پرداخت بیش از ۱۶۳ هزار کمک هزینه بارداری به افراد تحت پوشش

سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از بیمه‌شدگان تعهدات کوتاه‌مدت به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد که براساس داده‌های آماری جدید از سامانه برخط «تأمین نما» از ابتدای سال تاکنون ۱۶۳ هزار و ۸۴۰ مورد کمک هزینه بارداری به افراد دارای شرایط و بیمه‌شده سازمان پرداخت کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، کمک هزینه بارداری به عنوان یکی از تعهدات کوتاه‌مدت به بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود که در راستای کمک به بانوان شاغل باردار و دارای شرایط ارائه می‌شود.

امیرعباس قدرتی، رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره شرایط دریافت تعهدات کوتاه‌مدت توضیح داد و گفت: اکنون سازمان برای جبران بخشی از هزینه‌های افراد بیمه‌شده چندین مورد پرداخت کمک هزینه و غرامت مانند بیماری و بارداری را در راستای حمایت از بیمه‌شدگان تقبل کرده است.

قدرتی ادامه داد: تعهدات کوتاه مدت تعهداتی است که با توجه به ماهیت آنها، صرفاً برای مدت کوتاه و محدودی قابل پرداخت بوده و هدف آن، حمایت از بیمه‌شدگان در مقابل بروز عواملی از جمله بیماری، حوادث و زایمان است. موضوعاتی مانند بیماری و زایمان برای بیمه‌شدگان ممکن است درآمد افراد مشمول را به طور موقت تحت‌الشعاع قرار دهد که به همین منظور برای حمایت از این افراد این تعهدات به افراد تحت پوشش ارائه می‌شود.

روزانه ۹۶۰ خدمت برای کمک هزینه بارداری

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای برای جبران بخشی از هزینه‌های ناشی از بیماری، بارداری، از ازدواج و فوت به طور مقطوع و برای یکبار تعهدات کوتاه‌مدت به بیمه‌شدگان پرداخت می‌کند تا از این طریق از گروه ذینفعان و مخاطبان تحت پوشش حمایت مالی داشته باشد.

تعهدات کوتاه‌مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری (مرخصی زایمان)، پروتز و اروتز، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن، هزینه سفر و فوق‌العاده سفر اقامت بیمار و همراه از سوی سازمان تأمین اجتماعی به ذینفعان تحت پوشش سازمان ارائه می‌شود.

براساس جدیدترین آمارهای سامانه برخط تأمین نما تعداد خدمات کمک بارداری به افراد تحت پوشش ۱۶۳ هزار و ۸۴۴ مورد بوده است که این تعداد خدمت در سال ۱۴۰۲ به بیمه‌شدگان ارائه شده است. در این راستا هر ۱.۵ دقیقه به طور متوسط یک خدمت، هر ساعت ۴۰ خدمت و هر روز به طور متوسط ۹۶۰ خدمت به این افراد ارائه می‌شود.

طبقه این آمارها، ارزش این خدمت در سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۴۶ هزار میلیارد تومان بود. این خدمت در سال جاری با رقم ۱.۷۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده تا بیمه‌شدگان تحت پوشش از این خدمات بهره‌مند شوند.

پرداخت دستمزد ایام بارداری طبق ماده ۶۷ قانون تأمین اجتماعی

رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری (مرخصی زایمان) گفت: براساس ماده ۶۷ قانون تأمین اجتماعی در صورتی که بیمه‌شده زن ظرف یکسال قبل از زایمان سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز را داشته باشد می‌تواند به شرط عدم اشتغال به کار از کمک بارداری استفاده کند.

او شرایط احراز غرامت دستمزد ایام بارداری را دارا بودن ۶۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه (به واسطه اشتغال بکار) ظرف یکسال قبل از زایمان، بیمه شده قبل از شروع استراحت مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشد و در دوره استراحت مشغول به کار نبوده و با کارفرما قطع رابطه نکرده باشد، بیان کرد.

قدرتی اضافه کرد: براساس مصوبه ۲۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هیات وزیران در خصوص الحاق تبصره بند (۱) تصویب‌نامه مور خ ۱۹ تیر ۱۳۹۲ مبنی بر پیش‌بینی بار مالی ناشی از افزایش مدت مرخصی زایمان در لوایح بودجه سنواتی و یا لحاظ کردن به عنوان دیون دولت، بیمه‌شدگان زن می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

امکان ارائه درخواست غیرحضوری برای افراد دارای شرایط

یکی از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی برای دسترسی بهتر بیمه‌شدگان به همه خدمات این سازمان، ارائه خدمات به صورت غیرحضوری است که در این زمینه برای کمک هزینه بارداری یعنی دوران مرخصی زایمان نیز این خدمت به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود.

از شرایط دریافت این کمک هزینه، ارائه درخواست در سامانه خدمات غیرحضوری، بارگذاری مدارک و مستندات مربوطه شامل تصویر شناسنامه مادر، گواهی ولادت یا شناسنامه فرزند و گواهی پزشک ذیربط است که باید مادران باردار این موضوع را رعایت کنند تا بتوانند از این خدمات برخودار شوند.

در این راستا مادران باردار در صورت تمایل امکان استفاده از مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه را دارند که البته برای مادران دارای سه قلو و بیشتر مدت مرخصی زایمان بیش از یکسال برنامه‌ریزی شده است.

همچنینی به استناد قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده، همه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت و اصلاحات آن و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو شد و هیچ‌گونه محدودیتی بابت پرداخت کمک هزینه بارداری از لحاظ تعداد فرزندان وجود ندارد و مادران باردار با هر تعداد فرزند امکان دریافت این کمک هزینه را خواهند داشت.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون با تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جمعیت کشور به بیش از ۴۷ میلیون بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش خدمات و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه می‌دهد و از این روش‌ها برنامه‌های حمایت‌های موردی خود را اجرایی می‌کند.

کد خبر: 63893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =