آموزش مهارت‌های زندگی به ۶۶ هزار نفر در سراسر کشور

معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: سال گذشته مهارت‌های ارتباطی به بالغ بر ۶۶ هزار نفر، آموزش داده شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، معصومه توکلی افزود: سال گذشته بالغ بر ۶۶ هزار نفر، مهارت‌های ارتباطی (شامل مهارت‌های گفت‌وگو، گوش دادن و ...)، جرئت‌مندی و مدیریت خشم را در قالب شش هزار و ۲۰۰ جلسه آموزشی توسط ۶۷۰ آموزشگر و از طریق بیش از ۱۰۰ مرکز تحت نظارت ادارات بهزیستی استان‌های سراسر کشور فرا گرفتند.

او با بیان اینکه یکی از باسابقه‌ترین برنامه‌های پیشگیرانه کشور، برنامه مهارت‌های زندگی است، اضافه کرد: مهارت‌های زندگی، مجموعه آموزش‌های روانشناختی است که موجب تقویت فرآیندهای کلان پیشگیری از آسیب‌های روانی-اجتماعی شده و ارتقا توانایی‌های فردی را به دنبال دارد. مهارت‌های زندگی این قابلیت را دارد که فرد را در برابر آسیب‌های روانشناختی نظیر افسردگی، اضطراب، خودکشی و آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد و خشونت تقویت کند.

توکلی با اشاره به اینکه مهارت‌های زندگی راهبردی ترین برنامه برای ارتقا «سواد سلامت روان» جامعه محسوب می‌شود، گفت: منظور از سواد سلامت روان، آگاهی فرد از انواع اختلالات روانشناختی رایج اعم از علائم آنها، روش‌های درمانی مبتنی برشواهد و پیشگیری از آنها است.

معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: این برنامه از سال ۱۳۷۴ در سازمان بهزیستی راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۹۵ مورد بازنگری قرار گرفت. به لحاظ محتوایی این برنامه در حال حاضر از الگوی «بومی سازی» تبعیت می‌کند و در آموزش‌هایی که به گروه‌های هدف ارائه می شود، به اقتضائات استانی اعم از مختصات جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آموزش گیرندگان توجه می‌شود و آموزش‌ها بر اساس اولویت آسیب‌های اجتماعی شایع هر استان طراحی و ارائه می‌شود.

توکلی درباره جامعه هدف این برنامه گفت: عموم مردم و افراد از هفت تا چهل سالگی در قالب گروه‌های سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال و زوجین می توانند با شرکت در دوره‌های کارگاهی مهارت های زندگی در مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی، ایمنی روانشناختی خود را تقویت کنند. بدیهی است جامعه هدف سازمان بهزیستی هم بعنوان یکی از گروه‌های خاص نیازمند بهره‌مندی از این خدمات، در اولویت بهره‌مندی از آموزش‌ها هستند.

او ضمن اشاره به این موضوع که در حال حاضر بستر اصلی ارائه برنامه مهارت‌های زندگی به عموم مردم، مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان است، افزود: مراکز مشاوره‌ای که دارای امکانات لازم برای اجرای دوره‌های کارگاهی هستند می‌توانند در قالب «باشگاه‌های مهارت‌های زندگی» به ترویج مهارت‌های زندگی مبتنی بر تألیفات بومی بپردازند. علاوه براین، ادارات بهزیستی سراسر کشور که موفق به تألیف محتواهای بومی شده‌اند، می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های این مراکز، آنها را به مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کار، سربازخانه‌ها و دیگر بسترهای اجرایی متصل کنند.

کد خبر: 61826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =