برنامه ویژه برای بهسازی بیمارستان امام رضا (ع)

۵۸ درصد از جمعیت ۱.۵ میلیون نفری استان قم تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارند. آمار سالانه مراجعه سرپایی ۲.۵ میلیونی به مراکز درمانی از استقبال خوب بیمه‌شدگان از مراکز درمانی این استان حکایت دارد. روند ارائه خدمات درمانی و برنامه‌های در دست اجرای سال جاری را از مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان قم جویا شدیم.

دکتر سیدمهدی محصل تعداد بیمارستان‌ها، مراکز ملکی و درمانگاه‌های تأمین‌اجتماعی را اعلام کرد و گفت: «سازمان تأمین‌اجتماعی در استان قم با برخورداری از یک بیمارستان ملکی و سه پلی‌کلینیک به بیمه‌شدگان خدمات درمانی ارائه می‌دهد.»

او در خصوص جایگاه مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی و استقبال مردم از مراکز ملکی در استان گفت: «جمعیت استان قم در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیون و ۴۲۳ هزار نفر برآورد شد که از این میزان، ۸۲۳ هزار و ۳۲۶ نفر تحت پوشش ما بودند. به بیان دیگر، حدود ۵۸ درصد از جمعیت استان تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند.»
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان افزود: «در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۸۹ مراجعه سرپایی به مراکز درمانی ملکی استان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد. مراجعات بستری به بیمارستان امام رضا (ع) نیز در پایان سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۱ هزار و ۲۰۷ مورد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو درصد افزایش یافته است.»

چالش‌های حوزه درمان
محصل به تبیین برخی چالش‌های حوزه درمان در سطح استان پرداخت و گفت: «پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد و تأمین نقدینگی برای اجرای پروژه‌های عملیاتی و عمرانی از جمله مشکلات استان به شمار می‌روند.»
او همچنین به شرایط نامساعد اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: «افزایش نرخ تورم و بالتبع افزایش قیمت دارو و لوازم مصرفی پزشکی و غیرپزشکی، تجهیزات پزشکی و اداری و افزایش مراجعات بیمه‌شدگان سبب رشد هزینه‌های دارو و تجهیزات استان شده، اما خوشبختانه سازمان در خصوص ترمیم اعتبارات، همکاری لازم را با استان انجام داده است.»
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان با اشاره به ارائه خدمات در بخش درمان غیرمستقیم، تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد در سطح استان را اعلام کرد و گفت: «با ۶۸۴ مرکز تشخیصی درمانی در سطح استان قرارداد همکاری داریم. لازم به ذکر است بالغ بر ۹۹.۵ درصد نسخ در بخش درمان غیرمستقیم به صورت الکترونیک تولید می‌شوند.»

پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد
محصل در ادامه اعلام کرد آخرین پرداختی به مراکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد استان در سال ۱۴۰۱به پزشکان تا دی‌ماه، داروخانه‌ها تا بهمن‌ماه، پاراکلینیک تا آبان‌ماه، درمانگاه‌ها تا آذرماه، درمانگاه‌های دیالیز تا دی‌ماه، بیمارستان‌های دانشگاهی تا شهریورماه و بیمارستان‌های غیردانشگاهی تا آبان‌ماه بود.
او درباره تعداد پروژه‌های در دست اقدام استان و تأثیری که بر سبک شدن بار درمان خواهد داشت گفت: «پروژه توسعه تخت و فضای فیزیکی بخش ویژه (NICU) بیمارستان امام رضا (ع) شامل توسعه افزایش تخت از چهار به شش تخت و بازسازی بخش (NICU) با هزینه بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال انجام شده و این پروژه در خردادماه سال جاری افتتاح می‌شود.»
مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان ادامه داد: «بخش (NICU) اثرات مفید و ارزنده‌ای در روند رشد و تکامل نوزادان دارد. در حال حاضر با درنظر گرفتن بیمارستان امام رضا (ع) صرفاً چهار بیمارستان در سطح استان از این امکانات برخوردارند. قطعاً توسعه و استانداردسازی این بخش، کمک بسیار زیادی به بخش درمان استان خواهد کرد.»

اجرای طرح دارویاری
محصل در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر روند اجرای طرح دارویاری در استان گفت: «اجرای این طرح از مردادماه سال ۱۴۰۱ شروع شد. میانگین هزینه نسخ دارو در طرح دارویار ۱۵۰ درصد رشد داشته است. مبلغ ۲۰۳ میلیارد و ۹۱۸ میلیون ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه علوم پزشکی استان نیز جهت طرح دارویاری اختصاص داده شد، اما هنوز دانشگاه رقم دقیق صورتحساب‌های خود را به مدیریت درمان اعلام نکرده است.»
او درباره اقدام شاخصی استان در سال ۱۴۰۱ گفت: «جذب پزشکان در حوزه‌های ارتوپدی، مغز و اعصاب، زنان انجام شده و اعمال جراحی بستری حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است. در این میان، جراحی‌های کوچک حدود ۴۳ درصد، جراحی‌های متوسط حدود ۲۲ درصد و جراحی‌های بزرگ حدود ۸۲ درصد افزایش داشته است.» مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان ادامه داد: «طرح پوشش هزینه سرباری بیماران صعب‌العلاج نیز در زمستان سال ۱۴۰۱ اجرا و بررسی ۴۵۹ پرونده مدارک و اسناد پزشکی این گروه از بیماران با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان از محل صندوق صعب‌العلاج از جمله اقدامات ویژه مدیریت درمان جهت تکریم بیماران عزیز بوده است.»

برنامه‌های آتی مدیریت درمان
محصل از طراحی برنامه‌ها و اتخاذ سیاست‌های جدید حوزه درمان استان در سال جاری خبر داد و گفت: «استانداردسازی و بهسازی فضای بلوک زایمان باز از طریق ایجاد (LDR) در بیمارستان امام رضا (ع) برنامه ویژه سال ۱۴۰۲ ماست. همچنین ایجاد درمانگاه تخصصی در بیمارستان امام رضا (ع)، ساخت انبار دارو و تجهیزات پزشکی و بایگانی راکد مدارک پزشکی، پیگیری جهت تأسیس بخش (MRI) در بیمارستان امام رضا (ع) و تداوم اجرای طرح‌های غربالگری جهت بیمه‌شدگان و همکاران از جمله اقدامات مدنظر در سال جاری است.»

او افزود: «بهبود شاخص‌های تخصصی درمان نسبت به میزان عملکرد استانی در سال۱۴۰۱ و استاندارد سازمانی، تداوم روند اجرای استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان امام رضا (ع) و تلاش حداکثری در جهت بهبود مستمر و رفع مغایرت‌ها بر اساس ارزشیابی اعتباربخشی صورت گرفته توسط وزارت بهداشت در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ و ارزیابی اقتصادی واحدهای تحت پوشش و توسعه بازرسی‌های محسوس و نامحسوس از مراکز طرف قرارداد نیز از دیگر برنامه‌های این حوزه در استان است.»

کد خبر: 61203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =