۱۴۰۰ طرح درمانی در دست تکمیل و افتتاح

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از آمادگی ۲۴۰ بیمارستان برای پذیرش و خدمت رسانی به گردشگران سلامت در سطح کشور خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر بهرام عین‌اللهی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، ضمن تشریح دستاوردهای ۲۲ ماهه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم، در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت بهداشت در حوزه توسعه گردشگری سلامت در کشور، با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲۰۰ گردشگر سلامت، خدمات سلامت دریافت کردند، اعلام کرد: از سال‌های قبل مردم کشورهای مجاور برای دریافت خدمات سلامت به ایران سفر می‌کردند و به تدریج با آشنایی با علم پزشکی و سطح پیشرفت ایران در حوزه خدمات سلامت، تعداد گردشگران سلامت افزایش یافت؛ چراکه به علم پزشکی ایران اعتماد کردند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۴۰ بیمارستان مجوز IPD برای پذیرش گردشگران سلامت کسب کرده‌اند، افزود: یکی از طرح‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت دنبال خواهیم کرد، رایزن سلامت است که براساس این طرح به کشورهایی که میزان مراجعه گردشگر سلامت زیادی دارند، رایزن سلامت اعزام کنیم تا بتواند گردشگر سلامت را از مبدا تا مقصد راهنمایی کرده و برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهد.

عین‌اللهی در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص افزایش تولید دارو و تجهیزات پزشکی، بیان کرد: در کشور ما به اندازه علم و فناوری که در اختیار دانشمندان و مراکز تحقیقاتی قرار دارد، تولید دارو انجام نمی‌شود؛ این درحالی است که ما ظرفیت بسیار بالایی داریم. در حال حاضر ۶۰ درصد تولیدات در بخش خصوصی و ۴۰ درصد نیز در بخش شبه دولتی ارائه می‌شود و درصدد ایجاد و ارائه تسهیلاتی هستیم تا دانشمندان و دانشکده‌های داروسازی در حوزه تولید دارو بیش از پیش فعالیت کنند.

وی افزود: در دنیا دومین عرصه تجارت کالا بعد از نفت، داروست. تولید دارو بسیار سودآور است و هرچه کارخانه‌های داروسازی را افزایش دهیم نه تنها در داخل بی نیاز خواهیم شد، بلکه می‌توانیم صادرات را هم افزایش دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: اخیرا در نشست بین استانداران و ریاست جمهوری، به همه استان‌ها اعلام کردیم که آمادگی کمک به راه‌اندازی کارخانه‌های داروسازی در نقاط مختلف کشور را داریم. به همه کارخانه‌های داروسازی کشور نیز اعلام کردیم چنانچه تولیدشان را افزایش دهند، اجازه صادارت به آنها داده می‌شود.

افزایش ذخایر راهبردی دارو

وزیر بهداشت گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ما را در حوزه دارو، ایجاد ذخایر استراتژیک تشکیل می‌دهد؛ برای اینکه دارو همواره به میزان کافی تأمین شود، باید ذخایر راهبردی را افزایش دهیم.

عین‌اللهی گفت: از راهکارهای ما در حوزه دارو، تولید داروهای پیشرفته و گران قیمت است؛ در این زمینه حمایت‌های خوبی از دانش‌بنیان‌ها شده است تا در این زمینه نیز به نتایج خوبی برسیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص تمهیدات وزارت بهداشت برای افزایش ذخایر راهبردی دارو گفت: هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت گرفته؛ از جمله اینکه با تلاش وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به تصویب رسیده که به رفع بسیاری از مشکلات کمک می‌کند؛ علاوه براین، سازمان برنامه ۱۲ هزار میلیارد تومان به حوزه دارو و بانک مرکزی نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیل ورود داروها اختصاص داده است.

وی افزود: با ایجاد ذخایر راهبردی می‌توانیم کمبودهای مقطعی را جبران کنیم تا در شرایط ضروری از آن استفاده شود؛ در زمینه تامین منابع برای تهیه دارو در مجلس نیز بحث ۹ درصد ارزش افزوده به صفر رسید و در جلسه سران قوا نیز عوارض گمرک از ۴ درصد به یک درصد تقلیل پیدا کرد.

وزیر بهداشت درخصوص سیاست وزارت بهداشت در زمینه احداث کلان بیمارستان‌ها در شهرستان‌ها، گفت: بیمارستان یا مرکز درمانی باید تمامی امکانات درمانی، تشخیصی و تخصصی را دارا باشد. بیمارستان‌های کوچک نمی‌توانند نیاز بیماران را به طور کامل تامین کنند.

عین‌اللهی افزود: در مناطقی که جمعیت کمتری دارند، درمان‌های اولیه در مراکز منتخب شبانه‌روزی سلامت انجام شده و درصورت نیاز به خدمات تخصصی‌تر، بیماران به بیمارستان اعزام می‌شوند. برنامه‌ای که در این زمینه در نظر داریم، این است که هر کدام از این مراکز درمانی را به یک بیمارستان جامع بزرگ متصل کنیم. بنابراین در وهله اول، در مراکز سلامت شبانه‌روزی بیماریابی انجام شده و سپس در صورت نیاز بیماران به اقدامات تخصصی و جراحی، به مراکز بزرگ ارجاع داده می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر در تهران اکثر بیمارستان‌ها خدمات جامعی را در بر می‌گیرند. علاوه براین، در اکثر استان‌ها از جمله تبریز، اردبیل، شیراز، مشهد، همدان، چابهار، بندرعباس و اراک، پروژه‌های بیمارستانی بزرگی را در دست ساخت و افتتاح داریم.

عین‌اللهی ادامه داد: در استان تهران، به‌رغم اینکه جمعیت در جنوب تهران بیشتر است، پراکندگی مراکز درمانی در شمال و جنوب استان، متوازن نیست و یکی از سیاست‌های ما تکمیل مراکز جنوب استان تهران است. در این زمینه، در فردیس کرج با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، بیمارستانی آماده افتتاح است؛ در شهریار ۳۰ سال است که یک بیمارستان در حال ساخت است و این بیمارستان را در مهرماه افتتاح خواهیم کرد. پروژه بیمارستان سازی اسلامشهر در بخش اورژانس و درمانگاه تکمیل شده و خود بیمارستان نیز در دهه فجر آماده افتتاح خواهد بود. در ورامین پروژه تکمیل بیمارستان را در دست داریم. در پیشوا نیز پروژه بیمارستانی رشد خوبی داشته و در ملارد بعد از ۱۳ سال، یک بیمارستان افتتاح کردیم. علاوه براین‌ها، در بسیاری از نقاط کشور طرح توسعه بیمارستانی را در دستور کار داریم.

تحریم‌های ناجوانمردانه علیه سلامت

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص اثر تحریم‌ها در تامین دارو، گفت: تحریم‌ها از یک سو تنگناهایی ایجاد کرد و از سوی دیگر به این منجر شد که دانشمندان، نخبگان و مراکز تحقیقاتی ما روی پای خود بایستند و تولید داخلی پیشرفت کند تا جایی که تجهیزاتی که قبل از تحریم نداشتیم را تولید کردیم و حتی امکان صادرات آنها نیز به وجود آمد؛ اما از طرفی، مشکل تامین دارو بر اثر تحریم‌ها هم وجود داشت و حتی در گزارش‌های بین‌المللی هم این موضوع اعلام شده که ‌آثار تحریم‌ها در حوزه سلامت، غیر انسانی و ناجوانمردانه است.

وی افزود: ما همواره سعی در کنار زدن تحریم‌ها و تامین وسایل و داروهای موردنیاز مردم را داریم و در این زمینه جا دارد از دو کشور چین و هند قدردانی کنیم؛ چراکه تا حدودی این خلاها را پوشش دادند.

علم پزشکی در اختیار چند کشور نیست

وزیر بهداشت گفت: علم پزشکی بشر فقط در اختیار چند کشور نیست و با همکاری‌های مشترک می‌توانیم بسیاری از نقیصه‌ها را برطرف کنیم.

تکمیل پروژه‌های بهداشتی و درمانی نیمه کاره

وی در پاسخ به سوالی درخصوص پروژه‌های بهداشتی و درمانی نیمه کاره و تامین نیرو برای آنها، اعلام کرد: پروژه‌ها را به دو دسته تقسیم کردیم؛ اول، پروژه‌هایی که زیر ۵۰ درصد و دوم، پروژه‌هایی که بالاتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

عین‌اللهی ادامه داد: اولویت ما اتمام پروژه‌هایی است که بیش از ۵۰ درصد تکمیل شده باشند. در مجموع، حدود ۵۴۰۰ پروژه داشتیم که از این تعداد، تقریبا ۱۴۰۰ پروژه در دست تکمیل و افتتاح است. در این زمینه، معاونت اجرایی ریاست جمهوری نیز کمک‌ کرد و ما فقط از منابع خود استفاده نکردیم. بسیاری از منابع در سفرهای استانی تخصیص یافت. سال قبل حدود ۳۰ همت خارج از اعتبارات خود برای پروژه‌ها دریافت کرده و از یک درصد ارزش افزوده نیز استفاده کردیم. در مجموع، بودجه مورد نیاز برای تکمیل طرح ‌ها، حدود ۱۵۰ همت برآورد می‌شود که البته این برآورد یکساله نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد استخدام نیروی پرستاری، گفت: در رابطه با استخدام گروه پرستاری، از ۲۵ هزار مجوز استخدامی، ۵۰ درصد سهم پرستاران است. از طرفی طبق قانون طرح نیروی انسانی، همه نیروهای درمانی موظفند مدتی را به عنوان خدمات طرح نیروی انسانی در وزارت بهداشت سپری کنند و آن هم از منابع تأمین نیروی ما به شمار می‌رود. همچنین از ۷۰ هزار نیروی تبدیل وضعیت شده ایثارگری، تعداد قابل توجهی از گروه پرستاری هستند.

خدمت رسانی در ایام اربعین

عین‌اللهی، در ادامه درخصوص خدمت رسانی در ایام اربعین گفت: راهپیمایی اربعین مناسکی جهانی و معنوی است و برنامه ریزی‌های گسترده‌ای در این خصوص صورت گرفته است. در شلمچه یک مرکز درمانی مجهز به نام مرکز درمانی شهید قاسم سلیمانی احداث‌ شده که در سال گذشته در این مرکز خدمات مطلوبی ارائه شد.

وی افزود: در پایانه مهران یک مرکز درمان مجهز ایجاد شده و امیدواریم بتوانیم از این سازه در ایام اربعین استفاده کنیم. مقوله درمان در خارج از کشور نیز به عهده جمعیت هلال احمر است.

عین‌اللهی ادامه داد: هر کدام از نیروهای نظام سلامت که بخواهند در ایام راهپیمایی اربعین در موکب‌ها خدمات داوطلبانه ارائه کنند و بخواهند برای ارائه خدمات داوطلبانه به عراق بروند، نیاز به مرخصی ندارند و این موضوع را به دانشگاه‌ها هم ابلاغ خواهیم کرد.

وی بر ضرورت آشنایی مردم با گرمازدگی تاکید کرد و گفت: باید در زمینه علائم و راه‌های پیشگیری از گرمازدگی، اطلاعات موثر و کاربردی آموزش داده شود. در این زمینه برخی امکانات از جمله تونل‌های سرما تعبیه خواهد شد و وزیر بهداشت کشور عراق نیز در این زمینه قول همکاری داده است.

وزیر بهداشت، در پایان به بیان آماری از حضور حوزه سلامت در مراسم اربعین پرداخت و گفت: در سال گذشته ۱۳۷۰ نفر کادر درمان در مراسم اربعین شرکت کردند و علاوه براین، دانشجویان علوم پزشکی در راهپیمایی حضوری فعال داشتند. همچنین ۶ مرکز درمانی ثابت در پایانه‌های مرزی، ۳۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳۰ دستگاه موتورلانس، ۶ فروند بالگرد و ۳ فروند هواپیمای سبک، پشتیبانی خدمات سلامت در راهپیمایی اربعین را انجام خواهند داد.

کد خبر: 62404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =