نرخ رشد صادرات تعاونی‌ها ۲ برابر سایر بخش‌ها است

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نرخ رشد صادرات بخش تعاون را دو برابر متوسط صادرات سایر بخش‌ها بیان کرد و ایجاد تسهیل در راستای امور صادراتی بخش تعاون را نوید داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین محمد رضوانی‌فر در نخستین نشست تخصصی 《راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران》با اشاره به صادرات ۱.۵ میلیارد دلار بخش تعاون که حدود ۲.۸ درصد کل صادرات غیر نفتی را تشکیل می‌دهد، افزود: صادرات در حوزه تعاون دارای چند ویژگی است؛ یکی اینکه از تنوع خوبی برخوردار است و حوزه‌های کشاورزی، تبدیلی، فلزی، معدنی و ... را دربر می‌گیرد. دوم اینکه از پایداری و ثبات بهتری نسبت به صادرات بخش‌های دیگر برخوردار است و به ویژه در مقابل اعوجاجات نرخ ارز پایدارتر است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: سومین ویژگی این است که دارای پراکندگی جغرافیایی است و تضییع جغرافیایی صادرات تعاونی در کشور به نسبت سایر بخش‌های اقتصادی موزون‌تر است و بالاخره اینکه حدود ۷۵ درصد مقاصد صادراتی غیر نفتی را تشکیل می‌دهد.

رضوانی‌فر با بیان اینکه وظیفه داریم تا نهایت همکاری و تسهیل‌گری را برای امور صادراتی تعاونی‌ها ایجاد کنیم، افزود: زیرا باید سهم تعاونی به عنوان یک رکن در اقتصاد ما تصویب شود و محدود به فعالیت چند شرکت نشود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه گمرک و معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: این تفاهم‌نامه چند محور دارد که مبادله و تبادل برخط اطلاعات مورد نیاز بخش تعاونی از جمله آن است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران، افزود: هدف دوم امضای تفاهم‌نامه به حوزه تسهیل‌گری برمی‌گردد؛ بر اساس ضوابط و مقررات تصمیم گرفتیم که شرکت‌های بزرگ تعاونی را در لیست فعالان مجاز اقتصادی قرار دهیم.

رضوانی‌فر گفت: همچنین ارائه خدمات ویژه به تعاونی‌ها از دیگر اهداف به شمار می‌رود و براین اساس تشکیل یک کارگروه ملی با حضور اعضای معاونت تعاون، گمرک و نمایندگان تعاونی‌ها در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

وی در پایان اشاره‌ای نیز به میزان صادرات تعاونی‌ها کرد و افزود: نرخ رشد صادرات بخش تعاون دو برابر متوسط صادرات سایر بخش‌ها است. به بیان دیگر اگر بخش تعاونی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با عملکرد ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی داشته است؛ این میزان دو برابر صادرات غیرنفتی سایر بخش‌ها را تشکیل می‌دهد.

کد خبر: 61823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =