آخرین وضعیت ۱۱ طرح مهم تاپیکو

هلدینگ تاپیکو طی سال‌های اخیر طرح‌های نوسازی و توسعه‌ای مختلفی را در شرکت‌های زیرمجموعه خود دنبال کرده که از این میان، ۱۱ طرح اشاره شده در این گزارش را می‌توان مهم‌ترین طرح‌های فعلی این مجموعه دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین یکی از هلدینگ‌های اقتصادی مطرح کشور است که با تمرکز بر حوزه نفت و انرژی سهمی ۹ درصدی از پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داده است.

این مجموعه که با نام "تاپیکو" شناخته می‌شود از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی یا همان شستا است و طی این سال‌ها سهمی قابل توجه در اقتصاد کشور داشته است.

طی سال‌های اخیر چندین طرح در این مجموعه در دست اقدام قرار داشته که بر اساس اطلاعات موجود روی سایت تاپیکو مهم‌ترین طرح‌های اجرایی این مجموعه را می‌توان موارد زیر دانست.

طرح ایستگاه افزایش فشار و خطوط انتقال گاز خوراک پتروشیمی آبادان

این طرح را می‌توان یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی دانست که در حال حاضر در تاپیکو در دست انجام است. طرح ایستگاه افزایش فشار و خطوط انتقال گاز خوراک پتروشیمی آبادان با هدف افزایش مقدار دریافت گاز خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی آبادان از پالایشگاه آبادان کلید خورده و در عین حال برخی اهداف زیست محیطی نیز در نظر دارد که از جمله آنها می‌توان به کاهش اثرات زیست محیطی آلاینده‌های هوا از طریق کاهش میزان گاز خروجی به مشعل اشاره کرد.

این طرح همانگونه از که نام پالایشگاه آبادان مشخص است در استان خوزستان و شهر آبادان کلید خورده و برای آن سرمایه‌ای معادل ۴۳۳،۶۹۵ یورو تعریف شده است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سایت تاپیکو این طرح که اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده و قرار بود در آبان ماه سال ۱۴۰۱ تکمیل شود، به پیشرفت ۱۰۰ درصدی رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

طراحی، تامین و اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق

این پروژه نیز با هدف بالا بردن سطح ایمنی مخازن ذخیره خوراک و محصول و جلوگیری از توقف پیش‌بینی نشده تولید و امکان کنترل شرایط اضطراری در زمان وقوع حادثه تعریف و اجرایی شده و جهت بالا بردن سطح ایمنی مخازن ذخیره و همچنین سایت صنعتی، پروژه طراحی و نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق در ماهشهر استان خوزستان تعریف شده و جزو طرح‌های نوسازی و بهسازی محسوب می‌شود که از آبان ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده و مقرر بوده آبان ماه سال گذشته به پایان برسد اما در حال حاضر با پیشرفت ۷۹.۵ درصدی اجرای آن ادامه دارد. میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح ۷۷.۷ میلیارد تومان اعلام شده که از این میان تاکنون ۳۴.۳ میلیارد تومان محقق شده است.

احداث مخازن توسعه انبارش در کارخانه آبادان شرکت نفت پاسارگاد

باتوجه به حجم تولید قیر فله در کارخانه آبادان و کمبود فضای ذخیره‌سازی در این کارخانه و به‌دلیل ایجاد امکان تولید و ذخیره‌سازی محصولات متنوع، پروژه احداث مخازن ذخیره با مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۰۰۰۰ تن به همراه کلیه تأسیسات مورد نیاز ضروری تشخیص داده شد. تأمین مصالح اجرایی پروژه، تأمین و نصب ۴ مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی، تأمین و نصب لوله‌کشی، تأمین و نصب سیستم‌های برقی و ابزاردقیقی، تأمین و نصب پمپ‌های مورد نیاز، تأمین و اجرای رنگ و عایقکاری و همچنین پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی در محدوه امور اجرایی این پروژه تعریف شده است.

این طرح نوسازی و بهسازی که اجرای آن از آبان ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده مقرر بود تا دی ماه سال گذشته نهایی شود اما تاکنون ۷۶.۵ درصد پیشرفت داشته است. این طرح در آبادان و در شرکت نفت پاسارگاد طراحی شده و برای آن نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۱۵ میلیارد تومانی اعلام شده که تاکنون ۵۸ میلیارد تومان آن محقق شده است.

بهبود راندمان واحد موم‌گیری ایرانول

طرح بهبود راندمان واحد موم‌گیری ایرانول از دیگر طرح‌های در دست اجرا در هلدینگ تاپیکو است که این روزها با پیشرفتی ۷۱ درصدی همراه شده است. این طرح توسعه‌ای با هدف افزایش تولید روغن پایه بدون افزایش خوراک و تنها بوسیله بهینه سازی فرآیند تولید و بهبود راندمان، ایجاد ارزش افزوده در محصول جانبی اسلاک واکس از طریق بهبود کیفیت آن و کاهش روغن در واکس به کمتر از ۱۰ درصد، بازیابی ۱۱ هزار تن روغن پایه در سال در استان تهران و پالایشگاه نفت ایرانول دنبال می‌شود.

این پروژه از خرداد ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده و زمان پایان آن مهر ماه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده بود اما این طرح با پیشرفت ۷۱ درصدی هنوز تکمیل نشده و برای آن نیاز به ۱۹۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بوده که از این رقم تاکنون ۷۸ میلیارد تومان به پروژه تزریق شده است.

تعمیرات اورهال و راه‌اندازی کارخانه اسید سیتریک کرمانشاه

تعمیرات اورهال و راه‌اندازی کارخانه اسید سیتریک کرمانشاه طرح دیگری است که این روزها به پیشرفت ۴۲.۵ درصدی رسیده است. این طرح نیز جزو طرح‌های نوسازی و بهسازی محسوب شده و باتوجه به متوقف شدن کارخانه اسید سیتریک با هدف احیاء کارخانه اسید سیتریک کرمانشاه در جهت تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیاز، تعمیرات اساسی ، همکاری در راه اندازی نهایی تا رسیدن به ظرفیت مطلوب واحد تولید اسید سیتریک کرمانشاه جهت تولید آغاز شده است.

محل اجرای این پروژه کرمانشاه – شهر صنعتی فرامان است. برای اجرای این طرح نیاز به ۴۳.۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اعلام شده بود که از این میان تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.

طرح تولید متانول، پروپیلن و پلی پروپیلن از گاز طبیعی پتروالفین فن‌آوران

این طرح که برای اجرای آن پس از موثر شدن قرارداد با پیمانکار زمانی چهار ساله در نظر گرفته شده تاکنون ۳.۲۲ درصد پیشرفت داشته و برای آن سرمایه‌ای معادل ۴۲۷۷۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که از این میان تاکنون حدود ۱۱۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

از جمله اهداف تعریف شده برای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-استفاده از تکنولوژی MTO-ADVANCE برای تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن

- جذابیت بالای بازار پلی‌الفین‌ها

- موقعیت مطلوب صادراتی به دلیل استقرار در منطقه ماهشهر

-افزایش بهره‌وری از منابع و در نتیجه افزایش سود شرکت و کاهش تاثیرات نامطلوب زیست محیطی

این طرح در استان خوزستان و منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به شکل EPC اجرا می‌شود.

لاستیک بارز لرستان

لاستیک بارز لرستان را می‌توان از دیگر طرح‌های در دست اجرای تاپیکو دانست که تاکنون ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

طرح احداث واحد ۵۰ هزار تنی تولید لاستیک های رادیال تمام سیمی در الیگودرز لرستان به منظور تولید سالانه ۸۴۰ هزار حلقه لاستیک رادیال تمام سیمی باری/ اتوبوسی (TBR) و کامیونتی (LTR) همچنین تولید ۵۰هزار تن انواع تایرهای رادیال تمام سیمی TBR & LTR به تصویب هیات مدیره گروه صنعتی بارز رسیده و این پروژه در سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد.

این طرح جزو پروژه‌های ایجادی محسوب شده و قرار است به شیوه EPC اجرا شود. همان طور که اشاره شد محل اجرای این طرح در استان لرستان و شهرستان الیگودرز است و برنامه‌ریزی‌های اولیه بر آن بود که این طرح تا شهریور ماه سال جاری تکمیل شود اما تاکنون پیشرفتی ۱۲.۵ درصدی داشته و از ۲۱۱۱ میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز این طرح بنا بر آنچه سایت تاپیکو اعلام کرده تاکنون ۳۱.۴ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

طرح توسعه لاستیک بارز کرمان

طرح توسعه لاستیک بارز کرمان از دیگر طرح‌های توسعه‌ای تعریف شده در گروه صنعتی بارز است که با هدف افزایش تولید ۴۴هزار تن انواع تایرهای رادیال تمام سیمی TBR & LTR ، رادیال سواری و راهسازی، ظرفیت تولیـد رادیـال بـاری از ۲۸ هـزارتن در سـال بـه ۵۸ هـزارتن یعنـی بـه میـزان ۳۰ هـزارتن در سال توسعه خواهد یافت، در قالب این طرح ظرفیـت تولیـد رادیـال ســواری از ۲۹ هــزار تــن درسـال بــه ۴۰ هــزارتن خواهد رسید یعنـی بــه میـزان ۱۱ هزارتن در سال افزایش خواهد داشت. ظرفیـت تولیـد تایرهـای راهسـازی نیز از ۷/۲ هـزارتن درسـال بـه ۷/۵ هـزار تـن رسیده و بـه میـزان ۳ هزارتن در سال افزایش می‌یابد.

این طرح در شهر ساوه اجرایی خواهد شد و برای آن پیشرفتی ۵۵ درصدی اعلام شده است. زمان آغاز این پروژه آذر ماه سال ۱۳۹۸ بوده و مقرر شده است این طرح تا آذر ماه سال جاری تکمیل شود. برای اجرای این پروژه نیاز به ۱۸۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که از این میان تاکنون ۶۸.۵ میلیارد تومان محقق شده است.

طرح نوسازی راکتورهای هارد شرکت دوده صنعتی پارس

طرح نوسازی راکتورهای هارد شرکت دوده صنعتی پارس نیز با هدف تقویت جایگاه رقابتی این شرکت با کاهش بهای تمام شده و افزایش راندمان تولید از محل جایگزینی راکتور جامبو در خط تولید محصولات دوده هارد، توسعه توان صادراتی شرکت و ایجاد چشم انداز صادرات محصول، صیانت از سهم ۴۵ درصدی تاپیکو در صنعت کربن و نقش آفرینی در این صنعت، مطلوبیت شاخص‌های اقتصادی و سود آوری طرح، متنوع سازی سبد محصولات شرکت دوده صنعتی پارس با تولید برخی گریدهای خاص محصول دوده، کاهش گازهای آلاینده خروجی از فلر و حرکت به سمت صنعت سبز، امکان استفاده از پتانسیل بازار سرمایه در تامین مالی طرح با توجه به بورسی بودن این شرکت، کاهش ضرایب مصرف مواد اولیه و بهسازی مصرف انرژی و افزایش راندمان تولید و کاهش قیمت تمام شده محصول در دستور کار قرار گرفته است.

این در حالیست که ظرفیت راکتور جایگزین در حدود ۲۰ هزار تن در سال محصول دوده صنعتی هارد است که متناسب با تنوع محصولات و وضعیت بازار، امکان استفاده بهینه از توان تولیدی این شرکت را فراهم خواهد کرد.

این پروژه نوسازی و بهسازی نیز به روش EPC دنبال می‌شود و استارت آن از تیر ماه سال ۹۹ خورده و قرار بود تا تیر ماه سال گذشته به پایان برسد که درحال حاضر ۹۴.۴ درصد پیشرفت داشته و در شرایطی که برای اجرای آن نیاز به ۹۷.۸ میلیارد تومان سرمایه اعلام شده بود تاکنون در این طرح ۱۲۵.۳ میلیارد تومان منابع تخصیص داده شده است. محل اجرای این پروژه نیز ساوه اعلام شده است.

شرکت صنایع کاغذی بیستون تامین

احداث و راه اندازی کاغذسازی بیستون تامین( اتمام فعالیت‌های باقیمانده)از دیگر طرح‌های در دست اجرای تاپیکو است که پیشرفتی ۴۷ درصدی دارد.

از جمله اهداف این طرح که با روش EPC در کرمانشاه اجرایی شده استفاده از کاغذ باطله بعنوان مواد اولیه بجای چوب درختان، استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب پیشرفته صنعتی جهت بازگشت مجدد ۶۰درصد از آب مصرفی به چرخه تولید و همجواری با رودخانه گاماسیاب کرمانشاه است و می توان این طرح را در قالب پروژه‌های دوستدار محیط زیست (صنعت سبز) کشور قرار داد.

اجرای این پروژه از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ شروع شده و مقرر بوده اجرای آن تا شهریور سال ۱۴۰۱ به پایان رسد اما اکنون این طرح پیشرفتی ۴۷ درصدی داشته و از ۴۱۶ میلیارد تومان سرمایه‌ای که برای آن مورد نیاز بوده تاکنون ۱۱۷ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

طرح توسعه صنایع لاستیکی سهند

این طرح توسعه‌ای با هدف تولید ۲۲۰۰ تن در سال انواع تسمه نقاله منجید دار و سیمی و با نرخ بازده داخلی ۳۲ درصدی آغاز شده و در اهداف آن چنین ذکر شده که با توجه به اینکه بخشی از فعالیت‌های مرتبط با این طرح در سال‌های گذشته انجام شده، پس از وقفه چند ساله و با تصمیم‌گیری سهامداران در مسیر جهش تولید، با تکمیل فعالیت‌های باقیمانده و بهره‌برداری پایدار از این پروژه، ضمن افزایش آوری و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، قدرت رقابت‌پذیری شرکت صنایع لاستیکی سهند افزایش خواهد یافت.

این طرح که در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز کلید خورده تاکنون ۵۶.۴ درصد پیشرفت داشته و در حالی که برای آن پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۴ میلیارد تومانی شده تاکنون ۴۲ میلیارد تومان آن تامین شده است.

کد خبر: 61004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =