مصرف سیگار بین زنان ۱۹۰ درصد و در بین مردان ۴۶ درصد افزایش داشته است

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، با اشاره به کاهش سن مصرف دخانیات در کشور، گفت: طبق مطالعات صورت گرفته از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ میزان مصرف سیگار در دختران نوجوان ایرانی ۱۳۳ درصد افزایش داشته است که این عدد قابل تاملی است.

محمدرضا مسجدی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی در زمینه کنترل مصرف دخانیات، گفت: فرهنگ به معنای مشارکت جمعی مردم برای حل یک مشکل اجتماعی است. در این بین البته نقش افراد مشهور در گسترش فرهنگ تاثیر بیشتری دارد چراکه این افراد به عنوان الگو در جامعه شناخته می‌شوند و باید در جهت تقویت فرهنگ سلامت موثر باشند.

وی افزود: متاسفانه سیگار کشیدن و استعمال دخانیات در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی به قدری برجسته شده است که ناخودآگاه توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. در این میان کودکان و نوجوانان با توجه به شرایط سنی خود تحت تاثیر این تصاویری که از سوی شخصیت معروف مورد علاقه خود می‌بینند قرار گرفته و اقدام به الگوبرداری در مصرف دخانیات می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در بیش از ۱۰ مورد از سریال‌های شبکه نمایش خانگی حدود ۲۰۰ سکانس دارای تصاویر دخانی است، اضافه کرد: این در حالی است که طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات این کالای آسیب‌رسان به سلامت، با اشکال مختلف ممنوع است اما در مدت اخیر به دلیل استراتژی شرکت‌های چند ملیتی تبلیغ‌کننده دخانیات، تبلیغات این محصول پر ضرر به صورت مستقیم جوانان را هدف گرفته است.

او در ادامه با اشاره به روند رو به رشد مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در کشور، گفت: طبق مطالعات صورت گرفته و بنابر اعلام وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ میزان مصرف سیگار در دختران نوجوان ایرانی ۱۳۳ درصد افزایش داشته است که این عدد قابل تاملی است.

وی افزود: بر اساس مطالعات استپس کشوری که توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، وضعیت شیوع مصرف دخانیات در کشورمان در سال ۱۴۰۰ در مردان ۲۵.۸۸ درصد و در زنان ۴.۴۴ درصد بوده است. در مجموع نیز مصرف روزانه سیگار بین زنان حدود ۱۹۰ درصد و در بین مردان ۴۶ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی این روند افزایشی در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال هم تداوم داشته به شکلی که در مردان ۱۹.۶ درصد و در زنان ۹۰.۸۸ درصد افزایش یافته است.

مسجدی با بیان اینکه در ایران به طور متوسط ۷۰.۵ میلیارد نخ سیگار در سال مصرف می‌شود، تاکید کرد: حدود ۷۳ درصد از میزان یاد شده توسط دو شرکت چند ملیتی خارجی با ماهیت آمریکایی، انگلیسی و ژاپنی تولید می‌شود. این درحالی است که ایران حتی برای واردات نخ بخیه، واکسن، دارو و... با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند اما تنها کالایی که تحریم نشده است محصولات دخانی است.

وی به طرح یک پرسش پداخت و ادامه داد: درواقع می‌توان از وزارت صمت و سایر سازمان‌های مرتبط این سوال را مطرح کرد که کشورهای اروپایی و آمریکایی در دو دهه اخیر به جز صنعت دخانیات بر چه موضوعاتی در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای درمان بیماری‌های مرتبط با مصرف دخانیات به نظام سلامت تحمیل می‌شود، بیان کرد: این درحالی است حداقل سالانه ۶۰ هزار مورد هم مرگ ناشی از مصرف دخانیات و مواجه با دود دست دوم آن برآورد می‌شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: از طرفی ضرر اقتصادی سالانه مصرف دخانیات به بخش‌های تولیدی و توسعه‌ای کشور به دلیل مرگ زودهنگام افراد مصرف‌کننده و در مواجهه با دود دست دوم، غیبت از کار، ناتوانی، آتش سوزی و... ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. به طور کلی در مجموع ضرر مستقیم و غیرمستقیم مواد دخانی بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

کد خبر: 60648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =