دسترس‌پذیر شدن وبگاه‌ها نیازمند عزم جدی دستگاه‌های دولتی است

مدیرعامل انجمن باور در واکنش به صحبت‌های اخیر غلامرضا رضایی‌فر، رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در خصوص دسترس‌پذیری تنها ۱۰ وبگاه دستگاه‌های دولتی از ۹۹ وبگاه گفت: استانداردها و مسیر مشخص است بنابراین تنها باید اراده‌ای در دستگاه‌های دولتی به منظور دسترس‌پذیرکردن وبگاه‌ها و سامانه‌ها شکل بگیرد.  

سهیل معینی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در تعریف دسترس‌پذیری وبگاه‌ها و سامانه‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی گفت: منظور از دسترس‌پذیری امکان دسترسی نرم‌افزارهای افراد کم‌بینا و نابینا به محتوای وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی است.

او در ادامه بر تسهیل مسیر دسترسی افراد نابینا و کم‌بینا به وبگاه‌های خدمات دولتی تأکید کرد و افزود: امروزه اغلب خدمات در وبگاه‌ها عرضه می‌شود بنابراین در صورتی نابینایان و کم‌بینایان می‌توانند از این وبگاه‌ها استفاده کنند که استانداردهایی در آنها رعایت شده باشد که با نرم‌افزارهای خاصی این افراد بتوانند به اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

معینی ادامه داد: به عبارت دیگر؛ در صورت رعایت آن استانداردها در طراحی وبگاه‌ها، فرد نابینا به وسیله نرم‌افزارهای خاصی می‌تواند با عبور از علایم گرافیکی بر روی صفحات، به متن دسترسی و آنها را مطالعه کند.

مدیرعامل انجمن باور تأکیدکرد: عکس، آیکن و نشانه‌های تصویری برای نرم‌افزارهای نابینایان قابل‌فهم نیست در نتیجه نرم‌افزارها باید مستقیم به متن دسترسی داشته‌باشند بنابراین برای اینکه این مهم محقق شود باید استانداردهایی در وبگاه‌ها اعمال شود که امکان دسترس‌پذیری فراهم شود.

او تصریح کرد: اکثر وبگاه‌هایی‌که به شهروندان خدمات ارایه می‌دهند فاقد استانداردهای لازم برای کارایی نرم‌افزارهای خاص نابینایان هستند و به همین دلیل افراد کم‌بینا و نابینا اغلب هیچ بهره و استفاده‌ای از این سامانه‌ها نمی‌برند.

مدیرعامل انجمن باور تأکیدکرد: در خارج از کشور بخش خصوصی که کاربری عمومی دارد مکلف است که استانداردها را در این زمینه رعایت کند چه برسد به دولت و نهادهای عمومی. بنابراین باید اراده‌ای در دستگاه‌های دولتی به منظور دسترس پذیرکردن وبگاه‌ها و سامانه‌ها شکل بگیرد و به کمیته نظارت بر قانون حمایت از حقوق معلولان نیز روند کار گزارش داده شود تا گام به گام دسترس‌پذیری کامل وبگاه‌ها محقق شود.

معینی گفت: سازمان‌های دولتی دارای وبگاه می‌توانند از توان تخصصی شرکت‌های مسلط به نرم‌افزارهای نابینایی بهره بجویند که آنها ضمن تحلیل وب‌سایت‌ها و پایش وضعیت دسترس‌پذیری سامانه‌ها، راهبردها و راهکارهای اصلاحی ارائه می‌دهند و قطعا با اعمال تغییرات موردنیاز بر روی وبگاه‌ها، بستر بهره‌مندی جامعه هدف از آنها هموار می‌شود.

او افزود: اگر چنین اتفاقی بیفتد کم‌بینایان و نابینایان می‌توانند به سهولت به وبگاه‌ها و سامانه‌های بانک‌ها، پلیس+۱۰، دفاتر ثبتی، پیشخوان‌های دولت ‌و قضایی و دفاتر خدمات الکترونیکی وارد شوند و خدمت موردنیاز خود را به آسانی دریافت کنند.

معینی گفت: مسیر مشخص است و به لحاظ فنی کار پیچیده‌ای نیست. استانداردهای بین‌المللی از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ شده است و ۹۹ دستگاه دولتی موظف هستند پایگاه اطلاع‌رسانی خود را برای افراد کم‌بینا و نابینا دسترس‌پذیر کنند.

کد خبر: 63188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =