چگونگی مراقبت از پوست در راهپیمایی اربعین

یک متخصص پوست‌ومو، با اشاره به تمهیدات مناسب برای رعایت بهداشت پوست هنگام راهپیمایی اربعین، شستن مرتب دست‌ها را سبب کاهش ریسک ابتلا به عفونت‌های تنفسی و گوارشی بیان کرد.

دکتر امیرهوشنگ احسانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، افزود: هنگام راهپیمایی در شرایط هوای گرم توصیه می‌شود افراد از لباس‌های نخی و آزاد استفاده کنند و توجه داشته باشند که جنس البسه از مواد پلاستیکی نباشد و نیز از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان خودداری کنند. همچنین ضروری است، نواحی تعریق پوست تمیز و خشک نگه داشته شود تا ریسک افزایش عفونت قارچی و باکتری کاهش یابد.

وی ادامه داد: اصطکاک البسه با پوست و تعریق زیاد می‌تواند شرایط را برای رشد قارچ‌ها و میکروب‌ها فراهم کند و این شرایط به ویژه برای افراد دارای وزن بالا محتمل‌تر است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، گفت: طی کردن مسافت طولانی در معرض آفتاب همچنین موجب آفتاب‌سوختگی می‌شود و هرچند آفتاب‌سوختگی‌ها طی سالیان متمادی ممکن است منجر به سرطان پوست شود، اما در مدت محدود این ریسک وجود ندارد.

احسانی تاکید کرد: در این شرایط نیز باید از عینک‌های آفتابی، کلاه نقاب‌دار با لبه هفت سانت و کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرد. باید توجه داشت که نواحی روی دست و گردن نیز با کرم ضدآفتاب پوشانده شود. ریسک آفتاب‌سوختگی برای افراد دارای پوست روشن و سفید بیشتر است.

او افزود: همچنین به آقایان توصیه می‌شود که آستین لباس‌شان بلند باشد و تا ناحیه مچ دست را بپوشاند و هرچقدر لبه آستین کوتاه‌تر باشد، نواحی آفتاب‌سوختگی بیشتر می‌شود.

متخصص پوست و مو درباره نکات ضروری برای رعایت بهداشت پا، ادامه داد: استفاده از کفش راحت ترجیحا طبی برای راهپیمایی ضروری است و باید توجه داشت هرگونه فشار کفش بر نواحی پا هرچند اندک باشد، اما در مسیر طولانی می‌تواند سبب ایجاد تاول شود. همچنین توجه به جنس جوراب نیز مهم است و برای جلوگیری از سایش پا و تعریق، باید از جوراب‌های نخی استفاده شود.

احسانی گفت: برای جلوگیری از ایجاد عفونت و قارچ هنگام تعریق پا، هراز گاهی باید پوست پا شسته شده و با کرم‌های وازلین یا اوسرین چرب نگه داشته شود. چرب کردن می‌تواند مقاومت پوست را در مقابل عوامل خارجی بیشتر کند. نکته مهم دیگر اینکه برای جلوگیری از خستگی پا، پس از طی مسافتی باید استراحت کرد.

وی درباره شیوه مراقبت از پوست دست، بیان کرد: پوست دست حتما باید با کرم ضدآفتاب پوشانده شود و بهتر است پیش از مصرف ضدآفتاب از کرم مرطوب کننده استفاده شود. باید توجه داشت شستن دست‌ها به طور دوره‌ای می‌تواند ریسک ابتلا به عفونت‌های تنفسی و گوارشی را به‌طور چشمگیر کاهش دهد.

کد خبر: 63529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =