افزایش ۲۶ درصدی مصرف‌کنندگان موادمخدر

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: افزایش بیش از ۲۶ درصدی در حوزه مصرف‌کنندگان مواد مخدر در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال نشان می‌دهد استراتژی‌های جدیدی که قاچاقچیان در پیش گرفته‌اند، آسیب‌های جدی به مردم و جوانان و نوجوانان در دنیا وارد کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در نشست خبری گرامیداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جوان‌گزینی مصرف مواد که ناشی از ترویج باورها و نگرش‌های غلط در حال اتفاق افتادن است، افزود: از جمعیت مصرف‌کننده، ۲۰۹ میلیون نفر با مصرف خانواده کانابیس‌ها و حشیش رتبه اول را در سطح دنیا دارند.

وی گفت: مصرف مواد افیونی و تریاک رتبه دوم، آمفتامین‌ها (با حدود ۳۴ میلیون مصرف کنده) رتبه سوم و ۲۱ میلیون نفر نیز کوکائین مصرف می‌کنند لذا در رتبه چهارم قرار دارد. اینها نشان می‌دهد که اتفاقات متفاوتی در سطح جهان در حال رخ دادن است.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه سطح زیر کشت خشخاش ۳۲ درصد در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است، گفت: ایران در لبه برخورد و مواجهه با این افزایش سطح زیرکشت و کانون اصلی صدور مواد مخدر در مسیرهای مختلف زمینی و دریایی قرار دارد.

به گفته وی، تولید مواد مخدر در افغانستان طی دو دهه گذشته ۵۰ برابر شده و از ۲۰۰ تن به حدود ۱۰ هزار تن رسیده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اولویت‌های مهم کوتاه‌مدت جمع‌آوری معتادان متجاهر و دراز مدت در حوزه پیشگیری و توسعه فعالیت‌های پیشگیرانه، در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر در سطح کشور گفت: ظرفیت نگهداری معتادان در مراکز از ۴ هزار نفر به بیش از ۲۵ هزار نفر افزایش یافته و این ظرفیت برای ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر تهران مهیاست.

کاظمی افزود: در سطح کشور نیز با ۱۲۴ درصد رشد در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر مواجه شدیم به گونه‌ای که در بسیاری از استان‌های مهم مراکز جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر را داریم.

او در ادامه با بیان اینکه میانگین سالانه حدود ۵میلیون نفر از خانواده‌ها را تحت پوشش آموزش‌های مهارت زندگی و سبک‌های فرزندپروری داریم، در خصوص طرح یاریگران زندگی گفت: در بیش از ۵۰ هزار مدرسه کانون یاریگران زندگی را شکل دادیم و به واسطه شکل‌گیری این کانون‌ها و استفاده از شبکه شاد بیش از ۵.۵ میلیون دانش آموز تحت آموزش فعالیت‌ها پیشگیرانه قرار گرفتند. همچنین در میانگین سالانه بیش از ۵۶۰ هزار دانشجو در سطح دانشگاه‌های کشور تحت آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.

کاظمی اعلام کرد: همچنین سالانه بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر، آموزش پیشگیری از اعتیاد در محیط کار دریافت کردند.

وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۸۹۰۰ مرکز درمانی در سطح کشور که در حوزه کاهش آسیب و معتادان کار می‌کنند، اضافه کرد: سالانه در این مراکز به طور میانگین یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات درمانی قرار می‌گیرند.

کاظمی در ادامه به استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها اشاره کرد و گفت: تلاش شده که بحث گفتمان‌سازی و نهضت پیشگیری و درمان را با استفاده از ظرفیت سمن‌ها افزایش دهیم که با فعالیت ۲ هزار و ۷۴۶ سمن در عرصه فرهنگی و پیشگیری، یکهزار و ۷۵۸ سمن در حوزه درمان و کاهش آسیب، ۸۴۹ سمن بحث صیانت و توانمندسازی و ۱۳۹ سمن در حوزه ملی موضوع گفتمان‌سازی و اجتماعی‌سازی امر مبارزه را توسعه دادیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به برنامه‌های ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین کاری که در سال ۱۴۰۱ شروع شد، بحث افزایش ۴۸ درصدی مراکز ماده ۱۶ بود که این ظرفیت در سطح کشور به ۱۲۴ درصد افزایش یافت.

کد خبر: 61303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =