سه دلیل عمده کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری

طبق آمارها تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در 2 سال اخیر روند کاهشی داشته، بطوری که در تیرماه امسال تعداد افراد مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری از 270 هزار نفر به 176 هزار نفر رسیده ‌است. به عبارتی به میزان 34.81 درصد تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری کاهش یافته است.

به گزارش آتیه آنلاین، در دوران پس از شیوع کرونا نیز تعداد مشمولان این نوع بیمه به حدود 800 هزار نفر رسیده بود اما بعد از کرونا به‏تدریج این شرایط بهبود یافته و تعداد به 176هزار نفر رسیده.

بر اساس داده‌های وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی، کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری به معنای شاغل شدن مجدد آنها بوده است. بر اساس نظرهای کارشناسان بیمه اجتماعی و همچنین فعالان در بازار کار روند کاهشی پرداخت بیمه بیکاری در دو سال اخیر به دلیل بازگشت افراد مشمول این بسته حمایتی به محل کار و اشتغال است.

رشد اشتغازایی مولد، ماندگاری اشتغال و کاهش نرخ بیکاری سه دلیل عمده تأثیر گذار در روند کاهشی تعداد مقرری بیگران بیمه بیکاری بوده است.

کاهش نرخ بیکاری

بنابر داده‌های مرکز آمار ایران، تنها در سال گذشته برای نخستین بار نرخ بیکاری در بهار امسال، کمترین نرخ بیکاری بهاری در 22 سال اخیر بوده است. نرخ 8.2 درصدی بیکاری در فصل بهار امسال، در بین 4 دولت اخیر کمترین محسوب می شود. کاهش نرخ بیکاری بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته در حالی به 8.2 درصد رسید که نرخ مشارکت اقتصادی آن بر خلاف سه ماهه اول سال گذشته با افزایش مواجه شد.

نرخ مشارکت اقتصادی کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته با افزایش 0.3 درصدی به 41.2 درصد رسید. براساس قواعد اقتصادی، هر گاه افزایش نرخ مشارکت اقتصادی کشور با کاهش نرخ بیکاری توامان باشد، می توان گفت بازار کار کشور و فضای کسب وکار بهبود یافته است.

این گزاره نشان می دهد با بهبود محیط کسب وکار و افزایش اشتغالزایی، جمعیت غیرفعال کشور تمایل خود را برای مشارکت اقتصادی نشان داده است و به جمعیت فعال افزوده خواهد شد؛ موضوعی که در بهار سال 1401 پس از دو دهه اتفاق افتاد و شاید یکی از بزرگ ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه اشتغالزایی بوده است.

رشد اشتغال مولد

دو سال اخیر را باید سال شکوفایی صنعتی نامید، زیرا اشتغال این بخش 8 میلیون نفر رسید و سهم آن در اقتصاد کشور افزایشی شد. از همه مهم تر ماندگاری اشتغال در این بخش، نسبت به سال های گذشته افزایش یافت.

در سال 1395 سهم شاغلان بخش صنعت در اقتصاد کشور کمی بیش از 31 درصد بود که این مقدار پس از گذشت حدود 6 سال به 33.6 درصد رسید و در این مدت رشد حدود 2 درصدی را تجربه کرد.

در این مدت روند سهم پذیری بخش صنعت از اشتغال کشور دارای نوسان ملایم و رو به رشدی بوده است.آنچه مشخص است بخش صنعت در حوزه اشتغال با نوسان کمتری نسبت به سایر بخش‌ها مواجه بوده و بیش از یک سوم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

احیای واحدهای صنعتی غیرفعال یکی از برنامه های اصلی در دولت‌های مختلف محسوب می‌شود و در این خصوص برنامه‌های بسیاری برای راه‌اندازی واحدهای راکد در طول سال‌های گذشته در نظر گرفته شده است.

ماندگاری اشتغال

بررسی آمارهای جریان نیروی کار نیز نشان می‌دهد در دوسال اخیر، مقدار ماندکاری اشتغال در حدود 90 درصد بوده که این میزان در طی یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.

نشان به آن نشان نتایج داده‌های جریان نیروی کار از زمستان 1400 تا زمستان 1401 نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال بین این 2 دوره از بیشترین ثبات برخوردار بوده است. محض نمونه، حدود 20 میلیون نفر از جمعیت شاغلان زمستان 1400، شغل خود را در زمستان 1401 حفظ کرده‌اند.

بر این اساس از مجموع 23 میلیون و 173 هزار و 759 شاغل در زمستان سال 1400، 19 میلیون و 952 هزار و 606 نفر در زمستان سال 1401 شغل خود را حفظ کرده‌اند. بنابراین، بیکاری در بین این دو دوره بی‌ثبات‌ترین وضع فعالیت را داشته و در عین حال اشتغال بیشترین ماندگاری را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: 63990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =