بیشترین جلوه پیشگیری از اعتیاد در برنامه‌های چهارم و ششم است

جامعه‌شناس‌ و مدیر گروه آسیب‌های اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌گفت: حوزه موادمخدر در برنامه‌های چهارم و ششم توسعه بیشترین جلوه را داشته است.  

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، محسن‌کرمانی‌نصرآبادی در نشست تخصصی ارزیابی سیاست‌های پیشگیری و کنترل اعتیاد در ایران با نگاهی به برنامه‌های توسعه گفت: حوزه موادمخدر در برنامه‌های چهارم و ششم توسعه بیشترین جلوه را داشته است.

کرمانی‌نصرآبادی افزود: ما در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی در زمینه حمایت‌ها و تأمین اجتماعی متون سیاستی خوبی تولید کرده‌ایم اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی علی‌الرغم رساله و پایان‌نامه بسیاری، بخش سیاستی آن‌ها کاملاً ضعیف است و به نظرم این حوزه به پژوهش و بررسی بیشتری نیاز دارد.

او در مرور نتایج پژوهشی در بررسی دلایل موفقیت کشور چین در حوزه موادمخدر گفـت: جامعیت و یکپارچگی اقدامات، ضریب موفقیت سیاست‌های موادمخدر در این کشور را افزایش داده است.

کرمانی‌نصرآبادی در خصوص سیاست‌گذاری در حوزه موادمخدر در کشور افزود: حوزه موادمخدر شاید از معدود حوزه‌های اجتماعی است که دارای سیاست‌های کلی نظام است. جالب‌تر اینکه جزء نخستین سیاست‌های کلی در این حوزه است و این نشان‌دهنده‌ی اراده جدی حاکمیت در این حوزه است.

مدیر گروه آسیب‌های اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: این سیاست شامل دو بخش کاهش عرضه و تقاضا است و ذیل این دو زیرسیاست‌های نیز تعریف شده است بنابراین در تطبیق این سیاست در ایران با کشور چین به لحاظ سیاست‌گذاری کاستی وجود ندارد.

کرمانی نصرآبادی اضافه کرد: حوزه موادمخدر در برنامه‌های چهارم و ششم توسعه بیشترین جلوه را داشته است.

او در خصوص تنظیم‌گری در سیاست‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها که در حال حاضر در حوزه تمام آسیب‌های اجتماعی مخصوصاً موادمخدر وجود دارد بحث چالش تنظیم‌گری است و این مسئله باعث شده که بسیاری از دستگاه‌ها وظایف خودشان را در این حوزه به درستی انجام ندهند.

کرمانی‌نصرآبادی گفت: این در حالی است که ستاد مبازره با موادمخدر به صورت قانونی باید تنظیم‌گری در این حوزه را انجام دهد و البته به مرور تلاش‌هایی در راستای واگذاری مسئولیت به سازمان اجتماعی کشور و حذف این ستاد در جریان است.

وی افزود: حوزه تنظیم‌گری موادمخدر باید تراز کردن سیاست‌های کاهش عرضه و تقاضا را در دستور کار قرار دهد و ناترازی‌ها نیز باید از بین برود. تنظیم‌گری نیز باید هماهنگ‌کردن دستگاه‌ها را در نظر داشته باشد.

مدیر گروه آسیب‌های اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: متأسفانه خدمات درمانی و پزشکی اعتیاد، حمایت‌های اجتماعی و بازتوانی تحت پوشش بیمه‌های درمانی نیستند و در حوزه درمان موادمخدر صنعتی با همان الگوی موادمخدر سنتی برخورد می‌کنیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نشست تخصصی ارزیابی سیاست‌های پیشگیری و کنترل اعتیاد در ایران با نگاهی به برنامه‌های توسعه با حضور جمعی از پژوهشگران، اساتید، صاحبنظران حوزه مسایل اجتماعی و اعتیاد فردا ؛ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۲ در محل شرکت کار و تأمین برگزار شد.

کد خبر: 61809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =