فرصت ۶ ساله برای ترمیم جمعیت کشور

وزیر بهداشت با بیان اینکه در یک تهدید جمعیتی به سر می‌بریم، گفت: اگر تا ۶ سال آینده نتوانیم جمعیت را ترمیم کنیم، به سمت سالمندی پیش خواهیم رفت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، خبرنگاری را هنر و خبرنگار را هنرمند خواند و گفت: مانند حوزه پزشکی که یک جراح هنرمند است و با هنر خود می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

وی با بیان اینکه خبرنگاری در عرصه سلامت ویژگی خاصی دارد، افزود: خبرنگاران این حوزه راویان امید، نشاط و سرزندگی هستند و همه می‌دانیم که سلامت در زندگی مردم چقدر اهمیت دارد و اهمیت این موضوع در دوران کرونا بسیار مشخص شد.

وزیر بهداشت سلامت را یکی از بزرگترین دستاوردهای دوران انقلاب اسلامی خواند و گفت: در دوران قبل از انقلاب کشور ۱۰۰ درصد وابسته غربی‌ها بود و در حوزه سلامت هم بسیار عقب افتاده بودیم و برای بسیاری از بیماری‌های پیش پا افتاده ناچار به اعزام به خارج از کشور بودیم. این در حالیست که امروزه به وضعیتی رسیده‌ایم که در حوزه سلامت و به اذعان بسیاری از سازمان‌های جهانی به عنوان کار برتر در منطقه و حتی جهان شناخته می‌شویم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از کشورهای همسایه خواهان درمان در جمهوری اسلامی ایران هستند، افزود: به این ترتیب است که شکل‌های مختلف توریسم سلامت را شاهد هستیم و بسیاری از کشورها درخواست دارند از امکانات جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت استفاده کنند؛ به عنوان مثال می‌توان به دانشگاه سبطین عراق اشاره کرد که به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی ایران در خارج از کشور و با هزینه ۱۰۰ درصدی خود عراق در کربلا تاسیس شد. بنابراین در سفرهایمان عمدتاً درخواست‌هایی در رابطه با نیروی انسانی و دارو و تجهیزات از ایران مورد مطالبه است.

وزیر بهداشت همچنین به شاخص‌های سلامت و مقایسه این شاخص‌ها در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در نشستی که در قاهره برگزار شد، ایران در همه شاخص‌های بافاصله بالاتر از کشورهای منطقه بود.

وی افزود: همچنین در سه سال اخیر امتحان بزرگی را در مسئله کرونا داشتیم؛ یک عامل خارجی که برای همه کشورها یکسان بود و این ویروس نشانگر قدرت حوزه سلامت هر کشور در مقابله با آن بود.

وی افزود: ما در شرایطی با این ویروس مواجه شدیم که تحریم‌های ناجوانمردانه نیز برای کشورمان اعمال می‌شد؛ علی‌رغم همه این فشارها در کرونا هم مردم وارد صحنه شدند و بیماری مدیریت شد. در زمینه واکسیناسیون شاهد بودیم که روزی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق با حمایت مردم و سازمان‌های مردمی انجام شد؛ تا آذر ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۲۲ هزار فوتی ناشی از این بیماری داشتیم اما از زمانی که واکسیناسیون به حد قابل قبول رسید تا به امروز ۲۴ هزار فوتی داشته‌ایم که عمده آن هم مربوط به زمانی بود که هنوز واکسیناسیون در کشور تکمیل نشده بود و این کاهش آمار فوتی یک موفقیت بزرگ برای حوزه سلامت بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در دوران کرونا در حوزه درمان نیز اقدامات بسیاری انجام شد و کادر سلامت رشادت‌های فراوانی داشتند؛ به طوری که در دوران کرونا ۳۵۰ شهید سلامت در همه رده‌ها داشتیم. خبرنگاران نیز در این دوران علی‌رغم همه خطراتی که وجود داشت برای انعکاس مطالب مرتبط با کرونا فعالیت زیادی داشتند.

وزیر بهداشت اقدامات کشور در حوزه تولید واکسن‌های کرونا نیز را نیز مورد اشاره قرارداد و گفت: تنها کشوری که در منطقه توانست ۶ نوع واکسن در پلتفرم‌های مختلف تولید کند، ایران بود و امروزه تعداد زیادی واکسن نیز ذخیره داریم و این موضوع قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه یکی از اقدامات موثر که لازم است خبرنگاران به آن تاکید ویژه داشته باشند، بحث ارتقای سلامت جامعه است، افزود: از نظر ما اگر امروز سطح سواد سلامت جامعه افزایش یافته، قطعاً به خاطر تلاش خبرنگاران این حوزه است. سبک زندگی از مهم‌ترین مسائل مورد نیاز جامعه امروز است و خبرنگاران حوزه سلامت لازم است عمدتاً در حوزه سبک زندگی مردم فعالیت کنند.

عین‌اللهی امید آفرینی و اعتمادسازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: رسانه‌های بیگانه عمدتاً امید آفرینی را در کشور هدف گرفته‌اند، بنابراین باید تلاش کنیم که سرمایه‌های اجتماعی در کشور افزایش یابد.

وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه شغل خبرنگاری باید جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود، افزود: لازم است ما در دولت این موضوع را مد نظر قرار دهیم. همچنین لازم است بسته‌های حمایتی، معیشتی، رفاهی و اجتماعی برای خبرنگاران مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه هر کاری احتیاج به علم خاص خود دارد افزود: در وزارت بهداشت تمام رشته‌های مورد نیاز سلامت را ایجاد کرده‌ایم؛ یکی از نیازهای ما این است که به میان رشته‌ای‌ها توجه کنیم به خصوص در حوزه کارشناسی ارشد و رشته‌های حوزه سلامت و تلفیق آن با خبرنگاری توجه کنیم.

وی به طرح سلامت خانواده در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم به مقوله سلامت بپردازیم باید مقوله سلامت را از خانواده آغاز کنیم. در قالب طرح سلامت خانواده برای هر کد ملی یک پرونده سلامت تشکیل خواهد شد. این پرونده سلامت پایه است و اگر کسی بیمار شود و در این قالب به پزشک خانواده مراجعه کند، تمام اقدامات در پرونده وی ثبت می‌شود و در صورت ارجاع به متخصص نیز اقدامات توسط متخصص ثبت می‌شود. اگر کسی از این مسیر برای درمان خود اقدام کند هزینه‌های بستری را تا ۹۵ درصد تقبل می‌کنیم و در برخی مناطق نیز این هزینه‌ها رایگان خواهد بود. در حال حاضر طرح سلامت خانواده در ۵۹ شهرستان در حال انجام است.

وی ادامه داد: در قالب طرح سلامت خانواده هم برای بیمار و هم برای پزشک مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. در عین حال بهترین روش برای سلامت انسان‌ها خود مراقبتی است و در این زمینه نیز خبرنگاران بسیار می‌توانند کمک کنند.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به مقوله جمعیت اشاره کرد و گفت: در یک تهدید جمعیتی به سر می‌بریم، و اگر تا ۶ سال آینده نتوانیم جمعیت را ترمیم کنیم به سمت سالمندی پیش خواهیم رفت. در این راستا قانون جوانی جمعیت تصویب شده است و مردم باید برای فرزندآوری تشویق شوند.

وی همچنین به مسئله فرهنگ سازی در زمینه فرزندآوری و افزایش جمعیت تاکید کرد.

کد خبر: 62937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =