رخوت معاملات بورس را به رنگ قرمز درآورد

بورس تهران در معاملات روز ‌چهارشنبه «چهاردهم تیرماه» با افزایش حدود ۵۷۰ واحدی روبرو شد.

به گزارش آتیه آنلاین، در پنجمین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری، درحالی که شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات روندی صعودی داشت و توانست تا محدوده ۲ میلیون و ۲۰۵ هزار واحد نیز افزایش یابد، در ساعات پایانی حرکت آن نزولی شد و در رقم دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحد توقف کرد. در نهایت نیز شاخص کل بورس امروز با ۵۷۰ واحد افزایش در رقم دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحد ایستاد.

شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۲۸۸۰ واحد صعود رقم ۷۷۶ هزار و ۱۷۸ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۴۸۳ هزار معامله به ارزش ۵۵ هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال انجام شد. در معاملات امروز ۱۵۶ نماد بورسی مثبت و ۱۸۱ نماد منفی بودند که از میان آن‌ها گروه مپنا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و معدنی و صنعتی چادرملو و معدنی و صنعتی گل گهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

شاخص فرابورس نیز امروز با ۲۸ واحد افزایش در رقم ۲۸ هزار و ۴۴۱ واحد ایستاد. در این بازار ۴۸۸ هزار معامله به ارزش ۴۷ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال انجام شد. همچنین ۱۸۵ نماد مثبت و ۱۵۲ نماد منفی بودند که از میان آن‌ها پتروشیمی زاگرس و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

این درحالی است که با افت ۹۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۶.۳ هزار میلیارد تومان رسید و حقیقی ها ۱۱ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تا به اینجا تراز مثبت ۳۱۷ میلیارد تومانی ثبت کرده‌اند. با توجه به اینکه امروز آخرین روز کاری هفته بود، انتظار زیادی از خریداران وجود نداشت و همین اتفاق هم افتاد و بازار منفی ملایم کار خود را شروع کرد و پس از یک مثبت کوتاه و ملایم دوباره به نقطه شروع خود برگشت.

از سویی می‌توان گفت، پس از نوسانات شدیدی که بازار در ۲ سال گذشته تجربه کرد، اکنون بورس در وضعیت خوب معاملاتی قرار گرفته و در صورت ثبات در فاکتورهای بنیادی دیگر نمی‌توان برای بازار سهام ریزش‌های شدید چند وقت گذشته که منجر به خروج معاملات بورس از مسیر اصلی خود و نیز ضرر وزیان سهمگین سهامداران در بازار سهام شد را متصور بود.

همچنین رشد بازار سهام در گرو رشد عوامل بنیادی است، قیمت دلار به عنوان یکی از محرک‌های اصلی رشد بازار تلقی می‌شود که در وضعیت فعلی نرخ دلار در بازار به ثبات نسبی دست پیدا کرده است. در کنار قیمت دلار مسایلی مانند نرخ بهره و قیمت‌های جهانی تعیین کننده مسیر اصلی بازار هستند که اکنون بازارهای جهانی در رکود به سر می برند. از طرفی بازار سهام به هیچ عنوان برای سرمایه‌گذاری گران نیست و می‌تواند در وضعیت فعلی اقتصاد کشور به عنوان بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران معرفی شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که سهامداران برای کسب بازدهی مناسب از بورس می ‌توانند به سمت سرمایه‌گذاری در سهام بنیادی و سهام eps محور پیش بروند و در صورت عدم اطلاعات کافی از سرمایه‌گذاری در بورس، سرمایه های خود را به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد این بازار کنند.

کد خبر: 61874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =