پیش‌بینی حذف مراجعه حضوری با تکمیل هوشمندسازی خدمات

شانزدهم اسفندماه ۱۴۰۰، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی از تأسیس طرحِ «تأمین اجتماعی هوشمند» در سال ۱۴۰۱ با هدف ارائه خدمات فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، هوشمندسازی خدمات سازمان تأمین اجتماعی به خصوص در حوزه‌ خدمات بیمه‌ای، پروژه‌ی گسترده‌ای بود که قبل از آغاز سال ۱۴۰۱ آغاز شده بود؛ تا آن زمان، طرح ۳۰۷۰ با کاهش مراجعات حضوری مردمی و ازدحام شعب و کارگزاری‌های سازمان، موجب سهولت دسترسی مخاطبان به خدمات تأمین اجتماعی شده بود و البته طرح «نسخ الکترونیک» نیز از سال ۱۴۰۰ کلید خورده بود.

براساس آمارها، تا اسفندماه ۱۴۰۰، تعداد ۶۶۳ هزار نسخه به صورت الکترونیکی در سازمان تأمین اجتماعی ثبت و مقدمات لازم برای توسعه دیتا و دستیابی به پرونده سلامت با موفقیت فراهم شده بود.

هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ با شتاب بیشتر ادامه یافت و خروجی کار نسبتاً موفقت‌آمیز بود؛ براساس گزارشی که مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی در بهمن ماه ۱۴۰۱ منتشر کرده است، در این سال، ۶۴ برنامه عملیاتی و هشت برنامه تحولی برای استقرارِ تأمین اجتماعی هوشمند در دستور کار قرار گرفت و تا این تاریخ «بهبود و تسهیل در ارایه خدمات مطلوب به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی سازمان با ایجاد و توسعه سیستم‌ها و سامانه‌های الکترونیکی و غیرحضوری، توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری، ارتباطی، امنیتی و همچنین یکپارچه سازی، هوشمندسازی سیستم‌ها و بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش بنیان محقق شده است.

آمارهای مربوط به نسخ الکترونیک

بدون تردید، طرح نسخه الکترونیک به همراه سامانه‌های هوشمند ثبت اطلاعات، درخواست و پاسخگویی، مهم‌ترین دستاوردهای هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی هستند که طرح نسخه الکترونیک تا پایان سال ۱۴۰۱ به مرحله نهایی خود رسید و توانست زیرساخت‌های لازم برای برچیده شدن کاملِ دفترچه‌های کاغذی بیمه را فراهم سازد. آمارها نشان از رشد کمّی و کیفی در این حوزه دارند:

تا پایان سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۲۰ هزار درمان‌گر فعال شده شامل پزشک، دندانپزشک و ماما در سرویس مرتبط با نسخه الکترونیک حضور پیدا کرده‌اند که از طریق مطب یا درمانگاه برای بیمه‌شدگان سازمان اقدام به تجویز نسخه الکترونیک می‌کنند و میزان پیشرفت نسخه‌نویسی الکترونیک برای طرف‌های قرارداد سازمان از حدود ۹۰ درصد در دی ماه ۱۴۰۰ به ۹۷ درصد در آذرماه ۱۴۰۱ رسیده و در حوزه نسخه‌پیچی نیز در بخش دارویی از ۸۶ درصد در دی ماه ۱۴۰۰ به ۹۷ درصد در آذرماه ۱۴۰۱ و در بخش پاراکلینیک از ۶۷ درصد در دی ماه ۱۴۰۰ به ۸۸ درصد در آذرماه ۱۴۰۱ رشد داشته است.

در حال حاضر، با جمع‌آوری کامل دفترچه‌های بیمه، برای برخورداری از خدمات درمانیِ مشمول بیمه، تنها نسخه الکترونیک درمان مجاز و قابل استفاده است؛ در این زمینه سازمان توانسته تا پایان ۱۴۰۱ به اهداف نهایی خود دست پیدا کند اما به گفته‌ سیداحمد حسینی (بازنشسته‌ کارگری ساکن اهواز)، در برخی نقاط دور از دسترس و محروم، مشکلات زیرساختی در زمینه تکنولوژی وجود دارد که بهره‌مندی از خدمات تأمین اجتماعی هوشمند و به طور مشخص، نسخه الکترونیک را برای برخی بیمه‌شدگان با دشواری مواجه می‌سازد.

او ادامه داد: برای مثال، در برخی از مطب‌های پزشکان در نقاطی مثل حاشیه‌های اهواز، اصولاً فناوری‌های الکترونیک و امکان نسخه‌نویسی آنلاین وجود ندارد؛ اختلال در اینترنت و سرعت پایین خطوط در برخی مناطق نیز مزید بر علت شده است.

به گفته این فعال صنفی بازنشستگان، بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی طیف وسیعی و گسترده‌ای را در مقیاس جغرافیایی تشکیل می‌دهند و هوشمندسازی خدمات این ابربیمه‌گر، سازمانی که بیش از ۴۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را زیر چتر حمایتِ خود دارد، نیازمند گسترش و توانمندسازیِ فناوری‌های اینترنتی در سراسر کشور، از پایتخت تا دورترین روستاهاست.

در گستردگی و تنوع افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هیچ تردیدی نیست؛ کارگر ساختمانی که در یکی از روستاها یا بخش‌های مریوان کردستان یا خاشِ سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند و حق بیمه می‌پردازد، باید بتواند از خدمات هوشمند تأمین اجتماعی با همان کیفیت و کمیتِ بیمه‌شده‌ ساکن پایتخت استفاده کند و این توانمندی با گسترش زیرساخت‌های فناوری کشور توسط دولت محقق می‌شود.

تأمین اجتماعی هوشمند بر بستری از فناوری و در ظرف دولت الکترونیک به تحقق صددرصدی دست می‌یابد و باید نهادهای بسیاری از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کمک سازمان بیایند تا بتواند ۵۳ درصد از جمعیت کشور زیر چتر خدمات آنلاین و غیرحضوری قرار گیرند.

گستره خدمات هوشمند تأمین اجتماعی

در هر حال، هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی تنها به حذف دفترچه‌های بیمه محدود نمانده است؛ طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های بیمه‌ای از جمله ثبت درخواست بازرسی دفاتر قانونی، ثبت درخواست و انعقاد قرارداد با دانشجویان، صدور گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، ثبت درخواست تسهیلات به مستمری بگیران، سرویس استرداد حق بیمه، بازرسی کارگاهی توسط کارگزاری‌ها، احاله امور بازرسی دفاتر قانونی به کارپذیران استانی، پرتال کارفرمایان بازرسی دفاتر قانونی و همچنین اجرای طرح‌های اسکن پرونده‌های حوزه وصول حق بیمه و ارتقاء و انتقال پایگاه داده اصلی سرویس‌های بیمه‌ای، از دیگر خدمات و دستاوردهای مهمی است که تا پایان سال گذشته، عملیاتی و به بهره‌برداری رسیده است.

همچنین، طراحی و پیاده‌سازی سامانه کنترل هوشمند احراز شرایط بازنشستگی، سامانه پرونده الکترونیک جدید، سامانه متمرکز کارگران ساختمانی، سرویس تمدید کارت هوشمند رانندگان و متمرکزکردن سامانه بازرسی دفاتر قانونی، از طرح‌های مهم دیگری است که تا ابتدای ۱۴۰۲ مراحل پایلوت را سپری کرده و به زودی در کل کشور تعمیم خواهد یافت.

پروژه هوشمندسازی همچنان ادامه دارد

به این ترتیب، هوشمندسازی خدمات سازمان تامین اجتماعی، پروژه‌ای است که همچنان ادامه دارد. میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پیام نوروزی سال جاری گفت: «برای تسهیل‌گری در ارائه خدمات، طرح هوشمندسازی به‌عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی سازمان در دوره جدید مورد توجه قرار گرفته است. در این مسیر، تعداد خدمات غیرحضوری سازمان از ۳۰ خدمت در ابتدای دوره مدیریتی جدید به ۴۲ خدمت غیرحضوری افزایش یافته است».

موسوی در دهم تیرماه سال جاری دوباره تاکید کرد: «با توجه به گستردگی و تنوع خدمات و حوزه‌های فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی و مأموریت کلان این سازمان در مورد مشارکت در تحقق عدالت ‌اجتماعی و نیز ایجاد امنیت و آسایش برای ذی‌نفعان، به دنبال آن هستیم که در سه حوزه اصلی فعالیت‌های سازمان شامل بیمه، درمان و اقتصاد از فناوری‌های نوین بهره بگیریم چرا که بر این باوریم که بدون استفاده از ظرفیت‌های حوزه فناوری، نمی‌توان ادعای تحول داشت».

بدون تردید مسیر تحول سازمان از میدان فناوری‌های نوین می‌گذرد؛ هرچه در حوزه فناوری بیشتر پیش برویم، سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند خدمات غیرحضوری و هوشمندِ خود به بیش از ۴۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را بیشتر و بهتر توسعه ببخشد؛ این توسعه با تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز به کمال مطلوب می‌رسد و با تحقق صددرصدی تأمین اجتماعی هوشمند، دیگر هیچ نیازی به مراجعه حضوری یا گیر افتادن در مراحل کاغذ بازی نخواهد بود.

کد خبر: 62143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =