کرمانشاه، رتبه هفتم در شاخص سالمندی را کسب کرد

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از کسب رتبه هفتم این استان در شاخص سالمندی خبر و هشدار داد: متولیان امر سالمندی تدابیر اندیشیده شده را هرچه سریعتر عملی کنند وگرنه دچار بحران خواهیم شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، این جلسه با حضور مدیرکل بهزیستی و سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و اعضای شورای سالمندان در محل سالن شهدای مرز استانداری کرمانشاه برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی در این نشست، با اشاره به اینکه امسال در شاخص سالمندی یک رتبه دیگر افزایش داشتیم و به رتبه هفتم کشور رسیدیم، گفت: بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی، جمعیت استان با بیش از ۱۲ درصد سالمند یک جمعیت پیر است. این یعنی باید متولیان امر سالمندی تدابیر اندیشیده شده را هرچه سریعتر عملی کنند وگرنه دچار بحران خواهیم شد.

بهزاد شهبازی با بیان اینکه ارتباط جامعه جوان با جمعیت سالمند کامیاب بهترین راهکار در ایجاد انگیزه نسل جوان جهت تشکیل و گسترش خانواده است اضافه کرد: بهزیستی چهار مرکز سالمندان دارد که یکی از آنها روزانه و بقیه شبانه‌روزی است. همچنین از ۹ مرکز مراقبت در منزل بهزیستی، دو مرکز به سالمندان اختصاص دارد. در حال حاضر ۹۰۰ سالمند از خدمات بهزیستی در این مراکز بهره‌مند می‌شوند که هر یک به طور میانگین سه میلیون تومان هزینه دارد.

زنان سالمند استان رو به افزایش هستند

در ادامه جلسه، داوودی مسئول دفتر سالمندان اداره کل بهزیستی استان به فرهنگ سنتی اشاره کرد و گفت: در گذشته پیران گرامی داشته می‌شدند، اما امروزه در حال واسپاری بزرگان خانواده‌ها به مراکز سالمندان هستیم. بحث پیشگیری و درمان سالمندان جدی است و باید برای آن راهبردی تعریف شود که با بحران روبه رو نشویم.

داوودی در ادامه گفت: بجز همکاری مختصری از سوی صداوسیما، نهاد دیگری با ما همراه و همکار نبوده است. ما بانک اطلاعاتی سالمندان نداریم و نیازمند همکاری ثبت احوال هستیم، ضروری است که کمیته‌ای تشکیل شود و ما بانک اطلاعاتی داشته باشیم، در غیر این‌صورت امکان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نخواهیم داشت.

وی افزود: ما در استان شاهد تشدید زنانه‌شدن سالمندان هستیم که به‌علت تجرد یا فوت همسر و غیره تنها می‌مانند و به چرخه سالمندی اضافه می‌شوند.

شعبانی ادامه داد: ۱۲ درصد از جمعیت استان ما پیر شده است. ما باید از کشورهایی که با جامعه سالمندان سال‌هاست درگیر هستند در مدل‌سازی بومی الگوبرداری کنیم و خوشبختانه برای این کار فرصت داریم.

کد خبر: 60221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =