بازگشت به تولید کارخانه‌های "عالم‌آرا" و "کارتن البرز"

معاون مالی و سرمایه انسانی هلدینگ صنایع عمومی تامین به ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های این هلدینگ در زمینه فعال‌سازی دوباره برخی شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخت.

حامد شاهپوری، معاون مالی و سرمایه انسانی هلدینگ صنایع عمومی تامین در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد این هلدینگ در سال گذشته پرداخت و گفت: سال گذشته با تغییر هیات مدیره هلدینگ شاهد تغییراتی در تصمیم‌گیری بودیم. در واقع ما با تعدادی شرکت غیر بهره‌ور، تعطیل یا زیان‌ده مواجه بودیم که کاملا تعطیل بوده یا در حد ۱۰ درصد ظرفیت تولید داشتند.

وی ادامه داد: بطور مثال مجموعه‌های تولیدکننده لوازم خانگی ما با سهمی محدود از ظرفیت خود و در حد ۱۰ درصد ظرفیت فعال بودند و شرکت‌هایی مانند کارتن البرز یا عالم‌آرا نیز جزو شرکت‌های تعطیل و زیان‌ده بودند. به عبارت دیگر ما در ابتدای سال گذشته با سه شرکت کاملا تعطیل کارتن البرز، عالم‌آرا و پارس الکتریک مواجه بودیم و درعین حال برخی از شرکت‌های ما در حوزه دامداری نیز با سرانه تولید شیر بسیار پائین کار می‌کردند که سرانه آنها با میانگین جهانی اختلاف قابل توجهی داشت.

شاهپوری افزود: در مقطعی از زمان، شستا با ایجاد هلدینگ صنایع عمومی تامین شرایطی ایجاد کرده بود که شرکت‌های مختلفی که از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار می‌شدند و مشکل داشتند را در یک مجموعه واحد گرد آورد و به همین دلیل هم هست که فعالیت‌ها در این هلدینگ چنین متنوع است چراکه ۱۱ شرکتی که برای تسویه حساب دولت با سازمان تامین اجتماعی به سازمان واگذار شده بودند جزو زیرمجموعه‌های هلدینگ صنایع عمومی تامین قرار گرفتند.

فعالیت مجدد شرکتی با ۷ میلیون یورو بدهی بانکی

وی ادامه داد: در این میان طی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ شرکت‌های دامداری ما به تدریج شروع به بورسی شدن کردند و لازم بود هلدینگ درباره برخی شرکت‌های زیان ده تصمیم‌گیری کند. در ابتدای سال قبل ما حدود سه شرکت داشتیم که در حالت تعطیلی قرار داشتند و باید برای احیای آنها برنامه‌ریزی می‌شد. بر این اساس باتوجه به نامگذاری سال ما توانستیم برخی شرکت‌ها مانند عالم‌آرا و کارتن البرز را به چرخه تولید بازگردانیم و بدین‌ترتیب شرکت عالم آرا که حدود هفت میلیون یورو بدهی بانکی داشت را بار دیگر به مدار تولید برگرداندیم.

معاون مالی و سرمایه انسانی هلدینگ صنایع عمومی تامین افزود: ما با تلاش‌های مختلف و همکاری و مساعدت سران محترم سه قوه توانستیم از تخفیف‌هایی در پرداخت بدهی‌های بانکی این شرکت برخوردار شویم و بر این اساس ۲.۸ میلیون یورو را به بانک پرداخت کرده و برای مابقی مبلغ که مربوط به سود بانکی این سال‌ها میشد با توجه به تبصره‌های مختلف بخشودگی بگیریم. در ابتدای سال گذشته به دلیل مبلغ بالای بدهی این مجموعه به بانک بطور کامل تجهیزات کارخانه توسط بانک بلوکه شده بود و برخی از دارایی های مربوط به این شرکت از جمله چند زمین و ساختمان در تبریز نیز بلوکه کرده و حتی حساب سازمان تامین اجتماعی را هم به دلیل ضمانت عالم آرا بسته بودند و اجازه باز کردن حساب جدید را هم نمی‌دادند.

وی با بیان اینکه با توصیه‌های سران سه قوه و به منظور افزایش تولید در نهایت این کارخانه توانست از برخی تخفیف‌ها در پراخت سود بدهی‌های خود بهره‌مند شود، گفت: این کارخانه در سال ۱۳۸۹ وامی گرفته بود و به دلیل مشکلاتی که در بازپرداخت این مبلغ ایجاد شده بود به مدت ۱۱ سال تولید و فعالیت آن متوقف شد تا اینکه در نهایت با همکاری سران سه قوه و سایر سهامداران از جمله صندوق بازنشستگی کشوری در سال گذشته این بدهی تسویه شد و این مجموعه در سال ۱۴۰۲ برای اجرای برخی طرح‌های عمرانی کشور قراردادی به میزان تولید ۱۰۰ کیلومتر لوله را به امضاء و تحویل رساند و قرار است در قالب این قرارداد حدود ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله برای انتقال آب به یزد و اصفهان توسط شرکت عالم آرا تولید شود و بر این اساس این شرکت تا پایان سال جاری از ذیل ماده ۱۴۱ خارج خواهد شد.

شاهپوری ادامه داد: باتوجه به نرخ ارز و بهره‌ای که این شرکت باید به دلیل عدم بازپرداخت وام متقبل می‌شد بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان زیان مالی داشت در حالیکه با شروع مجدد فعالیت‌های عالم آرا در سال جاری باتوجه به آزادسازی برخی زمین‌های آن و از محل دارایی‌های شرکت و تسویه وام‌های آن شرایطی ایجاد می‌شود که شرکت از ذیل ماده ۱۴۱ خارج شود و با افزایش سرمایه مواجه شود و در سال ۱۴۰۲ قطعا شاهد سودده شدن آن خواهیم بود.

آغاز به کار کارتن البرز پس از ۱۱ سال

معاون مالی و سرمایه انسانی هلدینگ صنایع عمومی تامین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کارخانه "کارتن البرز" به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع عمومی تامین اشاره کرد و افزود: این کارخانه نیز حدود ۱۱ سال در شرایط نامناسبی قرار داشته و ضمن ایجاد سالانه حدود چهار میلیارد تومان زیان با ۵۰ درصد ظرفیت وارد فعالیت می‌شود در حالیکه با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته شاهد افزایش ۱۸۰ برابری تولید و سود ۱۷ میلیاردی این کارخانه بودیم.

وی دلیل زیان‌ده شدن این شرکت را هم اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی و تخریب تجهیزات این مجموعه در سال‌های گذشته اعلام کرد.

شاهپوری در عین حال تامین مالی را امری مهم در سرنوشت طرح‌های توسعه‌ای دانست و افزود: در سال ۱۴۰۱ برای طرح‌های توسعه‌ای اعتباری تزریق نشد اما در سال جاری شاهد تامین مالی پنج برابری طرح‌ها بودیم که برای تامین این سرمایه از شیوه‌های متعددی مانند انتشار اوراق مشارکت، فروش سهام ، افزایش سرمایه از محل آورده‌های نقدی و غیره استفاده شد. البته برای دریافت تسهیلات بانکی نیز اقدام کردیم اما از قراردادهایی که برای حدود سه هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی باز کرده بودیم در نهایت توانستیم حدود ۵۵۰ میلیارد تومان جذب کنیم چراکه سیستم بانکی در سال گذشته انقباضی بود.

مشکلات قیمت‌گذاری دستوری لوازم خانگی

وی همچنین به مبحث تولید لوازم خانگی در برخی شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ پرداخت و افزود: شرکت پارس الکتریک که به تولید تلویزیون‌های هوشمند اختصاص دارد در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰۰ دستگاه تولید داشت که اکنون آمادگی تولید ۴۴ هزار دستگاه را دارد و تجهیزات مورد نیاز برای این حجم تولید در این شرکت آماده شده که برای این امر نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه در گردش وجود داشت. از سوی دیگر در این شرکت حدود ۳۰ سال بود که سرمایه‌ای وارد نشده بود درحالیکه سایر برندهای رقیب موجود در بازار ارقام بالایی را به سرمایه در گردش اختصاص داده بودند.

شاهپوری میزان تولیدات سال قبل این کارخانه را حدود ۱۰ هزار دستگاه اعلام کرد و یادآور شد از ابتدای سال جاری تاکنون در این مجموعه بالغ بر ۱۷ هزار دستگاه تلویزیون تولید شده است.

وی این میزان تولید را چهار برابر سال ۱۴۰۰ دانست و افزود: با این وجود یکی از مشکلاتی که در حوزه لوازم خانگی دردسرهای متعددی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده بحث قیمت گذاری دستوری است.

کد خبر: 63036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =