کوچ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سمت شرکت حمل و نقل به شرکت لجستیکی

مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این گروه، تغییر راهبرد این گروه به سمت شرکت لجستیکی را تشریح کرد.  

محمدرضا مدرس خیابانی در گفتگو با آتیه آنلاین درباره چرایی تغییر راهبرد این گروه از شرکت حمل و نقل به سمت شرکت لجستیکی گفت: تغییر رویکرد در حمل کالا و رقابت فشرده در ارائه خدمات باکیفیت به فعالان اقتصادی از سوی بسیاری از کشورهای صاحب نام در عرصه حمل بار دریایی، منجر به شکل گیری رویکرد جدیدی از فعالیت حمل بار دریایی در دنیا شده است که بر این اساس، پس از بررسی های بسیار، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان چهاردهمین شرکت بزرگ حمل بار کانتینری در دنیا که بخش هایی از این زنجیره را هم‌اکنون در اختیار داشته ‌و با شرکت حمل و نقل ترکیبی خود در کنار شرکت‌های حمل بار فله ‌و کانتینری، مشغول به خدمات رسانی است، این رویکرد را برای خود ترسیم کرده است تا بتواند با تکمیل زنجیره لجستیک، در این مسیر گام بردارد.

مدرس خیابانی تاکید کرد: طی دهه‌های گذشته همواره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقتدار ملی و بین‌المللی کشور را به جهانیان ثابت کرده و نمونه آن اعزام نفت ایران به ونزوئلا با کشتی‌های متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که توانست پرچم جمهوری اسلامی ایران را با اعزام دو فروند کشتی نفتکش به آن کشور در یک مقطع حساس زمانی و تحت تهدیدات مستمر تحریم‌کنندگان، در پهنه دریاها به اهتزاز درآورد.
او افزود: ضمن اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد و علاوه بر حضور جدی در آبراهه‌های بین‌المللی، پشتیبانی از نیروی انسانی داخلی را نیز صورت می‌دهد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: سالانه ۲۰۰ نفر از داوطلبین ورود به حوزه دریانوردی از سوی این ناوگان ملی آموزش می‌بینند و همچنین این گروه ۶ هزار و ۷۰۰ نیرو در اختیار دارد که بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از آن‌ها در حوزه دریایی مشغول به فعالیت هستند.
مدرس خیابانی ادامه داد: این گروه هم اکنون ۱۳۷ فروند شناور با ظرفیت بیش از پنج میلیون تُن در اختیار دارد که امیدواریم در مسیر پیشرفتی که برای این مجموعه طراحی شده این ظرفیت‌ها بیش از پیش افزایش یابند.
او افزود: همچنین، در حال حاضر ۱۹۴ هزار جعبه کانتینر در اختیار گروه کشتیرانی است که به موازات این مالکیت، سرمایه‌گذاری‌هایی نیز در این حوزه صورت گرفته و در سال جاری ۴۰ هزار TEU کانتینر به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار خریداری شده و به ظرفیت‌های گروه افزوده شده است؛ ضمن اینکه این ناوگان در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای که به نوعی حمل‌ونقل ترکیبی را شامل می‌شود با یکهزار و ۲۰۰ دستگاه واگن کار خود را تداوم داده است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: مقارن این دستاوردها، این گروه رسالتی که برای خود تعریف کرده است تعداد کارکنان خارجی را که در سال ۱۳۹۸حدود ۶۰۰ نفر بوده‌اند با نیروی ایرانی جایگزین کرده و هم اکنون تعداد پرسنل خارجی در سال جاری به صفر رسیده است و تعداد انگشت شماری نیروی غیرایرانی که در این ناوگان مشغول به فعالیت هستند به جهت مسائلی است که با توجه به محدودیت‌ها باید در نظر داشت.
او با اشاره به اینکه تقویت کریدور شمال-‌جنوب و شرق-‌غرب یکی از راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: بر این اساس هفته گذشته خط منظمی برای حمل بار کانتینری از شرق دور به بندر چابهار راه اندازی شده که در تداوم این مسیر، به طور منظم کشتی‌های دیگری نیز در بندر چابهار پهلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر، خط منظم کانتینری از هند به چابهار نیز هم اکنون فعال است.
او گفت: در حوزه توسعه حمل‌ونقل ترکیبی نیز ۱۰۰ دستگاه واگن با استفاده از توان صنایع داخلی خریداری شده و ۲۰۰ دستگاه واگن دیگر نیز خریداری و به ناوگان ریلی ملحق خواهیم کرد.
مدرس خیابانی با اعلام اینکه خرید و ساخت هشت فروند شناور در دستور کار قرار گرفته است، افزود: این هشت فروند شناور خریداری شده در مسیر کریدور شمال-جنوب فعالیت خواهند کرد.
وی در مرور اهم برنامه های راهبردی فاصله سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ گروه کشتیرانی گفت: به منظور توسعه اقتصاد دریامحور، سرمایه‌گذاری دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری در حوزه توسعه ناوگان در نظر گرفته شده که در کنار آن ۳۲۵ میلیون دلار نیز در حوزه خرید کانتینر سرمایه گذاری خواهد شد که در مجموع می‌توان گفت عددی حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای افزایش ورود ۷۷ شناور به ناوگان و خروج شناورهای فرسوده و مستهلک از ناوگان هزینه خواهد شد. لازم به ذکر است به فراخور مشارکت با صنایع داخلی در این راستا در حال انجام است.
مدرس خیابانی گفت: با این ظرفیت، اکنون گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال تبدیل شدن از یک شرکت حمل‌ونقل دریایی به یک شرکت لجستیکی است که بر این اساس سخت افزارها و نرم افزارهای لازم را در حال فراهم سازی داریم که در قالب آن مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت لجستیکی به کار خود ادامه خواهد داد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در سالن ۳۸B نمایشگاه اکسپو حضور دارد و ضمن معرفی توانمندی های خود، مشغول مذاکرات و گفت و گو با هیات های خارجی بازدیدکننده از نمایشگاه هستند.

کد خبر: 60000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =