۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 60135

روابط عمومی؛ امیدآفرین در جامعه

مجتبی رضوانی، رئیس اداره روابط عمومی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی گلستان
روابط عمومی؛ امیدآفرین در جامعه

۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی بهانه‌ای شد که به نقش کلیدی روابط عمومی در تولید عنصر حیاتی امید در جامعه نگاهی بیندازیم.

روابط ‌عمومی به‌عنوان مهمترین واسطه ارتباطی میان سازمان‌ها و افکار عمومی در انتقال برنامه‌ها و توفیقات سازمان‌ها به مخاطبان، ذی‌نفعان و افکار عمومی و بازخورد آن، از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است. می‌دانیم؛ شاخص امید و امیدواری لازمه حیات آدمیان و از جمله عوامل اصلی سرمایه اجتماعی است که سبب تلاش و حرکت اعضای جامعه برای رشد و تعالی و در نهایت، توسعه می‌شود.

روابط عمومی با انتقال اخبار واقعی و ایجاد تعامل مناسب، امید و اعتماد متقابل مخاطبان را تقویت کرده و توسعه سرمایه اجتماعی را تسهیل می‌کند. این فرآیند کمک می‌کند تا جامعه‌ای شاد، سالم، سرزنده و موفق داشته باشیم؛ آنگونه که انگیزه‌های فردی، جمعی، حس مسئولیت‌پذیری و تعهد مدنی در افراد تقویت شده و با درونی‌کردن ارزش‌ها و هنجارهای مشترک و ملی بتوانیم در جهت منافع عمومی گام برداریم.

بی‌شک، تحقق این مهم با کمک روابط عمومی میسر می‌شود؛ زیرا این نهاد در آرایش فکری نیروهای مختلف در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، صاحب موقعیت ممتاز و اثرگذار بوده است و از طریق رسانه‌های در اختیار و تعامل با اصحاب رسانه، توانسته است به این مهم دست یابد.

ویژگی‌هایی همچون مخاطب‌شناسی، سازمان‌شناسی و ایجاد ارتباط منطقی بین نیازهای مخاطبان و اقدامات و توفیقات سازمانی از ابزارهای مهمی است که روابط‌عمومی‌ها با تکیه بر آن می‌توانند در رسیدن به اهداف توسعه و امیدآفرینی نقش داشته باشند.

چگونگی تقویت امیدواری اجتماعی و توسعه سرمایه اجتماعی در جامعه با کمک روابط عمومی مسئله‌ای است که شاید کمتر به آن پرداخته شده و لازم است کارشناسان و محققان این حوزه به نقش امیدآفرینی روابط عمومی به ویژه در جامعه امروزی کشور ما که توسط دشمنان، هدف بمباران رسانه‌ای در فضای رسانه‌های مجازی، توجه کنند.

همانگونه که امید، موتور محرکه اجتماعات بشری است، ناامیدی نیز سمی مهلک شمرده می‌شود که جامعه را به ورطه نابودی و هلاکت می‌کشاند و بی هدفی و روزمرگی از تبعات ناامیدی است که انسان را به انفعال کشانده و قدرت تصمیم گیری صحیح و اثربخش را از او سلب می‌کند.

روابط عمومی با مخاطب شناسی و احصاء نیازهای مخاطبان می‌تواند در جلسات تصمیم سازی و مشاوره، حرکت سازمان را به سمت تامین نیازهای مخاطبان سوق داده و در مسیر حرکت، توفیقات حاصله را اطلاع‌رسانی کند تا علاوه بر پویایی و سرزندگی سازمانی، این ویژگی را به جامعه مخاطبان نیز منتقل کرده و موجب امیدآفرینی در جامعه شود.

باید توجه داشت؛ روابط‌عمومی امیدوار، می‌تواند امید آفرین باشد و روابط‌عمومی ناامید و گرفتار در موانع کوچک و بزرگ که در مسیر حرکت برخی از واحدهای سازمانی مشهود است، نمی‌تواند نقش اثرگذار و مهمی در امیدآفرینی ایفا کند.

هفته روابط عمومی را به همه همکاران محترم شاغل در حوزه سخت و حساس روابط عمومی تبریک گفته و امیوارم بتوانیم با ایفای صحیح نقش ارتباطی خود در سازمان در امیدآفرینی اجتماعی اثرگذار باشیم.

کد خبر: 60135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =