برنامه رشد ۱۰ برابری مهدهای کودک در محل کار

هادی بهداد، مدیرکل خدمات اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین از برنامه‌ریزی در راستای رشد ۱۰ برابری مهدهای کودک مستقر در کارگاه‌های فعال در سال ۱۴۰۲ خبرداد.

مدیرکل خدمات اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه به آتیه آنلاین گفت: با توجه به سیاست‌های جمعیتی موجود در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و الزام تاسیس مهدهای کودک، این سیاست پیش گرفته شده است تا در برنامه سال ۱۴۰۲ با توجیه بنگاه‌های دارای شرایط لازم، نسبت به امروز رشد ۱۰ برابری راه‌اندازی و تاسیس مهدهای کودک را داشته باشیم.

او همچنین بیان کرد: ماده ۷۸ قانون کار تاکید دارد که مادران شاغل دارای فرزند باید در قالب موضوع شیردهی به صورت بازه زمانی سه ساعته، نیم ساعت را برای اختصاص به فرزند در اختیار داشته باشند.

بهداد اضافه کرد: استفاده از این فرصت زمانی برای مادران پیش از این در قالب مراکز نگهداری کودکان در کارگاه‌ها پیش‌بینی شده بود که البته به دلایل مختلف در سال‌های گذشته با کاهش تعداد مراکز نگهداری کودک روبرو شده‌ایم.

او با اشاره به اینکه به همین واسطه کارگاه‌ها پرداخت مبالغی برای نگهداری فرزندان مادران شاغل در مهدهای کودک بخش خصوصی را به عنوان پوشش‌دهنده این مسئله جایگزین کردند، افزود: این اقدام زمینه آسودگی خاطر مادران شاغل را با وجود فرزندان آنها در محیط کار موجب خواهد شد.

مدیرکل خدمات اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در این زمینه پیش‌نویس بازنگری آیین‌نامه مصوب هیات دولت مربوط به ماده ۷۸ قانون کار پس از ۳۰ سال صورت گرفته است، ادامه داد: با این اقدام به‌زودی پس از انجام مراحل لازم در کمیسیون‌های دولت مطرح و با توجه به شرایط جدید در قالب همکاری با سازمان تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی مهدهای کودک، مکانیسم جدیدی برای حل این مشکل طراحی خواهد شد.

اجرای قوانین مربوط به حمایت از مادران شاغل با رشد نظارت‌

بهداد گفت: کارگاه‌های فعال در حوزه بخش خصوصی باید براساس حرکت در مسیر رفاه جامعه کارگران و در هماهنگی با تصمیمات دولت در این ارتباط اقدام لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: مسائل مرتبط با این حوزه البته در قوانین و مقررات مختلف مانند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دیده شده است.

مدیرکل خدمات اجتماعی کارگران وزارت کار تاکید کرد: سعی داریم با افزایش نظارت‌ها در حوزه روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمایت از مادران شاغل و اجرای قوانین مربوط به این بخش از جمعیت شاغل را مورد توجه قرار دهیم.

او همچنین با اشاره به اینکه اما مهم‌ترین نکته در این حوزه اقناع جامعه کار و تولید است، گفت: در این حوزه براساس برنامه‌های تدوین شده باید توجیه جامعه کارفرمایی را از طریق گفت‌وگو این حوزه در دستور کار داشته باشیم.

بهداد اضافه کرد: این اقدامات در واقع همراهی کارفرمایان را در همراهی با برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه سلامت کارگری و اجرای قوانین و مقررات مربوط به مادران شاغل در کارگاه‌ها به دنبال خواهیم داشت.

کد خبر: 61492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =