رشد بالای صنایع دارویی و فرآورده‌های نفتی در سال گذشته

پژوهشکده پولی و بانکی در جدیدترین گزارش خود از رشد ۵.۴ درصدی شاخص تولید صنعتی بر پایه سال ۱۴۰۰، در سه ماهه منتهی به تیرماه سال ۱۴۰۲ خبر داد. این شاخص که با پایش ۵۱۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس به ‌دست‌آمده، بیش از ۵۰ درصد تولید کشور را نمایندگی می‌کند، لذا با بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت تولید صنعت کشور را رصد کرد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران‌، صنایع کانی‌های غیرفلزی که صنایع سیمان و کاشی و سرامیک به‌ عنوان یکی از راهبردی‌ترین صنایع کشور در این بخش قرار دارند، در تیرماه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته رشد ۶.۳ درصدی را به ثبت رسانده است. این صنعت همچنین در ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه سال جاری رشد ۹.۴ درصدی را پشت سر گذاشته، صنعت دارو نیز که از اهمیت بسزایی نیز برای بخش سلامت کشور برخوردار است در تیرماه سال جاری رشد ۳.۷ درصدی و در ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه رشد ۶.۹ درصدی را محقق کرده است. همچنین صنعت فرآورده‌های نفتی نیز در تیرماه رشد تولید ۱۰.۵ درصدی را رقم زده است. صنعت لاستیک و پلاستیک هم در ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه نیز با رشد ۲.۶ درصدی روبه‌رو بود. از سویی صنعت محصولات کاغذی نیز در سال ۱۴۰۱ رشد بیش از ۱۵ درصدی را به ثبت رساند. صنعت فلزات اساسی هم در تیرماه سال جاری رشد ۷.۸ درصدی و در سه ماهه منتهی به تیر ماه رشد ۳.۱ درصدی را محقق ساخته است.

سهم شاخص شستا
شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی که با نماد شستا در بورس تهران حضور دارد، دارای ۹ هلدینگ سرمایه‌گذاری است که از این تعداد شش هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی ‌تأمین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتأمین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تأمین (صبا) و کشتیرانی جمهوری اسلامی
‌ هستند.
از سویی با توجه به صنایعی که در تیرماه با رشد تولید روبه‌رو بوده‌اند، شستا در تمامی‌ صنایعی که در ابتدای گزارش به آن‌ها اشاره شد، حضور دارد که این موضوع اهمیت شستا را برای اقتصاد ایران نمایان می‌سازد، این موضوع زمان اهمیت بیشتری می‌یابد که رشد تولید صنعتی نیز به افزایش صادرات در صنایعی نظیر سیمان، کاشی و سرامیک و...، منجر شده است.

افزایش تولید صادرات
یکی از موضوعاتی که می‌تواند بر تقاضای صنایع بزرگ کشور اثرگذار باشد، فروش صادراتی صنایع است. با توجه به انتشار آمار مقدار و مبلغ ریالی فروش صادراتی توسط شرکت‌های بورسی در سامانه کدال، امکان محاسبه رشد واقعی صادرات فراهم شده است. بر این اساس در سه ماهه منتهی به تیرماه سال ۱۴۰۲ در مجموع فروش صادراتی شرکت‌های بورسی، بخصوص در صنعت کانی‌های غیرفلزی شامل صنایع سیمان، سرامیک و کاشی، افزایشی بود که بر این اساس، در تیرماه سال جاری رشد صادرات این صنعت ۲۴.۶ درصد، در سه ماهه منتهی به تیر ۱۵.۹ درصد ودر ۱۲ ماهه منتهی به این ماه ۴.۲ درصد بوده است.
برای تداوم تولید و سودآوری در صنایع، داشتن حاشیه سود مطمئن از الزامات به شمار می‌رود. این درحالی است که رشد سود اسمی ‌در این دوره ۱۲.۸ درصد بود. از سویی سود صنایع فرآورده‌های نفتی و صنعت محصولات دارویی به ترتیب ۷۶ و ۷۳ درصد رشد داشته‌اند که بیشترین رشد در بین صنایع در سال ۱۴۰۱ بود و از سوی دیگر سود اسمی ‌صنایع در مجموع در سه ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد محسوسی نداشت. این درحالی است که صنایع دارویی و فلزات اساسی نیز در این بازه رشد به ترتیب ۶۶.۹ و ۴۰.۹ درصدی را به ثبت رسانده‌اند. با توجه به اینکه هلدینگ شستا در این دو صنعت هلدینگ‌های تیپیکو و تاپیکو را دارا است، می‌توان گفت این شرکت در تحقق این رشد از سهم بسزایی برخوردار است.

مشکل تأمین نیروی برق
توجه به جزییات، رشد صنعتی یک مسأله را مشخص می‌کند و آن این است که بسیاری از کارشناسان بخش صنعت دلیل افت تولید در فصل تابستان طی سال‌های گذشته را مسأله تأمین انرژی عنوان کرده‌اند. در این رابطه می‌توان گفت، تأمین انرژی خصوصاً برق برای صنایع کشور مشابه نقش خون در حیات انسان است و قطعاً محدودیت‌های تولید برق بر تولید اثرگذار است. این درحالی است که رشد ۵.۴ درصدی شاخص تولید صنایع بورسی به‌عنوان یک شاخص مهم، بیانگیر این است که در صورت فراهم بودن شرایط، صنایع پیشران کشور به خوبی می‌توانند از عهده افزایش صادرات و افزایش تولید برآیند و رشد اقتصادی پایدار را بری کشور رقم زنند.

رشد تولید ناخالص داخلی
ذکر این نکته ضروری است که اثر رشد صادرات صنعتی بر رشد تولید ناخالص داخلی مثبت و معنادار است. بر این اساس، رشد صادرات کالاهای صنعتی با ایجاد تقاضای اضافی می‌تواند تقاضای کل را افزایش دهد و موجب استفاده از ظرفیت‌های بالقوه واحدهای اقتصادی توسط تولیدکنندگان شود. از جهت دیگر افزایش صادرات کالاهای صنعتی تولیدکنندگان داخلی را ترغیب می‌کند که در جهت رقابت‌پذیری، به کارگیری فناوری‌های پیشرفته، افزایش بهره‌وری و نوآوری و ارتقای کیفیت تولیدات خود تلاش بیشتری کنند و با جذب نیروهای انسانی کارآمد و متخصص در تولید این قبیل کالاها موجب افزایش تولید ناخالص داخلی و به تبع آن رشد اقتصادی شود، بنابراین از صادرات صنعتی می‌توان به عنوان منبعی جهت افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای بهره‌وری و تضمین رشد (GDP) یاد کرد. از این رو توجه به صادرات صنعتی برای کشور دارای اهمیت استراتژیک بوده و لازم است که بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مزایای رشد تولیدات صنعتی
افزایش تولیدات صنعتی منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شود. با افزایش تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی، نیاز به نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر افزایش می‌یابد که این امر بهبود وضعیت اقتصاد و کاهش نرخ بیکاری را به همراه دارد. همچنین افزایش تولیدات صنعتی باعث افزایش درآمد ملی می‌شود. با افزایش تولید، فروش و صادرات محصولات، درآمد سرانه بالا رفته و این امر بهبود سطح زندگی جامعه را به همراه دارد. این درحالی است که تولید صنعتی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه اقتصادی در نظر گرفته می‌شود که بر این اساس، افزایش تولیدات صنعتی منجر به رشد پایدار اقتصادی کشور، افزایش سهم اقتصاد صنعتی و کاهش وابستگی به بخش‌های دیگر می‌شود. از طرفی رشد تولیدات صنعتی اغلب با استفاده از نوآوری و فناوری همراه است که این امر منجر به بهبود فناوری‌ها، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

کد خبر: 63743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =