دریافت خدمات مطلوب درمانی اولویت بازنشستگان و مستمری‌بگیران

یکی از مهمترین نیازهای اصلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران پس از بازنشستگی دریافت خدمات درمانی به واسطه افزایش سن و نیاز جدی به انواع خدمات است که سازمان تأمین اجتماعی در راستای تعهدات حوزه درمان خود تاکنون برنامه‌ریزی درست و هدفمندی برای این قشر داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه بسیاری از جامعه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفری بازنشستگان در سن بالای ۶۰ سال قرار دارند، دریافت خدمات درمانی به عنوان یکی از الزامات و ضروریات زندگی آنها به شمار می‌رود.

به واسطه اینکه بازنشستگان و مستمری‌بگیران اغلب در رده سنی سالمندی قرار دارند، پس از بازنشستگی و سن بالای ۶۰ سال این نیازهای درمانی را بیشتر احساس می‌کنند به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی برای حوزه درمانی و بیمه تکمیلی این گروه از جامعه هدف برنامه‌های راهبردی را در دستور کار دارد.

یکی از اقدامات مهم در سازمان تأمین اجتماعی رایگان شدن خدمات درمانی در مراکز دولتی برای سالمندان بالای ۶۵ سال بود که اکنون امکان استفاده از انواع خدمات درمانی برای آنها علاوه بر مراکز ملکی سازمان فراهم است.

توسعه بیمه تکمیلی یکی دیگر از خدمات گسترده تأمین اجتماعی برای خدمات‌رسانی مطلوب به بازنشستگان و مستمری‌بگیران است که این موضوع سال گذشته در دستور کار جدی سازمان قرار گرفت.

پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط تأمین اجتماعی

در سال گذشته طبق برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگان برای بیمه تکمیلی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مبلغ ۹۱ و ۲۰۵ هزار تومان پرداخت کردند اما سهم پرداختی سازمان در این بخش با حدود ۱۲۰ درصد رشد، به ۵۰ درصد کل سهم بیمه تکمیلی این جامعه هدف رسید.

براساس این تصمیم سازمان، ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی بازنشستگان با مبلغ ۲۰۵ هزار تومان در سال گذشته توسط این سازمان پرداخت شد تا از این طریق بخشی از هزینه‌های ماهانه بازنشستگان و مستمری‌بگیران بابت این حق بیمه کاسته شود.

این تصمیمات سازمان تأمین اجتماعی در نهایت منجر به این قضیه شد که بازنشستگان ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ بابت حق بیمه تکمیلی و ۲۴ هزار تومان برای بیمه عمر در طول ماه باید پرداخت کنند و این موضوع یکی از اقدامات تأمین اجتماعی در راستای رفاه و معیشت این قشر به شمار می‌رود.

پیش‌بینی ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خدمات در حوزه درمان

مدیریت سازمان تأمین اجتماعی بارها معیشت و درمان بازنشستگان را به عنوان موضوعت اولویت‌دار عنوان کرده بود به طوری که میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بر این موضوع تأکید جدی دارد و گفته است: سال گذشته به‌رغم چالش‌های متعدد، همه تعهدات را در بخش‌های مختلف انجام دادیم. در سال جاری نیز پیش‌بینی ما انجام همه تعهدات در حوزه درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید: در سال جاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خدمات به‌ویژه در حوزه درمان پیش‌بینی کرده‌ایم و بیش از ۲۰۰ پروژه را اجرا خواهیم کرد.

او ادامه داد: اکنون ۱۸۰ کلینیک تخصصی دیابت و فشار خون برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در سازمان تأمین‌اجتماعی فعالیت دارد. همچنین در حوزه درمان در بخش بیمه تکمیلی بازنشستگان توسعه ۸۰ درصدی خدمات و در پرداخت سهم حق بیمه سازمان هم رشد بی‌سابقه ۱۲۰ درصدی را شاهد بودیم.

توجه مدیریت سازمان به مقوله درمان بازنشستگان

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به ارائه خدمت به ۴۵ میلیون نفر از جامعه در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور، تعهداتی در قبال بیمه‌شدگان و بازنشستگان دارد که مهمترین آنها توجه به مقوله درمان افراد تحت پوشش به ویژه مستمری‌بگیران است.

به همین منظور سال ۱۴۰۱ سازمان تأمین اجتماعی ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه کرد که به طور متوسط ماهانه ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در راستای ایفای تعهدات این صندوق در قالب پرداخت مستمری‌ها و تأمین خدمات درمانی و تعهدات کوتاه‌مدت در بخش‌های مختلف بوده است.

این حجم از خدمات برای بیش از نیمی از جامعه نشان از گستردگی خدمات در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی دارد که تأمین اجتماعی در طول سال‌های اخیر به همه تعهدات خود برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران عمل کرده است.

رایگان کردن هزینه‌های درمانی بازنشستگان اولین قدم مدیریت سازمان

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در این باره در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: موضوع درمان یکی از مشکلات اساسی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان است زیرا به واسطه سن بالا در این زمینه به نوعی مشکلاتی برای بازنشستگان ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه‌های درمانی در سال‌های اخیر نیز به شدت افزایش یافته است، به نوعی دریافت خدمات از سوی افراد تحت پوشش سازمان در بخش‌هایی غیر از مراکز ملکی تأمین اجتماعی به شدت کاهش پیدا کرده است.

دهقان‌کیا بیان کرد: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از زمان فعالیت خود به دنبال رایگان کردن هزینه‌های درمانی بازنشستگان بوده و هست و این موضوع را به عنوان اولین قدم در دستور کار قرار داده است.

تلاش تأمین اجتماعی برای حل مشکل درمان بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در رابطه با اقدامات مناسب سازمان درباره بیمه تکمیلی افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر افزود: با توجه به تعیین رقم ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومانی برای بیمه تکمیلی بازنشستگان، تلاش این سازمان و تقبل نیمی از این حق بیمه بر حل مسایل و مشکلات حوزه درمانی این قشر است.

او یکی از مشکلات در این زمینه را اقدام سازمان نظام پزشکی برای خارج شدن ۵۰۰ قلم دارو از شمول بیمه عنوان کرد و افزود: با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های جدی تأمین اجتماعی برای کاهش دغدغه بازنشستگان در حوزه درمانی، اما این اقدامات مانعی برای حل موضوع هزینه‌های درمانی این قشر به شمار می‌رود.

دهقان‌کیا ادامه داد: ما به شدت نسبت به این موضوع گلایه داریم زیرا این موضوع در جهت خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است زیرا رهبر معظم انقلاب به دولت و وزارت بهداشت دستور دادند که هزینه‌های درمان مردم را کاهش دهند و ایشان فرمودند بگذارید درد مردم همان درد بیماری باشد.

او بیان کرد: باید این مشکلات به حداقل برسد اما امروزه با هزینه‌های بالا در حوزه درمان بازنشستگان مواجه هستیم که از مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درخواست داریم همچنان مقوله درمان را در اولویت فعالیت‌های این سازمان قرار دهند.

دهقان‌کیا افزود: با توجه به اینکه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سنین بالا به دریافت خدمات درمانی بیشتر نیازمند هستند بنابراین انتظار ما همچنان حمایت از این قشر برای دریافت بهترین خدمات با هزینه‌های کمتر است.

سازمان تأمین اجتماعی که ماهانه مبالغ هنگفتی را برای خدمات سه‌گانه خود به بازنشستگان و بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، اولویت‌بندی خود را بر تأمین هزینه‌های درمان و معیشت افراد بازنشسته قرار داده تا از این طریق رضایتمندی این جامعه هدف را به همراه داشته باشد.

کد خبر: 60649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =