برنامه‌ریزی برای تولید مواد اولیه استامینوفن و مکمل‌های بدنسازی

معاون مالی و سرمایه انسانی هلدینگ صنایع عمومی تامین از برنامه‌ریزی و اقدام این هلدینگ در زمینه صنایع تکمیلی شیر خبر داد و گفت: با تکمیل فاز دوم کارخانه بروجرد مواد اولیه مورد نیاز مکمل‌های بدنسازی که تاکنون ارز کشور برای واردات آنها مصرف می‌شد، در داخل کشور تولید خواهد شد.

حامد شاهپوری، معاون مالی و سرمایه انسانی هلدینگ صنایع عمومی تامین در گفتگو با آتیه‌آنلاین، به ارائه توضیحاتی درباره شرکت‌های دامپروری زیرمجموعه این هلدینگ پرداخته و اثرات بالا رفتن قیمت شیر و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین خوراک را مورد بررسی قرار داد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اثرات بالا رفتن قیمت شیر و پائین آمدن سرانه مصرف آن در جامعه گفت: درحال حاضر سرانه تولید شیر در کشور ۱۰ میلیون تن است که وقتی سرانه مصرف این ماده پائین می‌آید شرکت‌های تولیدکننده اقدام به تکمیل زنجیره تولید کرده و موادی با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌کنند.

معاون مالی و سرمایه انسانی هلدینگ صنایع عمومی تامین همچنین از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در قالب برنامه هفتم توسعه خبر داد که بر اساس آن دیده شده تولید شیر از ۱۰ میلیون تن به ۱۷ میلیون تن برسد.

شاهپوری با اشاره به کاهش جدی سرانه مصرف شیر گفت: در این زمینه اگر بخواهیم به شکلی تک بعدی موضوع را در نظر بگیریم با اجرای طرح‌هایی مانند توزیع شیر در مدارس می‌توان افزایش تولید در نظر گرفته شده برای این بخش را توجیه کرد اما اکنون در زمینه‌هایی مانند برخی مواد مورد نیاز برای تولید مکمل‌های بدنسازی ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شود که ما در فاز دوم کارخانه بروجرد تولید این مواد را در دستور کار قرار داده‌ایم. یا داروهایی مانند استامینوفن دارای یک لایه لاکتوزی هستند که از شیر گرفته می‌شود و ما در برنامه داریم با استفاده از صنایع تبدیلی شیر تولید شده را به این شیوه مورد استفاده قرار دهیم. حتی صادرات در این بخش نیز از جذابیت بالاتری برخوردار است و بازار بزرگی برای تولیدات این بخش وجود دارد.

وی ادامه داد: اکنون شرکت‌های فعال در این زمینه نهاده‌های مورد نیاز خود را با ارز نرخ آزاد تامین می‌کنند اما قیمت و نرخ شیر عددی ثابت است. در این شرایط ما در زمان‌های مورد نیاز به جای فروش شیر اقدام به تبدیل آن به شیرخشک می‌کنیم و به صادرات این ماده می‌پردازیم که این راهکار در کنار اینکه برای شیر ارزش افزوده ایجاد می‌کند موجب می‌شود بجای خامفروشی درآمد ارزی داشته باشیم.به عبارت دیگر زمانی که سرانه مصرف شیر پائین می‌آید تولید و صادرات شیرخشک صنعتی راهکاری است که از سوی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این میان بالارفتن نرخ ارز نیز موجب می‌شود سودآوری این حوزه افزایش یابد.

شاهپوری ادامه داد: با توجه به اینکه تجهیزات ما در این زمینه به روز است شیرخشک تولیدی ما دارای گریدA است و به همین دلیل برای شیرخشک بیش از کشورهای همسایه اروپائی‌ها به دنبال خرید محصولات ما هستند چراکه کشورهایی مانند عراق، پاکستان، هند و غیره معمولا به دنبال کالایی با کیفیت درجه سه هستند که از نظر قیمتی به مراتب مقرون به صرفه‌تر است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبعات آن

وی در ادامه به بحث آزادسازی نرخ خرید خوراک دام پرداخت و ضمن انتقاد از روندی که در این حوزه در پیش گرفته شد، گفت: زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌ها تعلق می‌گرفت یک شرکت حتی با ۲۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش می‌توانست امورات خود را بچرخاند اما وقتی به یکباره با جراحی اقتصادی مواجه شدیم قیمت ارز برای شرکت‌ها از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار تومان رسیده و این امر موجب شد نیاز شرکت‌ها به سرمایه در گردش نیز بر همین اساس ۶ برابر شود. بدین ترتیب شرکتی که ۲۰ میلیارد سرمایه در گردش داشت نیاز داشت سرمایه خود را حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش دهد؛ در چنین شرایطی هلدینگی مثل ما که پنج شرکت دامپروری داشت چطور می‌توانست در مدتی کوتاه این سرمایه را مهیا کند؟

وی ادامه داد: در این میان سیاست بانک‌ها هم انقباضی بود و منابعی برای این بخش دیده نشده بود. نکته دیگر اینکه کار در شرکت‌های دامپروری به گونه ای است که نمی‌توان حتی برای مدتی کوتاه آن را متوقف کرد چراکه اگر دام‌ها تغذیه نشوند در مدتی کوتاه تلف می‌شوند و شرکت‌ها ناچار هستند به هر شکل ممکن این هزینه‌ها را تامین کنند تا دام‌ها یا سرمایه آنها از بین نرود.

حاشیه سود در شرکت دامپروری ۲۴ درصد، پتروشیمی ۲۵ درصد

شاهپوری افزود: در این مقطع ما با توجه به شرایط موجود مجبور شدیم به مدت چندین ماه خریدهای خود را به شکل اقساطی انجام دهیم اما به هر صورت در برخی از شرکت‌ها با حاشیه سود ۲۴ درصدی توانستیم این هزینه ها را تامین کنیم و حال در شرایطی که شرکت‌های پتروشیمی حاشیه سودی معادل ۲۵ درصد ثبت کرده‌اند حاشیه سود در شرکت‌های دامپروری ما نیز به ۲۴ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در نهایت تامین سرمایه صورت گرفته موجب شده این مجموعه شاهد رشد ۹۲ درصدی در درآمدهای خود باشد، افزود: در سال گذشته سود خالص هلدینگ صنایع عمومی رشدی ۱۰۰ درصدی داشته و بدین‌ترتیب این هلدینگ از سود ۲۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ به سود ۴۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ دست پیدا کرده و از رده‌های آخر درآمدزایی زیرمجموعه‌های شستا سه پله رشد کرده است.

نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۰ همتی

وی در ادامه صحبت‌های خود به ۱۸ طرح توسعه‌ای که هلدینگ صنایع عمومی تامین در دستور کار دارد اشاره کرد و افزود: سال گذشته از میان این طرح‌ها شاهد افتتاح سه پروژه بودیم که برای بیش از ۱۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و برای ۶۰۰ نفر بطور غیر مستقیم اشتغالزایی کرد و بیشتر این طرح‌ها نیز در شهرها و نقاط محروم کشور کلید خورده است که موجب می‌شود از مهاجرت اهالی آن منطقه جلوگیری شده یا حتی مهاجرت معکوس ایجاد کند چراکه وقتی یک دامداری در این مناطق ایجاد می‌شود به غیر از افرادی که بطور مستقیم در آن جذب می‌شوند عده ای نیز برای تامین علوفه دام‌ها در خارج از مجموعه اقدام به کاشت علوفه می‌کنند و بدین ترتیب برای آنها نیز اشتغالزایی می‌شود.

وی میزان سرمایه مورد نیاز برای تکمیل این ۱۸ طرح را معادل۱۰ همت دانست و افزود: با تکمیل این طرح‌ها برای ۴۵۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم می‌شود و از این میان در سال گذشته تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای این طرح‌ها تامین اعتبار شده و تا پایان سال نیز حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار به آنها تخصیص داده می شود. همچنین حدود هزار میلیارد تومان هم برای این طرح‌ها پرونده تبصره ۱۸ باز شده که البته هنوز منابع مربوط به سال قبل این حوزه نیز تخصیص داده نشده است.

شاهپوری با اشاره به کمبود منابع موجود در کشور برای تامین سرمایه طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی گفت: چنانچه سود تامین اعتبار این طرح‌ها از ۱۵ درصد بیشتر شود اجرای آنها دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت و متاسفانه برای این موضوع در کشور راهکاری دیده نشده و با محدودیت منابع مالی مواجهیم.

برنامه‌ریزی برای سود ۱۴۰۰ میلیارد تومانی

معاون مالی و سرمایه انسانی هلدینگ صنایع عمومی تامین افزود: ما در سال ۱۴۰۰ سودی ۲۰۰ میلیارد تومانی داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و برای امسال نیز پیش بینی کرده‌ایم حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان سود داشته باشیم که از این رقم تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان محقق شده است.

معاون مالی و توسعه انسانی هلدینگ صنایع عمومی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهداف ترسیم شده برای این هلدینگ گفت: اکنون از نظر میزان تولید میان هلدینگ‌های زیر مجموعه شستا رتبه پنجم را به خود اختصاص داده‌ایم و درحال حاضر هیچ شرکت تعطیل یا زیان‌دهی نداریم.

کد خبر: 63037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =