شناسایی ۱۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی

بنابر اظهارات معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در حالی ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک شش تا ۱۱ ساله ایرانی بازمانده از تحصیل هستند که شرایط خاصی ندارند و شرایط آنها برای تحصیل معمولی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، معصومه نجفی پازوکی با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند به منظور شناسایی بازماندگان از تحصیل، با بیان اینکه در خصوص بازماندگان از تحصیل سه فاز شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموز مهم است، گفت: تا سال گذشته کار دقیقی بر روی شناسایی بازماندگان از تحصیل به منظور احصای اسامی و تعداد و محل سکونت آنها انجام نشده بود.

شناسایی کودکان ۶ تا ۱۱ سال بازمانده از تحصیل

وی ادامه داد: سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ ۱۴۰۱ سامانه‌ای برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل با نام سامانه شهید محمودوند طراحی شد. در آن زمان یعنی مهرماه ۱۴۰۱ این سامانه آمار کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی یعنی بازه سنی شش تا ۱۱ سال را ۲۰۴ هزار نفر نشان می‌داد. ما برای تک تک این ۲۰۴ هزار نفر پیگیری کننده در استان‌ها قرار دادیم.

نجفی‌پازوکی درباره روند احصای دقیق آمار بازماندگان از تحصیل توضیح داد: اسامی افراد بین ۶ تا ۱۱ سال را از ثبت احوال گرفتیم و آمار ثبت احوال را با سامانه دانش‌آموزی سیدا مقایسه کردیم. در واقع آماری که در ثبت احوال وجود داشت اما در سامانه سیدا ثبت‌نام نشده بود، آمار بازمانده از تحصیل محسوب می‌شد که همان رقم ۲۰۴ هزار نفر بود. در واقع این ۲۰۴ هزار نفر در سن مدرسه بودند اما در مدارس ثبت‌نام نکرده بودند.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما برای برای تک‌تک این افراد یک شخص پیگیری‌کننده از طرف استان‌ها تعیین کردیم که آن شخص یا از معلمان و یا افراد محلی انتخاب شده بود که به آدرس دانش‌آموز مراجعه می‌کرد تا ببیند این دانش‌آموز چرا در مدرسه ثبت‌نام نکرده است. در این فرآیند متوجه شدیم همه این آمار ۲۰۴ هزار نفر بازمانده از تحصیل نیستند. تعدادی از این افراد مهاجرت کرده و از ایران رفته‌اند، تعدادی بیماری صعب‌العلاج دارند و مریض هستند، تعدادی فوت کرده‌اند و تعدادی در مدارس دیگر مثل مدارس خاص که آمارش در سامانه سیدا ثبت نمی‌شود مشغول تحصیل هستند.

شناسایی حدود ۱۶۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی

وی تاکید کرد: پس از این شفاف‌سازی آمار، بازمانده از تحصیل ما ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ نفر شد. بنابراین در حال حاضر آمار بازمانده از تحصیل ایرانی در مقطع ابتدایی ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ نفر است. در واقع وضعیت حدود ۴۴ هزار نفر به کمک سامانه شهید محمودوند شناسایی شد. این آمار با کنار گذاشتن آمار فوت‌شدگان، مهاجرت‌ها، افراد داری بیماری صعب‌العلاج که شرایط خاص دارند احصاء شده است، یعنی این ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک شش تا ۱۱ ساله ایرانی شرایط و وضعیت عادی داشتند اما مدرسه نرفته‌اند.

کد خبر: 63325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =