کارخانه‌هایی که از خواب زمستانی بیدار شدند

تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید، موجب تعطیلی یا رکود تعدادی از کارخانه‌ها در دهه‌های گذشته شد اما خبر خوش اینکه تعدادی از این واحدهای تولیدی در ماه‌های اخیر به زنجیره‌ تولید کشور بازگشته‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، وقتی یک کارخانه تعطیل می‌شود یا برخی خطوط تولید خود را متوقف می‌کند، کارگران چاره‌ای ندارند که برای مدتی به صندوق بیمه‌ بیکاری مراجعه کنند، طولانی شدن تعطیلی کارخانه اما برای کارگران به معنای شروع جستجو برای یک شغل تازه است، کاری که اصلاً ساده نیست.

در سال‌ها و دهه‌های گذشته، بارها معضلی به نام «تعطیلی واحدهای تولیدی» گریبانگیر کارگران مختلف شده است اما در ماه‌های اخیر با حمایت دولت و مسئولان قضایی و در مواردی با بخشودگی نظام بانکی، تعداد قابل توجهی از کارخانجات راکد به مدار تولید بازگشته‌اند. باز شدن درب‌های بسته‌ کارخانه، نویدبخش روزهای خوب است و کارگران هر کارخانه با بازگشایی مجدد به سر کار بازمی‌گردند و مسیری که روزی به اجبار دچار توقف شده، از سر گرفته می‌شود.

براساس آمارهای رسمی تا سال ۱۴۰۱، یکهزار و ۲۰۰ کارخانه راکد وجود داشت که در سال گذشته حدود ۴۰۰ واحد تولیدی مشغول به کار مجدد شدند. در بهار و تابستان امسال نیز تعدادی از برندهای تولیدی قدیمی بعد از توقف و رکود چندساله دوباره فعال شدند و صدها کارگر به سر کار بازگشتند. چندین بازگشایی عمده با حجم بالای نیروی کار فقط در خرداد و تیرماه ۱۴۰۲ داشته‌ایم.

۲۹ تیرماه «خودروسازی گلپایگان» بعد از مدتی رکورد و تعطیلی احیا شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این رابطه گفته است: «کارخانه خودروسازی با توجه به مشکلات تامین قطعه و بانکی تعطیل شده بود که با مطرح شدن مشکلات در ستاد تسهیل استان و پیگیری‌ها این کارخانه به چرخه تولید برگشت. این کارخانه برای حداقل ۱۰۰ کارگر فرصت شغلی ایجاد می‌کند.»

چند روز قبل از آن در ۲۱ تیرماه، نماینده مردم بروجرد در مجلس، از رفع مشکلات کارخانه بزرگ سامان کاشی و بازگشایی مجدد آن در آینده نزدیک خبر داد. این کارخانه برای حداقل ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند، سامان کاشی تقریباً دو سال تعطیل بوده است و اکنون کارگرانِ آن، آماده بازگشت به‌کار هستند.

«سامان کاشی» تنها کارخانه‌ی کاشی نیست که در بهار و تابستان امسال بازگشایی شده است. ۲۹ خردادماه، رئیس دادگستری استان یزد گفت: «کارخانه سها سرام عقدا که به دلیل اختلاف شدید مدیران و سهام داران و فشار طلبکاران از سال ۹۳ تاکنون تعطیل و ۲۰۰ کارگر نیز بیکار شدند با ورود سرمایه گذار جدید و مدیران این شرکت و تلاش دستگاه قضایی مجددا به چرخه تولید بازگشت و امروز بازگشایی شد».

خردادماه امسال، شاهد یک اتفاق بسیار مثبت دیگر هم بودیم، احیای یکی از قدیمی‌ترین برندهای تولیدی کشور بعد از ۲۰ سال خاموشی؛ در ۲۸ خرداد، کارخانه آزمایش سرانجام در مسیر احیا قرار گرفت و پس از ۲۰ سال خاموشی، با مونتاژ آبگرم کن، دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. در حال حاضر تنها ۴۰ کارگر در این کارخانه در خط تولید آبگرمکن مشغول به کار هستند اما تردیدی نیست که با حرکت توانمند آزمایش روی ریل تولید، به زودی شاهد اشتغال صدها کارگر در این واحد قدیمی خواهیم بود.

یکی از کارگران این کارخانه با ابراز خوشحالی از بازگشایی خطوط تولید گفت: برای ما روز بازگشایی خطوط تولید، روز بسیار بزرگی‌ست؛ باور نمی‌کردیم که روزی بتوانیم دوباره عنوانِ آزمایش را روی لوازم خانگی خانه‌های مردم ببینیم.

این کارگر با بیان اینکه مسئولان باید از واحدهای قدیمی کشور با تمام توان حمایت کنند؛ افزود: با بازگشایی این کارخانه بخشی از مشکلات حل شده است اما بخشی دیگر از مساله به ظرفیت تولید بازمی‌گردد؛ انتظار داریم با تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بتوانیم مواد اولیه به میزان کافی خریداری کنیم و ظرفیت تولید در ماه‌های پیش رو افزایش یابد.

کارگر آزمایش از انتظار برای روزی می‌گوید که این کارخانه قدیمی به روزهای اوج خود در دهه‌ی ۶۰ شمسی بازگردد و تولید با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی محقق شود.

اواخر مهر ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور پس از ورود به استان فارس، مستقیم از فرودگاه به کارخانه آزمایش رفت و وضعیت اسفناک این ظرفیت تولیدی را که به محلی برای دپوی پیاز و انبار کالاهای یکی از فروشگاه‌های زنجیره ای تبدیل شده بود، از نزدیک مشاهده کرد. او همان روز به استاندار فارس برای نجات کارخانه از وضعیت غیرقابل قبول، ماموریت ویژه داد. حالا بعد از ۸ ماه، آزمایش دوباره سر پا شده است.

احیای آزمایش یک نقطه‌ی عطف مثبت در مسیر حمایت از تولید ملی‌ست اما بازگشایی واحدهای تولیدی در سال ۱۴۰۲، محدود به این چند کارخانه نیست. هنوز آمار رسمی از احیای واحدهای تولیدی در بهار و تابستان امسال نداریم اما کارخانه قند ممسنی، قند ورامین، رنگین نخ البرز و چندین واحد تولیدی دیگر که برخی از آن‌ها سال‌ها در حالت رکود و خمودگی به سر می‌بردند، در ماه‌های اخیر با حمایت مسئولان از خواب زمستانی بیدار شدند.

کارگران این کارخانه‌ها امروز در امیدواری به‌سر می‌برند، در عین حال یک نگرانی بی‌سروصدا میان ماشین‌آلات و در سوله‌های تولید همچنان موج می‌زند، نگرانی از اینکه مشکلات بار دیگر بروز کند و از جایی سر بیرون بیاورد. به گفته‌ علی، کارگر آزمایش «حمایت از تولید باید ادامه‌دار باشد، امیدواریم نگذارند آزمایش دوباره از پا بیفتد....»

کد خبر: 63232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =