جهان نیازمند انقلاب در حوزه مهارت‌آموزی است

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در همایش ملی کار با اشاره به اهمیت حرفه‌آموزی در دنیای امروز گفت: در عصری قرار داریم که با تغییر مشاغل توسط فناوری‌های صنعتی چهارم، باید بیش از یک میلیارد نفر تا سال ۲۰۳۰ مورد مهارت‌آموزی مجدد قرار گیرند و بنابراین جهان نیازمند انقلاب در حوزه مهارت آموزی است.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، غلامحسین حسینی‌نیا امروز (نهم خردادماه ۱۴۰۲) در همایش ملی کار که در سالن تلاش تهران برگزار شد، در بیان ضرورت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، ضرورت اجتماعی را یکی از موثرترین روش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی خواند و افزود: از آنجایی که مهارت زیربنای رشد اقتصادی است به همین دلیل ضرورت اقتصادی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از این منظر دارای اهمیت است.در مجموع در سایه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانیم به دستاوردهای ارزشمندی دست پیدا کنیم.

او افزود: لزوم یادگیری مادم‌العمر از دیگر ضرورت‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است. این نوع از یادگیری و آموزش می‌تواند در توانمندسازی افراد نقش چشمگیری ایفاء کند. ضرورت تکنولوژی نیز از دیگر ضرورت‌های مهم آموزش‌های فنی و حرفه ای است که به پایدارسازی اشتغال کمک می رساند.

حسینی‌نیا با اشاره به اینکه اگر برای مهارت آموزی به موقع اقدام نکنیم به آرامی اما مطمینا شکست خواهیم خورد، گفت: اگرچه در بخش‌های دولتی و خصوصی در سال ۲۰۲۲ اقدامات خوبی برای ارتقای مهارت تدوین شد اما رشد اقتصادی آهسته بود.

وی افزود: باید در سال ۲۰۲۴ ابتکارات ارتقای مهارت شتاب بگیرد و بهبود بهره‌وری نیروی کار و رشد اقتصادی در اولویت امور قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۸ با بسته‌شدن شکاف مهارت و افزایش ۶.۵ تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی در جهان، روند رشد به دلیل کاهش بازگشت سرمایه‌گذاری در مهارت، کندتر می شود.

حسینی‌نیا سال ۲۰۳۰ را سال افزایش ۲ درصدی بهره‌وری جهانی خواند و گفت: کاهش نابرابری، افزایش کیفیت اشتغال و نیاز به همدلی، نوآوری و دیختال در مشاغل در این سال موردانتظار است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بر اهمیت آموزش در محیط کار تاکید کرد و افزود: باید آموزش الکترونیکی با استفاده از محتوای آموزشی برای صلاحیت حرفه‌ای نیز باید مدنظر قرار گیرد.

او در بیان عوامل مرتبط با نابرابری‌های موثر در وضعیت پایین اشتغال و یا عدم اشتغال در کشور گفت: عدم مهارت یا مهارت کافی، نبود تطابق مهارت‌ها، کیفیت پایین TVET، دسترسی محدود به آموزش فنی و حرفه‌ای و کلیشه‌های فرهنگی و تبعیض به تشدید نابرابری‌ها در حوزه اشتغال کشور دامن می‌زنند.

حسینی‌نیا بر تدوین راهبردهای چهارگانه سازمان اشاره کرد و گفت: راهبرد ارتقای وزن اجتماعی مهارت با تغییر نگاه جامعه و ایجاد جریان ملی مهارت‌آموزی، توسعه و تضمین کیفیت آموزش های مهارتی برای رشد اقتصادی پایدار مطابق با نیاز بازار کار و تحولات فناوری، تربیت نیروی انسانی توانمند و توسعه‌نگر در راستای کاهش زمان انتظار دسترسی به شغل از طریق مهارت و در نهایت توانمندسازی مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای از راهبردهای مهم مدنظر است که به منظور تحقق هر یک از این راهبردها نیز برنامه ها وسیاست هایی تدوین و اتخاذ می شود.

وی در ادامه با مروی بر اسناد بالادستی در آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: اصول ۲۸ و بند۲۰ اصل ۴۳ قانون اساسی و همچنین مواد ۱۰۷ تا ۱۱۸ قانون کار بر موضوع فنی و حرفه‌ای تاکید دارند. ماده ۲ قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای اشتغال به کار مصوب ۱۳۷۶ نیز از اسناد بالادستی در آموزش فنی و حرفه‌ای هستند.

حسینی‌نیا در خصوص رویکردهای آموزشی سازمان گفت: کارآموزی، آموزش دوگانه، ضمن کار، محیط کار واقعی، کارآفرینی و الکترونیک و مجازی از رویکردهای اصلی سازمان به شمار می‌آیند و دانش‌آموزان، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، سربازان وظیفه، زندانیان، زنان سرپرست خانوار، آسیب‌دیدگان اجتماعی، کارجویان و...از جمله گروه‌های هدف سازمان فنی و حرفه‌ای محسوب می‌شوند.

کد خبر: 60717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =