کمک هزینه ازدواج، خدمتی دیگر از تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان

اعطای کمک هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان تحت پوشش به عنوان یکی دیگر از خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی به افراد دارای شرایط است که اکنون این خدمت در راستای تعهدات کوتاه‌مدت به افراد بیمه‌شده با شرایط تعیین شده ارائه می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، زوجین برای دریافت کمک هزینه ازدواج باید شرایطی خاص مانند دارا بودن سند عقد دائم، ‌ازدواج اول و ثبت شده در دفاتر ثبت اسناد، ‌ قرار گرفتن در مشمولان بیمه‌شدگان اجباری، ‌ داشتن ارتباط بیمه‌شده و کارفرما در تاریخ عقد و داشتن حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه در پنج سال قبل از تاریخ عقد را داشته باشند.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی در صورتی‌که زن و شوهر، هر دو بیمه‌شده اجباری سازمان باشند، کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر آنان پرداخت می‌شود.

برای دریافت این کمک هزینه افراد مشمول باید با ورود به سامانه es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان- حمایت‌های کوتاه‌مدت - درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کدملی همسر، درخواست خود را ثبت کنند. همچنین با نصب اپلیکیشن «تأمین من» و انتخاب دسته «بیمه‌شدگان»، گزینه «هدیه ازدواج»، امکان ثبت درخواست از سوی افراد مشمول وجود دارد.

محمد بایندریان، معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی پیشتر گفته بود: ۵۳ هزار و ۹۸۵ نفر در ۶ ماه اول سال گذشته به عنوان بیمه‌شدگان واجد شرایط کمک هزینه ازدواج از این سازمان را دریافت کردند. این نهاد بیمه‌ای برای پرداخت این کمک هزینه مبلغ ۲۵۴ میلیارد تومان هزینه کرد.

او همچنین با اشاره به آمار پرداخت هدیه ازدواج در سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: ۳۲۲ میلیارد تومان بابت کمک هزینه ازدواج به ۹۲ هزار و ۹۵۹ نفر از افراد واجد شرایط در سال گذشته هزینه شد.

تعداد کمک هزینه ازدواج پرداخت شده در سال جاری

براساس جدیدترین آمارها از سامانه برخط تأمین نما در سازمان تأمین اجتماعی، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۸ هزار و ۴۷۵ مورد کمک هزینه ازدواج به افراد دارای شرایط پرداخت شده است که براساس این داده‌های آماری هر ۵ دقیقه به طور متوسط یک خدمت و هر روز به طور متوسط ۲۸۸ خدمت به بیمه‌شدگان واجد شرایط ارائه شده است.

پرداخت کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی در طول سال برای افراد دارای شرایط با ارائه درخواست از سوی آنان پرداخت می‌شود.

طبق این داده‌ها، ارزش خدمات کمک هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای در سال گذشته به ۵۱۷ میلیارد تومان رسیده بود که این رقم در سال جاری ۶۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

کمک ازدواج از حمایت‌های موضوع ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی

امیرعباس قدرتی، رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از حمایت‌های موضوع ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی است که به استناد ماده ۸۵ قانون مذکور به بیمه شده‌ای که برای اولین بار ازدواج می‌کند، مبلغی معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق با رعایت شرایط زیر پرداخت می‌شود.

قدرتی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین پرداخت این کمک هزینه را در راستای اجرای سیاست‌های سازمان برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و افزود: باید ازدواج بیمه شده برای اولین بار باشد، عقد دائم بوده و در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد، در تاریخ ازدواج ارتباط بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد و بیمه شده طی مدت پنج سال قبل از ازدواج سابقه ۷۲۰ روز کار و پرداخت حق بیمه را داشته باشد.

او ادامه داد: نحوه محاسبه کمک هزینه ازدواج نیز این گونه است که مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه طی مدت ۲ سال قبل از ازدواج تقسیم بر ۲۴ می‌شود. در صورتی که مبلغ کمک هزینه ازدواج محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد. همچنین در صورت استحقاق طرفین عقد، کمک ازدواج به هر دو نفر پرداخت خواهد شد.

تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان تحت پوشش شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری (مرخصی زایمان)، پروتز و اروتز، کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن، هزینه سفر و فوق‌العاده سفر اقامت بیمار و همراه است.

سازمان تأمین اجتماعی سال گذشته برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. این سازمان اکنون بیش از ۴۷ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد.

کد خبر: 63919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =