خدمات بهزیستی، استانداردسازی می‌شود

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استانداردسازی و ارزیابی انطباق در حوزه خدمات بهزیستی و توانبخشی در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران در اولویت قرار دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل ایرنا، «احسان ساده» در نشستی با رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد افزود: بند ۳ این قانون همه دستگاه‌های اجرایی را موظف دانسته تا استانداردهای تخصصی دستگاه مربوطه را تدوین، اجرا و نظارت کنند.

او، توجه به حوزه خدمات به ویژه خدمات ارائه شده در سازمان بهزیستی را لازم و ضروری برشمرد و افزود: استانداردهای تدوین شده در حوزه خدمات بهزیستی متناسب با نیاز جامعه در شورای عالی استاندارد قابلیت تبدیل به استاندارد اجباری را دارد و در آن صورت اجرای آن الزام قانونی خواهد بود.

ساده، با بیان اینکه برخی از خدمات ارائه شده در سازمان بهزیستی کشور دارای استاندارد ملی است، گفت: در صورتی که استانداردهای موجود در سازمان بهزیستی کشور نیاز به بازنگری داشته باشد این امکان برای پیاده‌کردن هرچه بهتر و اثربخش استانداردها از سوی سازمان ملی استاندارد ایران وجود دارد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: این سازمان به عنوان مشاور در کنار سازمان بهزیستی کشور برای تعیین شاخص های استاندارد اولویت دار و تبدیل آن به استانداردهای ملی خواهد بود.

او با بیان اینکه در تدوین و پیاده سازی استانداردها، علاوه بر ایمنی، رفاه عمومی نیز مدنظر قرار دارد، گفت: نیازهای سازمان بهزیستی کشور در الزامات استاندارد سایر دستگاه‌های خدمات رسان مرتبط لحاظ می شود تا این افراد از خدمات شایسته و با کیفیت بهره‌مند شوند.

لزوم تعریف معیار استاندارد برای مشاغل معلولان

«علی‌محمد قادری» ‌ رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست با اشاره به جامعه هفت میلیون و ۳۰۰ هزار نفری تحت پوشش سازمان بهزیستی، گفت: عدم اجرای دقیق استانداردها منجر به بروز حوادث جبران ناپذیر می‌شود.

وی، یکی از آسیب‌ها که منجر به معلولیت‌های جسمی می شود را آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای عنوان کرد و از سازمان ملی استاندارد ایران خواست نسبت به رعایت استانداردهای ایمنی و کیفی خودرو کوتاه نیاید.

رئیس سازمان بهزیستی، تعریف معیار استاندارد برای مشاغل افراد با معلولیت جسمی را ضروری دانست و اضافه کرد: استانداردسازی مشاغل متناسب با ارگونومی افراد دارای معلولیت می‌تواند شرایط کاری را برای این افراد تسهیل کند.

او ارائه مجوز برای مراکز نگهداری کودکان کار یا مراکز خاص را خواستار شد و گفت: این اقدام به‌منظور ساماندهی افراد ناتوان و کم‌توان موثر است.

در این نشست، استانداردسازی فضای شهری، پایانه‌های مسافری، هزینه و قیمت تمام شده خدمات استاندارد، آزمایشگاه‌های ژنتیک، خودروهای اورژانس اجتماعی، اسناد، شاخص‌ها و دستورالعمل‌های خدمات به عنوان مطالبه از سوی سازمان بهزیستی کشور مطرح شد.

برپایه این گزارش، مقرر شد کمیته تخصصی با حضور متخصصان دو دستگاه برای استانداردسازی خدمات بهزیستی تشکیل شود تا جامعه مخاطب سازمان بهزیستی کشور از کیفیت خدمات مطلوب‌تری بهره‌مند شوند.

کد خبر: 61587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =