صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی مکمل نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی

گروه مالی «صباتأمین» در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در محل دائمی ‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از صندوق «سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» رونمایی کرد. در این مراسم علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور داشت. در حاشیه این رویداددرباره این صندوق به گفت‌وگو پرداختیم. صندوق «سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» در نوع خود اولین مورد است که صباتأمین، زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی، توانسته مجوز تأسیس این صندوق را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند.

صندوق «سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی» که از سوی گروه مالی صباتأمین رونمایی شده، چه کارکردی دارد؟
در حال حاضر در نظام تأمین‌اجتماعی کشور یک لایه پایه داریم که حمایتی است. لایه دیگر در حوزه بیمه‌های اجباری است و لایه آخر که تکمیلی به حساب می‌آید. لایه بالا یا لایه تکمیلی، در کشور بیشتر در حوزه بیمه تکمیلی درمان بوده، اما در حال حاضر با ورود چنین صندوق‌هایی یک فرد شاغل سرمایه‌گذاری خارج از بیمه‌های متداول را برای آینده خودش انجام می‌دهد. این نکته مهمی‌ است، خارج از بیمه اجباری که در حال حاضر وجود دارد، این سرمایه‌گذاری برای آتیه خانواده آن فرد شاغل و یا کارگر انجام می‌شود. از سوی دیگر این نوع صندوق‌ها، در لایه تکمیلی نظام رفاهی و تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرند که به‌نوعی بیمه تکمیلی اجتماعی کارگران قلمداد می‌شود.

این صندوق‌ها چه مزایایی می‌تواند برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران داشته باشد؟
این صندوق‌ها نوعی بیمه تکمیلی هستند. اعضا خودشان انتخاب می‌کنند که چه سهمی بپردازند. صندوقی که صباتأمین تأسیس کرده، چون مجموعه تکی بوده پس منحصربه‌فرد است. ممکن است در آینده صندوق‌های دیگری شکل بگیرد و رقابت هم ایجاد ‌شود. رقابت از این جهت است که وقتی فرد بازنشسته می‌شود، تأمین‌اجتماعی پول بازنشستگی او را یک‌جا می‌دهد، اما صندوق می‌تواند به‌صورت یک‌جا و یا به تدریج پول را به شما پرداخت کند. این قسمتی است که از آن غفلت شده بود و اکنون در حال احیاست.

رویکرد شما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ در قبال این صندوق‌ها چیست؟
حتماً حمایت است! چون در برنامه هفتم توسعه کشور، ایجاد چنین صندوق‌هایی که به‌نوعی بیمه تکمیلی اجتماعی کارگران است تکلیف شده است. حال با تأسیس این صندوق ساختاری برای این امر شکل گرفته است.

از مجموعه صباتأمین چه حمایتی خواهید کرد؟
به هر روی ما از رویکردهای‌شان حمایت خواهیم کرد.

صباتأمین چه رویکردهایی باید در پیش بگیرد؟
همین رویکردی که در قبال صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی در پیش گرفته‌اند مناسب است، همچنین باید خلاق‌تر و ‌مشتری‌مدارتر عمل کرده و به آینده توجه کنند و نکاتی را که از آن غفلت کرده‌اند، درک کرده و پوشش دهند.

کد خبر: 62016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =