بازار سهام در انتظار تعیین تکلیف نرخ ارز

بورس تهران در معاملات روز ‌شنبه «بیستم خرداد» با کاهش بیش از ۷۳ هزار واحدی روبرو شد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در اولین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری، شاخص کل بورس با ۷۳ هزار و ۳۷۱ واحد ریزش تا رقم دو میلیون و ۲۱۵ هزار واحد نزول کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۲۵ هزار و ۸۳۳ واحد کاهش در رقم ۷۵۰ هزار و ۸۱۲ واحد ایستاد.

در این بازار ۵۳۵ هزار معامله به ارزش ۶۹ هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال انجام شد. همچنین نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

از سویی روز شنبه شاخص فرابورس نیز با ۹۰۲ واحد کاهش در رقم ۲۸ هزار و ۶۰ واحد ایستاد. در این بازار ۳۶۷ هزار معامله به ارزش ۴۹ هزار و ۴۸۹ میلیارد ریال انجام شد و نمادهای پلیمر آریاساسول، سرمایه‌ گذاری مالی سپهر صادرات و ایران خودرو دیزل نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که بازار سهام در هفته‌ گذشته روند صعودی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس در مجموع با بیش از ۰.۷۶ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۲۷۱ هزارو ۴۲ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۲۸۸ هزارو ۴۳۹ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

همچنین در هفته گذشته شاهد کاهش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۵۷۵.۷۰۲ میلیارد ریال در سه روز کاری هفته گدشته به ۲۳۱.۲۶۴ میلیارد ریال رسید. این درحالیست که در مجموع ۳ روز معاملاتی هفته گذشته ۱۲۵ میلیارد تومان نقدینگی خارج شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و رشد دو درصدی را به ثبت رساند. از سویی با توجه به رشد شاخص بیش از ۰.۷۶.درصد بوده، می توان گفت، رشد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته دو برابر شاخص کل بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۲ درصد
حکشتی ۲ درصد
تیپیکو ۳ درصد
تاپیکو ۳ درصد
سیتا ۰.۸۷- درصد
تاصیکو ۰.۵۵- درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: سیمان خوزستان (سخوز)، داروپخش‌ (وپخش)، داروسازی‌ فارابی‌ (دفارا)، لعابیران (شلعاب)، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر (زملارد)، پارس‌ دارو (دپارس)، صنایع‌کاغذسازی‌کاوه‌ (چکاوه)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، سرمایه گذاری هامون صبا (وهامون) و داروسازی زاگرس فارمد پارس (ددام).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
سخوز ۱۸ درصد
وپخش ۱۶ درصد
دفارا ۱۱ درصد
شلعاب ۱۴ درصد
زملارد ۱۴ درصد
دپارس ۱۰ درصد
چکاوه ۱۰ درصد
شفارا ۸ درصد
وهامون ۷ درصد
ددام ۷ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته جاری

افت قیمت ارز در بازار آزاد و رشدی که در فاصله پاییز تا اواسط اردیبهشت در بازار سرمایه رخ داد، باعث شده بازار سهام وارد فاز اصلاح و رکود شود که کاهش قابل توجه ارزش معاملات این موضوع را تایید می‌کند.

از سویی با توجه به اینکه محرک اصلی بازار نرخ ارز است، اکثر فعالان منتظرند وضعیت نرخ ارز مشخص شود که این موضوع نیز تابعی از اخباری در مورد آزادسازی منابع ارزی کشور است. از طرف دیگر نرخ سود بانکی در سطوح نسبتا بالایی است که این موضوع باعث می‌شود بازار با رکود مواجه شود.

همچنین به فصل مجامع نزدیک می‌شویم، شرکت‌هایی که EPS خوب تقسیم می‌کنند، همچنان از سمت سرمایه‌گذاران بلندمدتی مورد اقبال هستند. حال در چنین شرایطی باید دید که بازار سهام در هفته جاری آیا همچنان روند نزولی خود را ادامه می‌دهد یا اینکه تغییر فاز خواهد داد.

کد خبر: 60956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =