صنایع دستی سهل‌الوصول‌ترین اشتغال پایدار خانواده‌محور است

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت: سهل‌الوصول‌ترین اشتغال پایدار ایجادشده و خانواده‌محور و هویت‌بنیان، صنایع دستی است.

مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در حاشیه بازدید از غرفه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در نمایشگاه روایت خدمت در گفتگو با «آتیه آنلاین» با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات به افراد حقیقی بسیار سخت است اما زمانی که تبدیل به تعاونی شوند و شخصیت حقوقی پیدا کنند، به راحتی این کار را انجام می‌دهیم،گفت: تلاش ما بیشتر روی این موضوع متمرکز است که بخش خصوصی و صنعتگر داخلی توانمند شود و از این حوزه حمایتی ما به عنوان توانمندسازی بهره ببرد. سعی ما بر این است که بخش خصوصی تنها از ما اعانه دریافت نکند بلکه در جهت توانمندسازی از آن استفاده کند.
وی افزود: تصور من بر این است که می‌توانیم همکاری خوبی را با این وزارتخانه داشته باشیم، البته در حال حاضر هم این اتفاق افتاده و با وزارت تعاون و تشکل‌های آن، همکاری خوبی داریم.

جلالی ادامه داد: اگر این همگرایی صورت بگیرد می‌توانیم هم‌افزاتر ارزش افزوده ایجادشده در این حوزه‌ها به ویژه در حوزه زنان سرپرست خانوار و زنان کنشگر بالا ببریم. در همین راستا 75 درصد کنشگران صنایع دستی، خانم‌ها هستند و از طرف دیگر 75 درصد مصرف‌کنندگان این محصولات هم زنان‌ هستند و این بازار، بسیار کامل است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه بزرگترین دستاورد ما طی دو سال اخیر در حوزه ایجاد اشتغال و تسهیلات تبصره 18 بوده است،گفت: تا پیش از این تبصره 18 به صنایع دستی تعلق نمی‌گرفت. همچنین ما موفق به تقویت توجه سیاست‌گذاران به این صنعت شدیم. در همین رابطه در برنامه ششم هیچ جایی نداشتیم و توانستیم هم در برنامه هفتم و هم در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب، یک بند و یک فصل اختصاصی داریم. همچنین یکی دیگر از دستاوردهای ما همگرا کردن سه حوزه با یکدیگر بوده است؛ صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی در این دو سال توانسته‌اند همگرا عمل کنند. تمام پایگاه‌های میراث فرهنگی تبدیل به بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی شده و تمام تاسیسات گردشگری متصل به صنایع دستی شده است. این همگرایی مهم‌ترین نقطه قوت ما بوده است.

جلالی با اشاره به مهم‌ترین جنبه همکاری وزارت میراث با وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: تصور ما بر این است که با وزارت کار رسالت‌های مشترک داریم. هم در حوزه رفاه اجتماعی به خاطر بیمه‌ها و هم در حوزه تعاونی به خاطر تعاونی‌ها و تشکل‌های مردمی صنایع دستی،از سویی در حوزه اشتغال نقاط رسالت‌های مشترکی با این وزارتخانه داریم. همچنین باید به این نکته اشاره کرد سهل‌الوصول‌ترین اشتغال پایدار ایجادشده و خانواده‌محور و هویت‌بنیان، صنایع دستی است.

کد خبر: 63414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =