امیدواری برای واگذاری سهام شرکت‌های سودده

سی مردادماه، وزیر کار از تصویب پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داده بود. به اعتقاد کارشناسان این موضوع می‌تواند نقش مهمی در کاهش ناترازی منابع و مصارف تامین اجتماعی داشته باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، صولت مرتضوی با بیان اینکه ناترازی صندوق‌های بازنشستگی ما به حدی رسید که تقریباً بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) مطالبات معوق داشتیم، گفت: دولت سخاوتمندانه به این موضوع ورود کرد و ۱۸۰ همت از مطالبات تأمین اجتماعی پرداخت شد و امروز هم در کمیسیون اقتصادی دولت پرداخت ۷۰ همت تصویب شد.

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران در رابطه با مزایای این پرداخت به آتیه‌آنلاین گفت: پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی در سال جدید، خبر خوبی است؛ اینکه وزیر کار گفته پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده به معنای تامین اعتبار برای پرداخت دیون دولت به سازمان است و می‌تواند نقش مهمی در کاهش ناترازی منابع و مصارف تامین اجتماعی داشته باشد.

او با بیان اینکه مطالبات انباشته تامین اجتماعی به سال‌ها قبل برمی گردد و دولت‌های پیشین در این زمینه تعلل کرده اند؛ افزود: در لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۲، در ابتدا فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان در نظر گرفته بودند؛ لایحه به مجلس آمد و بازنشستگان و فعالان صنفی به ناچیز بودن این بودجه اعتراض کردند؛ ما در آن زمان به نمایندگان مجلس گفتیم بدهی جاری دولت سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان است و با ۱۰ هزار میلیارد تومان معضل کمبود نقدینگی سازمان هرگز حل نمی‌شود.

دهقان کیا اضافه کرد: در زمستان قبل در کمیسیون‌های مختلف مجلس، مساله را مطرح کردیم و در ارتباط با دیون دولت بابت حق بیمه ۲۶ گروه بیمه شده خاص، مدارک کافی به نمایندگان مجلس ارائه دادیم؛ پرداخت حق بیمه این گروه‌های خاص بر اساس قانون برعهده‌ی دولت است اماعدم پرداخت آن در سال‌های گذشته موجب انباشت بدهی دولت به تامین اجتماعی شده است. در نهایت، پرداخت ۷۸ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان، در قانون بودجه ۱۴۰۲ مصوب شد.

به گفته وی، دولت در سال جاری باید ۷۸ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان را با روش‌های نقدی، تهاتر یا واگذاری سهام شرکت‌های دولتی پرداخت کند، این پرداخت تکلیف قانون بودجه است و بایستی تا آخر سال محقق شود.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر کار در مورد تصویب پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان در کمیسیون اقتصادی دولت گفت: این خبر به معنای تحقق بخش اعظم تعهدات دولت در قانون بودجه سال جاری است؛ با تصویب پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان از دیون دولت به سازمان در کمیسیون اقتصادی دولت، اعتبار کافی برای این منظور اختصاص داده خواهد شد.

دهقان کیا با بیان اینکه مساله مهم دیگر نحوه این پرداخت است، اضافه کرد: به نظر می‌رسد پرداخت نقدی در کار نخواهد بود؛ به احتمال زیاد این پرداخت از طریق واگذاریِ سهام شرکت‌های دولتی خواهد بود اما موضوع مهم این است که سهام چه شرکتی به سازمان واگذار خواهد شد؛ ما انتظار داریم به اندازه‌ ۷۰ هزار میلیارد تومان، سهام شرکت‌های بورسی و غیرزیان‌ده به تامین اجتماعی واگذار شود ضمن اینکه نحوه قیمتگذاری سهام هم مسئله مهمی است.

وی تاکید کرد: کانون‌های بازنشستگان در این زمینه با دولت و نمایندگان مجلس رایزنی خواهند کرد تا سهام شرکت‌های سودآور و بورسی به تامین اجتماعی واگذار شود؛ سازمان برای انجام تعهدات مستمر خود به پول نقد نیاز دارد و بنابراین سودآوریِ سهام واگذار شده بایستی تضمین شده باشد.

دهقان کیا به واگذاری سهام پالایشگاه شازند در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته پرداخت مطالبات سازمان از طریق واگذاری سهام پالایشگاه نفت شازند صورت گرفت که اتفاق بسیار مثبتی بود؛ برای پرداخت این ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز بایستی مالکیت سهام شرکت‌های سودآور به تامین اجتماعی تفویض شود.

این فعال صنفی بازنشستگان در پایان اضافه کرد: موثرترین راهکار برای حل بحران ناترازی سازمان تامین اجتماعی، پرداخت دیون انباشته دولت است، بدون این پرداخت سازمان از پس تعهدات سنگین خود برنمی آید؛ باید بپذیریم دولت سیزدهم در این زمینه عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشته است، امیدواریم با پرداخت این ۷۰ هزار میلیارد تومان در ماه‌های پیش رو، سازمان تامین اجتماعی به سمت ایستایی و تعادل پیش برود و بحران نقدینگی از این نهادِ ابربیمه‌گر فاصله بگیرد.

کد خبر: 63343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =