تبع آن تغییر مبالغ قابل وصول بعنوان مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، خواسته به‌حق جامعه شریف بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری کارگران ساختمانی وخانواده ایشان محسوب می‌شود و باعث قرار گرفتن این قشر زحمتکش زیر چتر حمایتی و پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی شده و در نتیجه از خدمات بیمه‌ای و درمانی این سازمان بهره مند خواهند شد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی اضافه کرد: در پایان مجددا تاکید می‌شود که اجرای این قانون با تامین منابع پایدار لازم باعث پوشش بیمه ای و بهره‌مندی کارگران ساختمانی در صف انتظار، از خدمات سازمان تامین اجتماعی می‌شود به‌طوری که در استان خراسان شمالی بیش از چهار هزار نفر از کارگران ساختمانی فاقد پوشش بیمه ای با استفاده از مزایای این قانون و با پرداخت حداقل سهم بیمه شده می‌توانند از خدمات و پوشش‌ها و تعهدات قانونی سازمان تامین‌اجتماعی استفاده کنند.

کد خبر: 59764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =