استقبال از خدمات درمانگاه دیواندره در مدت کوتاه فعالیت

سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی دیواندره، خدمات این درمانگاه را در مدت کوتاه آغاز فعالیت با استقبال بیماران مواجه دانست و با توجه به افزایش بار مراجعه مردم به این مرکز، انجام اموری مانند تکمیل کادر درمان و ارتقای فعالیت در دو شیفت کاری را ضروری اعلام کرد.

دکتر بختیار مسلمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این درمانگاه در مساحتی به وسعت ۳ هزار متر مربع و زیربنای ۲۵۳۱ متر مربع در چهار طبقه بنا شده است، در توصیف فضای فیزیکی این مرکز، افزود: در طبقه همکف، ۷ اتاق پزشک، داروخانه، پذیرش، اتاق مامایی، اورژانس، اتاق CPR، اتاق گچ‌گیری و تعویض پانسمان، اتاق استریلیزاسیون، اتاق پسماند و دو رختکن زنان و مردان، قرار دارد.

وی ادامه داد: طبقه اول نیز شامل واحد ریاست، اداری، مالی، فناوری و سرور، بایگانی، آزمایشگاه، دندانپزشکی، سالن کنفرانس و نمازخانه است. همچنین واحدهای تاسیسات و انبارهای دارویی و اداری این مرکز در طبقه منفی یک مستقر شده و بخشی از تاسیسات ساختمان نیز در طبقه دوم قرار دارد.

سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی دیواندره با اشاره به فعالیت این مرکز در یک شیفت صبح، گفت: خدمات پزشک عمومی، داروخانه، اورژانس، تزریقات و پانسمان، خدمات تحت‌نظر و آزمایشگاه فعال است و واحد دندانپزشکی، مامایی، اداری درمانگاه هنوز به مرحله فعالیت نرسیده است.

مسلمی بیان کرد: زیرا این درمانگاه از ابتدای شهریور سال ۱۴۰۱ آغاز به‌کار کرده و از عمر مرکز تنها یک سال می‌گذرد؛ اما رفته‌رفته خدمات آن مراحل تکوینی را طی می‌کند. به نحوی که ابتدا تنها یک پزشک فعال بود و از خرداد ۱۴۰۲ در شیفت صبح دو پزشک فعالیت می‌کنند.

او تاکید کرد: میزان استقبال مردم از خدمات درمانگاه از لحظه شروع به‌کار تا امروز، روند افزایشی داشته است؛ به‌طوری که در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ که معمولا کمترین مراجعه به مراکز درمانی انجام می‌شود، بار مراجعه به درمانگاه قابل توجه بوده و بیش از پیک بیماری در شش ماه دوم سال قبل ۱۴۰۱ رقم خورده است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت، حتی اغلب روزها بیش از ظرفیت تعریف‌ شده، خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌شود. یکی از دلایل این استقبال، نیاز مبرم مردم منطقه به برخورداری از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی بود و از این‌رو برای پاسخگویی به این نیاز، درمانگاه احداث و آغاز به‌کار آن به صورت پیامک، چاپ بنر و آگاهی‌سازی ارگان‌ها و نهادها اطلاع‌رسانی شد.

سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی دیواندره، افزود: درحال حاضر ارائه خدمات دندانپزشکی و مامایی در اولویت برنامه‌های درمانگاه قرار دارد؛ به ویژه اینکه این نوع از خدمات از سوی بسیاری از بیمه‌شدگان درخواست می‌شود. اما با تمام تلاش‌های انجام یافته، متقاضی دندانپزشک برای همکاری با این مرکز حتی به‌صورت پاره‌وقت یافت نشده و نیروی ماما نیز با وجود فراهم بودن ردیف استخدامی، جذب نشده است. برای ایجاد سهولت در فراهم کردن نیروی ماما، از مدیریت درمان استان درخواست به‌کار گیری ماما به‌صورت قراردادی ماده ۲۰ تا زمان جذب ماما به‌صورت استخدامی را کرده‌ایم.

مسلمی با بیان اینکه چارت تشکیلاتی نیروی انسانی این مرکز به تعداد ۱۸ نفر است، افزود: با توجه به چارت تشکیلاتی با کمبود ۵ نیرو شامل یک دندانپزشک، داروساز، ماما، مسئول اداری، مسئول فنی آزمایشگاه و نیروی خدمات مواجه هستیم و تاکنون موفق به جذب این افراد نشده‌ایم.

وی افزود: اکنون یک نیروی کارشناس آزمایشگاه با مرکز همکاری دارد که به تنهایی جوابگوی نیازهای درمانگاه نیست و چارت تشکیلاتی درمانگاه نیز شامل یک نیروی آزمایشگاهی است؛ اما تمامی درمانگاه‌های هم‌سطح، دارای دو نیروی آزمایشگاه در ردیف تشکیلاتی خود هستند و این کاستی برای درمانگاه ما باید اصلاح شود؛ به ویژه اینکه واحد آزمایشگاه تنها با یک کارشناس آقا امکان ارائه خدمات کامل را ندارد و ضرورت فعالیت یک خانم در این واحد به‌چشم می‌خورد.

سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی دیواندره، بیان کرد: جذب نیروهای دندانپزشکی و داروساز به دلیل پرداختی پایین مراکز دولتی و درآمد بالا در مراکز خصوصی، دشوار است و بسیاری از فعالان این حوزه‌ها تمایل به فعالیت در مراکز درمانی دولتی یا تأمین‌اجتماعی را ندارند.

مسلمی درباره تمهیدات این مرکز برای فراهم کردن داروهای مورد نیاز بیماران، افزود: داروها براساس سطح درمانگاه که به صورت عمومی است و پزشکان متخصص فعالیت ندارند، در اختیار بیماران قرار داده می‌شود. در شرایط کمبود برخی از اقلام دارویی که سبب اعتراض بیماران می‌شود، مراتب این کمبود به اطلاع مدیریت درمان استان رسیده است و با توجه به اینکه این کمبود، یک معضل کشوری محسوب می‌شود، رفع آن همواره در اولویت برنامه‌های تأمین‌اجتماعی برای پاسخگویی بهینه به نیازهای بیماران قرار دارد.

او گفت: در زمینه تجهیزات نیز بخش بیوشیمی درمانگاه فاقد دستگاه اتوآنالایزر BT ۱۵۰۰ است و درحال حاضر انجام آزمایش‌ها به صورت دستی توسط یک نیروی آزمایشگاه انجام می‌شود که بسیار دشوار و وقت‌گیر بوده و نیازمند صرف هزینه بیشتر است و در عین‌حال دقت کار نیز افت پیدا می‌کند. در نتیجه نیازمند تهیه یک دستگاه اتوانالیزر جهت بخش بیوشیمی در اولین فرصت هستیم.

سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی دیواندره، ادامه داد: شهروندان دیواندره انتظار برخورداری از یک مرکز درمانی فعال را دارند؛ اما بسیاری از واحدهای درمانگاه به دلیل کمبود نیرو، راکد مانده است؛ نیروی انسانی واحدهای اداری، واحد مامایی، دندانپزشکی، داروساز و نیروی خدمات تکمیل نشده است که جوابگوی نیازهای درمانگاه و ارباب رجوع نیست.

مسلمی با تاکید براینکه بیشترین انتظار و درخواست بیماران، ارباب‌رجوع‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های شهرستان دیواندره، فعال شدن شیفت بعدازظهر و تخصصی شدن درمانگاه است، ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت، ارتقای خدمات درمانگاه به ویژه فعالیت پزشکان متخصص از جمله داخلی، کودکان و زنان، دندانپزشک و ماما و نیز احداث واحدهای رادیولوژی و سونوگرافی بسیار ضروری بوده و می‌تواند در پاسخگویی به نیازهای درمانی مردم منطقه موثر واقع شود.

وی یکی دیگر از مسائل این مرکز را ضرورت پاسخگویی تعهدات پیمانکار درمانگاه بیان کرد و افزود: با توجه به نوساز بودن درمانگاه، نیاز به برطرف کردن برخی مشکلات ساختمانی از جمله رفع نشتی سقف وجود دارد که رفع این خرابی‌ها نیازمند رسیدگی فوری است و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر برطرف شود.

سرپرست درمانگاه تأمین‌اجتماعی دیواندره، با اشاره به مهمترین برنامه‌های آینده این مرکز، گفت: تکمیل واحد بیوشیمی آزمایشگاه، راه‌اندازی واحد اداری و راه‌اندازی واحد تدارکات و کارپردازی، از جمله برنامه‌هایی است که در دست اقدام قرار دارد.

مسلمی ادامه داد: در حوزه درمان نیز غربالگری فشار خون و سرطان کلورکتال هم اکنون در درمانگاه انجام می‌شود و درحال راه اندازی کلینیک دیابت و مجهز کردن دو اتاق پزشک دیگر در اولویت برنامه‌های این مرکز قرار دارد. در کنار این برنامه‌ها، ایجاد خدمات غربالگری سرطان‌ برست و غربالگری سالمندان نیز پی‌گیری می‌شود.

کد خبر: 63859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =