افزایش بودجه، ابزار پایداری صندوق بیمه اجتماعی

صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر با حدود ۱۸ سال قدمت از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه‌شده از خدمات این صندوق برخوردار هستند. افزایش ۷۰ درصدی سهم بودجه این صندوق در دولت سیزدهم مسیری در جهت تحقق پایداری و ماندگاری صندوق، سرمایه‌گذاری بهینه و گسترش دارایی کشاورزان، عشایر و روستاییان به شمار می‌رود.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه این صندوق نوپا سابقه طولانی مدت در حوزه بیمه‌های اجتماعی کشور ندارد، توجه ویژه بودجه‌ای به این صندوق در دولت سیزدهم گامی بلند در راستای هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی بهترف سرمایه‌گذاری به موقع، ماندگاری بهتر صندوق و ذخیره‌ای برای افراد تحت پوشش در آینده خواهد بود.

اکنون با توجه به اینکه دولت به عنوان کارفرمای این صندوق دو برابر حق بیمه افراد تحت پوشش را پرداخت می‌کند، افراد در صورت تحت پوشش قرار گرفتن این صندوق بیمه‌ای از حمایت‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند. در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر حمایت‌های دولت به افراد تحت پوشش ۷۰ درصد سهم حق بیمه و سهم بیمه‌پردازی افراد نیز ۳۰ درصد است.

برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دولت سیزدهم برای حمایت از این صندوق در راستای افزایش سهم بودجه آن در جهت ارائه خدمت بهتر به افراد تحت پوشش نمایان خواهد شد زیرا بودجه به عنوان یک الزام قانونی برای نهادهای اجتماعی و بیمه‌ای برای برنامه‌ریزی درست و خدمات‌رسانی مطلوب به جامعه هدف محسوب می‌شود.

برخی اهداف کوتاه‌مدت در راستای افزایش سهم بودجه به هر نهاد اجتماعی شامل شفاف‌سازی درآمد و هزینه‌ها، پاسخگویی بهتر به مخاطبان و ذینفعان، تدوین و تبیین سیاست‌های اجرایی و راهبردی به ویژه در حوزه برنامه‌ریزی و تأمین منابع مالی است. اهداف بلندمدت آن نیز شامل ایجاد سازوکار مناسب برای پاسخگویی مطلوب‌تر با ارائه خدمات به هنگام و برنامه‌ریزی دقیق با داشتن بودجه مناسب و داشتن عملکرد درست خواهد بود.

برنامه‌ریزی بهتر برای جامعه هدف ۳۰ میلیون نفری

با توجه به اینکه جامعه هدف این صندوق بیش از ۳۰ میلیون نفر از عشایر، کشاورزان و روستاییان کشور محسوب می‌شوند، در صورت افزایش سالانه رقم بودجه‌ای این صندوق، امکان بهره‌مندی افراد بیشتر از خدمات آن فراهم خواهد شد. همانگونه که در دولت سیزدهم نگاه‌ها به سمت حمایت بیشتر ازصندوق‌های بیمه‌ای و توجه به خدمات‌رسانی بهتر جامعه هدف است، افزایش ۷۰ درصدی سهم بودجه این صندوق، دستیابی به اهدف کوتاه‌مدت و بلندمدت آن را به دنبال دارد.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز افزایش ۷۰ درصدی بودجه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را نشان از توجه ویژه دولت دانسته و گفته است: حمایت از این صندوق با توجه به خدمات‌رسانی به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بیمه‌شده و داشتن ضریب پشتیبانی مناسب صندوق، با تصمیم‌گیری درست و سرمایه‌گذاری مناسب در راستای افزایش سرمایه و صیانت از منابع صندوق امکانپذیر است.

به گفته او این افزایش بودجه صندوق در سال‌جاری نشان از همت و توجه ویژه دولت به جامعه هدف است.

جامعه پراکنده کشاورزان و عشایر اما نیازمند حمایت بیمه‌ای

با توجه به پراکندگی جامعه کشاورزان، روستاییان و عشایر در مناطق روستایی و شهری، این صندوق ظرفیت بالایی برای تحت پوشش قرار دادن آنان دارد. برای حمایت بیمه‌ای از عشایر نیز برنامه‌ریزی جدی برای ارائه خدمات به این افراد در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر صورت گرفته است.

به همین منظور افراد ۱۸ تا ۵۰ سال از نیروهای مولد در عرصه اقتصادی امکان بیمه‌شدن در صندوق را دارند، بیمه‌شدگان هشت سطح پرداختی برای دریافت خدمات دارند. در سطح یک این خدمات، بیمه شده در سال گذشته با پرداخت ۵۰ هزار تومان در ماه و دولت با سهم ۲ برابری نسبت به فرد امکان بهره‌مندی از خدمات این صندوق را دارد. در این سطح بیمه‌ای دولت به عنوان کارفرما به ازای فرد بیمه شده ۱۰۰ هزار تومان به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر پرداخت خواهد کرد.

سهم پرداختی فرد بیمه شده در سطح دو ۵۷ هزار تومان اما سهم دولت برای این گروه ۱۱۵ هزار تومان است که البته این سطوح ادامه دارد تا سطح هشت که بالاترین سطح درآمدی است که برای این گروه پرداختی بیمه توسط فرد ۱۳۳ هزار تومان و سهم دولت ۲۶۶ هزار تومان خواهد بود.

ذبیح‌اله عابدینی، معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در این‌باره گفته است: بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ در قانون بودجه کل کشور، نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۶۵ درصد افزایش یافته که از ابتدای تاسیس صندوق بی‌سابقه است.

به گفته عابدینی بودجه صندوق در سال ۱۴۰۱ بعد از ۲ سال از محل جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه کل کشور مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها، به بودجه عمومی منتقل شد.

ضریب پشتیبانی ۱۰ در صندوق بیمه اجتماعی

بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز پیش از این در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفته است: ضریب پشتیبانی بیمه‌شدگان به بازنشستگان این صندوق ۱۰ به یک است و این مطلوبیت بالایی به همراه دارد. بر این اساس ۱۰ میلیون نفر از این اقشار شرایط عضویت در صندوق را دارند اما تا کنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده عضو شدند که از این تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال هستند.

او ضمن تشریح و تبیین سیاست‌های قرارگاه کرامت در راستای اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های تحولی دولت و تأکیدات وزیر کار مبنی بر توجه ویژه به معیشت روستاییان و عشایر، گفت: هدف محوری و اساسی ما، افزایش سطح کمی و کیفی خدمات قابل ارائه به بیمه‌شدگان تحت پوشش و جلب رضایتمندی آنها است.

برقراری با بیان اینکه بودجه سال‌جاری صندوق نسبت به سال گذشته ۱۶۵ درصد افزایش یافته است و ما در گذشته ۱,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه داشته‌ایم که سال ۱۴۰۲ این بودجه به ۴ هزار میلیارد رسیده است و در این بازه نیز ما شاهد رشد سه برابری هستیم.

برقراری در ادامه از افزایش آمار بیمه‌شدگان جدید در این صندوق خبر داد و توضیح داد: از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۴۳۰ هزار بیمه شده جدید به صندوق اضافه شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۴.۹ درصدی داشته است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ادامه گفت: ما در تلاشیم تا سطح درآمدی صندوق را افزایش دهیم به طوری که این سطح از درآمد باید به میزان حداقل حقوق کارگری مستمری دریافت کند.

کد خبر: 60863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =