وضعیت صنعت کشور بهبود یافته است

این روزها صنعت ایران با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و فعالیت در این عرصه با دشواری‌های متعدد همراه است. با این وجود، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت این نوید را داد که در سال گذشته وضعیت در این بخش بهبود یافته است. به مناسبت فرا رسیدن روز صنعت با عبدالوهاب سهل‌آبادی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره بزرگترین مشکلی که در حال حاضر صنایع مختلف با آن مواجه هستند گفت: «رشد در بخش صنعت در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن بیشتر بوده و باید این نکته را به عنوان یک ویژگی مثبت مورد توجه قرار داد که باعث خوشحالی جامعه صنعتی در کشور شده است.»

عبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: «یکی از دلایلی که صنایع مختلف توانسته‌اند این رشد را در حوزه صنعت رقم بزنند، این بود که پیش از این موانعی بر سر راه تولید قرار داشت اما در سال گذشته این موانع رفع شدند. به عنوان مثال بانک‌ها مسائلی ایجاد کرده بودند یا قوانین و مشکلاتی که از طریق قوه قضاییه برای تولیدکنندگان به وجود آمد اما در سال گذشته بسیاری از این موانع رفع شدند و قوه قضاییه در قالب ستاد تسهیل حل این مشکلات را پیگیری کرد. به همین دلیل بسیاری از واحدهای تولیدی راکد، فعال شدند، به تولید بازگشتند و اشتغال‌آفرینی کردند. در این زمینه می‌توان به فعال شدن برخی صنایع در استان اصفهان اشاره کرد.»

معضل گران شدن زمین در شهرک‌های صنعتی
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره برخی مشکلات پیش روی صنعتگران و تولیدکنندگان، گفت: «امروز در حوزه صنعتی یک مشکل بزرگ در حوزه توسعه صنایع وجود دارد و آن این است که قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی گران‌تر از گذشته شده و با افزایش قیمت مواجه شده است. البته چاره‌ای نیست؛ چراکه قیمت زیرساخت‌ها افزایش پیدا کرده است. در این زمینه واحدهای تولیدی و صنایعی که نیاز به توسعه بیشتر دارند، با مشکل مواجه شدند. یکی دیگر از مشکلات فعلی پیش پای فعالان صنعتی رشد قیمت نهاده‌های تولید و انرژی مانند آب، برق و گاز است.»

سهل‌آبادی ادامه داد: «جامعه صنعتی در چنین شرایطی در فصل تابستان با مشکل قطعی برق مواجه می‌شوند؛ چراکه دولت می‌خواهد برق را برای مصارف مسکونی تأمین کند و در فصل زمستان همین مشکل در زمینه تأمین گاز برای برخی صنایع به‌وجود می‌آید. این معضلی است که دولت باید به آن فکر کند و تدبیری بیندیشد تا ما امسال و در سال‌های آینده با این مشکل مواجه نشویم؛ چراکه وجود چنین مشکلاتی باعث ضربه خوردن به تولید می‌شود. باید توجه داشت صنایع انرژی‌بر جزو صنایع مهم در کشور هستند و با مشکلات بسیاری در این شرایط مواجه می‌شوند.»

او با بیان اینکه دولتمردان باید تدابیری برای فعالان صنعتی در حوزه بانکی و تسهیلات بانکی ایجاد کنند، گفت: «در شرایط کنونی صنایع مختلف برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند و دولت و بانک‌ها باید به میدان بیایند تا صنایعی که نیازمند سرمایه هستند، بتوانند مشکل خود را از این طریق حل کنند. اگر این اتفاق رخ دهد صنایع مختلف می‌توانند در آرامش برنامه‌های خود را پیش ببرند و اشتغال‌شان را حفظ کنند. یکی دیگر از مشکلات بزرگی که امروز در میان صنایع مختلف وجود دارد، در حوزه ارزی است. نوسانات نرخ ارز همواره سرمایه در گردش کارخانه‌ها و صنایع را کاهش داده و تهدید می‌کند. همین مسأله سبب می‌شود تا قیمت تمام شده تحت تأثیر قرار گیرد و افزایش یابد. از سوی دیگر، تعهدات تولیدکنندگان؛ به ویژه در حوزه صادرات در شرایط نوسانات ارزی با مشکل مواجه می‌شوند.»

لزوم چاره‌اندیشی برای نوسانات ارزی
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: «تولیدکنندگان در شرایطی که نوسانات ارزی وجود دارد، نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند، متعهد شوند کالایی را صادر کنند و بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. اینها جزو مشکلاتی است که امروز صنایع مختلف با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مسئولان باید به فکر چاره‌ای برای حل آنها باشند تا همان‌طور که در سال گذشته در حوزه صنعت، رشد و افزایشی مناسب نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، بتوانیم این روند را در سال جاری و سال‌های پیش رو که در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده، ادامه دهیم.»

سهل‌آبادی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در حوزه صنعت سبب افزایش اشتغال در کشور می‌شود و می‌تواند رشد اقتصادی را در سایر بخش‌ها نیز رقم بزند، گفت: «البته کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مشکلی است که صنایع مختلف در طول سالیان و دهه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند؛ چراکه افزایش نرخ ارز و پایین آمدن ارزش پول ملی باعث شده نقدینگی تولیدکنندگان و صنعتگران ما کاهش یابد. در این زمینه بانک‌ها باید بیش از پیش به تولیدکنندگان کمک کنند. اما در شرایط کنونی سودهای بانکی با جرائمی‌ که از تولیدکنندگان گرفته می‌شود (و بعضاً تا ۲۸ الی ۳۰ درصد هم می‌رسد) بالاست و جبران آن برای تولیدکنندگان میسر نیست.»

او افزود: «این شرایط، مسائلی را به وجود آورد که تولیدکنندگان مجبورند هر چیزی که نیاز دارند را به‌روز و به صورت نقدی خریداری کنند. در حالی که در گذشته صاحبان صنایع می‌توانستند به صورت اعتباری نیازمندی‌های خود را تأمین کنند. شرایط بهتری بر بازار حاکم بود و مواد اولیه و نهاده‌های مورد نیاز تولید با اسناد اعتباری معامله می‌شد اما در شرایط کنونی، نه بانک‌ها اسناد اعتباری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند و نه اعتبار خصوصی در بازار حاکم است که تولیدکنندگان بتوانند از آن بهره ببرند. این مسائل شرایط را برای تولیدکنندگان سخت‌تر از گذشته می‌کند.»
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در شرایط کنونی چه راهکاری برای افزایش سرمایه در گردش و نقدینگی تولیدکنندگان و صاحبان صنایع وجود دارد و آیا می‌توان به فکر جذب سرمایه خارجی بود؟ گفت: «تجربه نشان داده ما هنوز نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید سرمایه خارجی جذب کنیم و سرمایه‌گذار خارجی موفق در ایران داشته باشیم. سرمایه‌گذاران خارجی نیز به دلیل شرایط اقتصادی که امروز بر کشور ما حاکم شده، تمایل چندانی برای حضور در بازار ایران و سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف ندارند، بنابراین بهتر است بانک‌ها بیش‌ازپیش با تولیدکنندگان همراهی کنند و به کمک صنعت بیایند؛ چراکه صنایع نیز در این سال‌ها ثابت کردند که پول و سرمایه بانک‌ها را بازگردانده‌اند. در نتیجه ما باید به سرمایه‌گذاری داخلی بیش از گذشته تکیه کنیم.»

کد خبر: 62083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =