پایداری صندوق‌های بیمه‌ای با رفع چالش‌های ناترازی منابع و مصارف

صندوق‌های بیمه‌ای برای ادامه حیات و ماندگاری خود نیازمند تأمین منابع و هزینه‌های لازم برای ایفای تعهدات و مصارف خود هستند که در صورتی که این دو با هم همخوانی نداشته باشد، نوعی ناترازی و عدم تعادل در منابع و مصارف سازمان‌های بیمه‌گر را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، اکنون ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور به عنوان متولیان اصلی حوزه بیمه، درمان و بازنشستگی فعالیت دارند که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر با چهار میلیون و ۱۰۰ هزار مستمری‌بگیر و صندوق بازنشستگی کشوری نیز دومین سازمان بیمه‌ای با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته بیشترین تعداد بازنشستگان را به خود اختصاص داده‌اند.

در سال‌های اخیر به واسطه افزایش تعداد سالمندان و برخی قوانین تحمیلی به صندوق‌های بیمه‌ای مانند تأمین اجتماعی، مصارف این سازمان‌ها افزایش یافته و همین موضوع ناترازی و ناپایداری در این سازمان‌های بیمه‌گر را به وجود آورده است.

البته در این زمینه دولت سیزدهم برای کمک به این موضوع تلاش‌های زیادی را انجام داده است تا علاوه بر پایداری و حیات صندوق‌های بیمه‌ای، در راستای ارائه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود با چالش مواجه نشوند.

ناترازی از چالش‌های اساسی صندوق بازنشستگی کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌ای برای ارائه تعهدات خود با ناترازی منابع و مصارف مواجه شده است که امسال مدیریت این صندوق برای حل مشکلات در این زمینه تلاش‌های جدی انجام می‌دهد که در این زمینه نعمت‌الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری می‌گوید: سال ۱۴۰۲ سال اصلاحات و تغییرات در صندوق بازنشستگی است.

او ادامه داد: درپی چرخش‌های مدیریتی متعدد و قوانین وضع شده، ناترازی بزرگی ایجاد شده است که تامین منابع و مصارف را برهم زده که این ناترازی یکی از چالش‌های اساسی صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌های بازنشستگی است.

ترکی بیان کرد: امروز با توجه به وابستگی کامل این صندوق به منابع دولت، بیش از ۹۲ درصد منابع این صندوق را دولت تأمین می‌کند و این مسئله به یک رویه تبدیل شده است. اکنون جمعیت شاغل به بازنشسته اصلا همخوانی ندارد و کمتر از یک شاغل، ۶ بازنشسته را پوشش می‌دهد که این وضعیت نه یک چالش که یک بحران است. قوانین و مقررات باید شکل بگیرد و به‌ گونه‌ای اصلاح شود تا طی دهه‌های آینده همراه با یک برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی تراز مثبت پس سال ها ناترازی، شکل بگیرد.

پرداخت به موقع حق بیمه راهکاری برای رفع ناترازی منابع و مصارف در تأمین اجتماعی

تأمین اجتماعی با بیشترین تعداد بیمه‌شده و آمار ۴۵ میلیون نفری به چهار میلیون و ۱۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر خدمات ارائه می‌دهد، از آنجا که حدود ۸۶ تا ۹۰ درصد منابع سازمان از محل وصول حق بیمه از سوی کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی تأمین می‌شود پرداخت این میزان حق بیمه امکان رفع ناترازی در منابع و مصارف سازمان را به دنبال خواهد داشت.

اکنون کارفرمایان با فعالیت در یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه و دولت با پرداخت حق بیمه کارکنان دولتی بیشترین حق بیمه را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند اما به دلیل برخی قوانین تحمیلی مانند بازنشستگی پیش از موعد و مشاغل سخت و زیان‌آور و پرداخت نشدن حق بیمه از سوی کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی، بخش عظیمی از منابع سازمان برای ایفای تعهدات تأمین نمی‌شود.

در صورتی که کارفرمایان نسبت به ایفای تعهدات خود در راستای پرداخت حق بیمه اقدام کنند، ضمن تأمین منابع سازمان در راستای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت تأمین اجتماعی در قبال مستمری‌بگیران و بازنشستگان، مشکلی به وجود نخواهد آمد و به نوعی از ناترازی و عدم تعادل منابع و مصارف هم جلوگیری خواهد شد.

ناترازی منابع و مصارف در صندوق‌ها متأثر از عوامل بیرونی و درونی

تأمین اجتماعی نیز در سال‌های اخیر به واسطه برخی قوانین تحمیلی و بدهکار بودن بخش خصوصی بابت پرداخت نشدن حق بیمه به مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان و در بخش دولتی به میزان حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، از ناترازی منابع و مصارف رنج می‌برد، در این زمینه میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مورد دلایل ناترازی منابع و مصارف در تأمین‌اجتماعی گفته است: ناترازی منابع و مصارف در صندوق‌های بازنشستگی متأثر از برخی عوامل و دلایل بیرونی و تحمیلی و نیز برخی علل درونی و مدیریتی مانند بهره‌وری در دارایی‌ها در این صندوق‌هاست.

موسوی اضافه کرد: یک دسته از عوامل، عوامل تحمیلی و بیرونی است شرایط امروز کشور از نظر مؤلفه‌های اجتماعی و اقتصادی نسبت به زمان تصویب قانون تأمین اجتماعی از نظر نرخ امید به زندگی، نرخ زاد و ولد، هرم سنی جمعیت و موارد دیگر، تغییراتی چشمگیر داشته اما اصلاحات متناظر با شرایط جدید در صندوق‌ها و در نظام بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل تأمین اجتماعی افزود: در دنیا با کاهش ضریب پشتیبانی صندوق‌ها، سهم مشارکت و حمایت دولت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما در ایران این سهم از سال ۱۳۵۴ تاکنون ثابت مانده است. از دیگر عوامل تحمیلی و دلیل ناترازی منابع و مصارف نرخ بازنشستگی‌های پیش از موعد است که اکنون در تأمین‌اجتماعی بیش از ۵۲ درصد را این نوع بازنشستگی‌ها تشکیل می‌دهند.

او افزود: در سازمان تأمین‌اجتماعی، ضریب پشتیبانی از ۲۵ بیمه‌پرداز در مقابل یک بازنشسته آغاز شده و اکنون به ۴.۲ رسیده است. براساس تجربیات و استانداردهای جهانی هر چه عمر صندوق‌ها افزایش می‌یابد و تعداد بازنشستگان بیشتر می‌شود، برای پایداری صندوق در نرخ مشارکت دولت، کارفرما و سایر شرکا بازنگری می‌شود.

موسوی تاکید کرد: در مجموع باید براساس محاسبات بیمه‌ای اصلاحات مناسب ساختاری، پارامتریک و سنجه‌ای اتفاق بیفتد تا شرایط پایداری نظام بازنشستگی تأمین شود.

حمایت از صندوق‌ها در سال مهار تورم و رشد تولید برای رفع ناترازی‌ها

با توجه به نامگذاری سال جدید به نام سال مهار تورم و رشد تولید و توجه دولت سیزدهم به موضوع صندوق‌های بیمه‌ای امیدواریم با استمرار حمایت‌های دولت شاهد برخی اصلاحات در حوزه ناپایداری و ناترازی سازمان‌های بیمه‌گر باشیم.

با توجه به اینکه مهار تورم و رشد تولید منجر به افزایش فعالیت‌های اقتصادی و توانمندی بیشتر نیروی کار خواهد شد و همین موضوع در راستای تأمین منابع و ایفای به موقع تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر نقش اساسی خواهد داشت و به نوعی تعادل در منابع و مصارف را ایجاد خواهد کرد.

براساس آمارهای موجود دولت سیزدهم در سال‌های اخیر نیز برای حمایت از این صندوق‌ها اقدامات اساسی انجام داده است و تنها در سازمان تأمین اجتماعی حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به این سازان پرداخت شده و این موضوع در تأمین منابع سازمان تأثیرگذار بوده است.

برای رفع مشکل ناترازی و توسعه صندوق‌ها به ٧٠٠٠ همت منابع نیاز است

اینکه دولت سیزدهم برای پایداری و حیات صندوق‌های بیمه‌ای تلاش‌های زیادی انجام داده است، نشان از رویکرد مثبت دولت برای بهبود وضعیت این سازمان‌ها است که در این زمینه علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: باید هر شش ماه یک‌بار محاسبات بیمه‌ای دقیقی در صندوق‌های بیمه‌ای انجام شود تا از این طریق درک گفتمانی جدیدی نسبت به پایداری بیمه‌ها ایجاد شود.

او با اشاره به اینکه مسئله صندوق‌های بیمه‌ای به عنوان پنجمین موضوع کشور است، ادامه داد: دولت سیزدهم صندوق‌ها را با ۵۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفت. اکنون ناترازی از جمله مشکلات صندوق‌ها به شمار می‌رود. اکنون بودجه کشور برای سال ١۴٠٢ معادل ٢١٠٠ هزار میلیارد تومان (همت) است و بودجه صندوق‌ها ١٠٠٠ همت است یعنی صندوق‌ها حدودا نصف دولت بودجه دارند.

معاون وزیر کار با تاکید بر اهمیت به پایداری رسیدن صندوق‌ها گفت: برای رفع مشکل و توسعه صندوق‌ها به ٧٠٠٠ همت منابع نیاز است که از این میان تنها ٣٢٠٠ همت برای رفع معضل ناترازی می‌شود.

از آنجا که حیات و پایداری صندوق‌های بیمه‌گر به تأمین منابع بستگی دارد بنابراین باید با حمایت ویژه دولت و همراهی شرکای اجتماعی بتوان برای پرداخت حق بیمه و اجرای تعهدات سازمان‌های بیمه‌ای همچنان تلاش جدی داشت تا ناترازی منابع و مصارف در این نهادها به چالشی اساسی تبدیل نشود.

کد خبر: 60597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =