تشدید فقر و سخت‌تر شدن زندگی طبقه متوسط

یک اقتصاددان با اشاره به طرح جدید دولت برای افزایش یارانه دهک‌های کم‌درآمد گفت: افزایش تورم در کشور باعث تشدید فقر در جامعه و سخت‌تر شدن معیشت مردم شده و حتی برای دهک‌های متوسط جامعه نیز شرایط سخت‌تر شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روزنامه اعتماد، وحید شقاقی شهری درباره طرح جدید دولت برای افزایش یارانه دهک‌های کم‌درآمد گفت: در ۵ سال اخیر با رکود اقتصادی که در کشور به وجود آمده رشد اقتصادی منفی شده و با عدم انباشت سرمایه مواجه شده‌ایم؛ البته شرایط رکودی در کل دهه ۹۰ در اقتصاد ایران حاکم بوده به ویژه از سال ۱۳۹۷ که دور دوم تحریم‌ها آغاز شد به دلیل بی‌ثباتی در اقتصاد ایران، شاهد افزایش ریسک‌های اقتصادی و سیاسی و تشدید پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد ایران و تشدید رکود اقتصادی بودیم.

او با بیان اینکه در پنج سال اخیر شرایط ویژه‌ای در کشور حاکم شده است، گفت میانگین تورم اقتصاد ایران به دو برابر میانگین تورم بلندمدت خودش رسیده و میانگین تورم بلندمدت ۵۰ ساله اقتصاد ایران که حدود ۲۰ درصد بود در ۵ سال اخیر به ۴۰ درصد رسیده است و از طرف دیگر به دلیل ریسک‌های اقتصادی و سیاسی بخش واقعی اقتصاد هم در شرایط رکودی به سر می‌برد و کاملا در این ۵ سال اخیر شرایط رکود تورمی برای اقتصاد ایران تشدید شده است.

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزییات تازه‌ای از افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها در طرح کالابرگ الکترونیک ارائه کرده است. به گفته او این طرح به صورت «آزمایشی» و برای «سه دهک اول جامعه» اجرا می‌شود. این سه دهک درآمدی که عمدتا تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی یا کمیته امداد نیز هستند، یک ماه زودتر می‌توانند مبلغ یارانه را از طریق خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی خرج کنند.

کد خبر: 60921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =