افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی در آستانه ۴۷ میلیون نفری شدن

سازمان تأمین اجتماعی که اکنون براساس آمارهای موجود بیش از ۴۶ میلیون نفر را تحت پوشش دارد، طبق آمارهای موجود در تارنمای این سازمان، در آستانه رسیدن به جمعیت ۴۷ میلیون نفری دریافت‌کننده خدمات از این نهاد بیمه‌گر است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس این داده‌های آماری تا امروز یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ تعداد افراد تحت پوشش این نهاد بیمه‌گر به بیش از ۴۶ میلیون و ۹۰۶ هزار نفر رسیده اما این آمار به صورت متغیر بوده و هر لحظه به آمارهای موجود جامعه هدف تأمین اجتماعی افزوده می‌شود.

با توجه به اینکه در هر ۲۶ ثانیه به طور متوسط یک نفر به خانواده بزرگ تأمین اجتماعی اضافه می‌شود، این آمار متغیر روزانه در حال افزایش است و این نهاد بزرگ بیمه‌گر هر روز جامعه تحت پوشش آن بزرگتر می‌شود.

اکنون ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور فعالیت دارد که سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری بالای تحت پوشش ۵۳ درصد و دیگر صندوق‌ها ۲۰ درصد دیگر افراد را خدمات‌رسانی می‌کنند و بزرگترین سازمان بیمه‌گر حتی ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور را تحت پوشش دارد.

هزینه سالانه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای تعهدات

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای اکنون ۵۳ درصد جمعیت ایران را در راستای ارائه خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تحت پوشش دارد. تعداد بیمه‌شدگان اصلی این سازمان یک میلیون و ۵۳۰ هزار نفر و تعداد مستمری‌بگیران نیز چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند.

ارائه خدمات در بخش‌های مختلف به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران یکی از برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود و براساس داده‌های آماری سالانه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت در قبال جامعه هدف از سوی این سازمان هزینه می‌شود.

تأمین ۸۶ درصد از منابع سازمان از محل وصول حق بیمه یکی از منابع درآمدی این سازمان بیمه‌گر برای ایفای تعهدات همه جانبه خود به گروه‌های تحت پوشش است تا از این طریق بتواند به جامعه هدف خدمات‌رسانی مطلوبی در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بیمه‌ای داشته باشد.

ارائه بیش از ۱۷ میلیون و ۵۹۰ هزار مورد خدمت

همچنین براساس آمارهای لحظه‌ای تارنمای تعریف شده سازمان تأمین اجتماعی، میزان خدمات بیمه‌ای غیرحضوری ارائه شده به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیش از ۱۷ میلیون و ۵۹۰ هزار مورد خدمت عنوان شده است که این خدمات در بستر فضای الکترونیک به این افراد ارائه می‌شود.

طبق این آمارها تعداد مراجعه افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر به سمانه خدمات غیرحضوری سازمان، بیش از ۶۴ میلیون و ۵۸۱ هزار مورد بیان شده است که براساس این داده‌های آماری هر روز به طور متوسط بیش از ۱.۱۷ هزار میلیارد تومان برای ارائه این خدمات از سوی سازمان هزینه می‌شود.

تأمین اجتماعی دنبال افزایش تعداد بیمه‌شدگان

سازمان بزرگ بیمه‌گر با وجود ارائه خدمت به حدود ۴۷ میلیون نفر اما با اجرای انواع طرح‌های بیمه‌ای اجباری، اختیاری، توافقی، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه فراگیر خانواده ایرانی همچنان دنبال افزایش تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش و اجرای تعهدات قانونی خود براساس اصل ۲۹ قانون اساسی است.

همچنین طبق قانون تأمین اجتماعی تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای به عنوان یکی از اهداف اصلی این سازمان به شمار می‌رود که اکنون با توجه به بیمه نبودن حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مشاغل غیررسمی، این نهاد بیمه‌گر به دنبال جذب این افراد برای ارائه خدمت همه جانبه به آنان و تأمین بخشی از منابع موردنیاز خود جهت ایفای تعهدات است.

اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای بیمه شدن دانشجویان و زنان خانه‌دار، تحت پوشش قرار دادن پزشکان، دامپزشکان، امدادگران و اکنون شرکت‌های پلتفرمی به عنوان دیگر برنامه‌های اجرایی این نهاد بیمه‌ای برای افزایش شمار بیمه‌پردازان این سازمان به شمار می‌رود.

با افزایش شمار بیمه‌شدگان، تأمین منابع سازمان تأمین اجتماعی نیز روند افزایشی را خواهد داشت و تعهدات سازمان در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی در هنگام خود اجرایی خواهد شد. بنابراین این موضوع نفعی دوجانبه برای افراد بیمه‌شده و این سازمان را به همراه خواهد داشت.

کد خبر: 62968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =