تولید یک داروی سرطانی و یک داروی بیماران دیالیزی

شرکت داروسازی زهراوی دو محصول جدید را به چرخه سلامت دارویی کشور ارائه کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از تیپیکو، دکتر فرهاد کیافر، مدیرعامل زهراوی در این باره گفت: این دو دارو آمپول کلسی تریول (با نام برند زاویترول) که برای اولین بار در کشور تولید شده است؛ و قرص ایماتینیب هستند.

آمپول زاویترول برای چیست؟

آمپول یک میلی‌لیتری زاویترول حاوی یک میکروگرم کلسیتریول است. این دارو، از طریق بازجذب کلسیم توسط کلیه‌ها باعث کاهش کلسیم خون در بیماران دیالیزی و استئودیستروفی (مشکلات استخوانی) ناشی از دیالیز می‌شود.

کلسیتریول فرم فعال شده ویتامین D است که با کنترل جذب گوارشی کلسیم و کاهش فسفات خون در بیماران هایپرپاراتیروئیدیسم (ازدیاد عملکرد غده پاراتیروئید) ثانویه و استئودیستروفی کنترل سطح هورمون‌های پاراتیروئیدی را برعهده دارد.

ایماتینیب در درمان کدام سرطان به کار می‌رود؟

قرص روکش‌دار ایماتینیب ۱۰۰ میلی‌گرم از محصولات جدید شرکت داروسازی زهراوی و یک داروی مهارکننده تیروزین کیناز است که تیروزین کیناز BCr-ABL تولید شده توسط اختلال کروموزومی فیلادلفیا در لوسمی مزمن میلوئید را مهار می‌کند و سلول‌های BCr-ABL مثبت را با مکانیسم مرگ سلولی و مهار تکثیر سلولی از بین می‌برد.

به‌طور کلی این دارو برای درمان انواعی خاص از سرطان (مانند لوسمی لنفوبلاستیک حاد، لوسمی میلوئیدی مزمن، تومورهای استرومایی دستگاه گوارش، و بیماری‌های میلودیسپلاستیک یا میلوپرولیفراتیو) استفاده می‌شود و با کُند کردن یا توقف رشد سلول‌های سرطانی عمل می‌کند.

ایماتینیب همچنین ممکن است برای درمان برخی اختلالات سیستم ایمنی (مانند ماستوسیتوز سیستمیک تهاجمی، سندرم هیپرائوزینوفیلیک) استفاده شود.

کد خبر: 62638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =