۵۰ درصد علت ناشنوایی‌ها «ژنتیکی» است

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح اقدامات و خدمات این سازمان به جامعه ناشنوایان و کم‌شنوایان گفت: آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است که میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، فاطمه عباسی با اشاره به «نکوداشت هفته جهانی ناشنوایان» گفت: روز جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت شنوایی هرساله در آخرین یکشنبه ماه سپتامبر برگزار می‌شود که امسال با ۲۴ سپتامبر (برابر با ۲ مهرماه) مصادف شد و به دلیل اهمیت توجه جامعه به این افراد مراسمی طی یک هفته (دوم تا هشتم مهر) برگزار می‌شود.

او افزود: این هفته فرصتی است که موضوعات و چالش‌های پیش روی جامعه ناشنوایان و سخت‌شنوایان طرح شده و جامعه را نسبت به آنها آگاه می‌کنند. از دیگر اهداف این روز برجسته کردن تجربیات منحصر به فرد افراد ناشنوا از فرهنگ‌های مختلف اقصی نقاط دنیاست. در این روز طی رویدادهای گوناگون بر اهمیت مشارکت ناشنوایان در جامعه تاکید شده و به دیگران یادآوری می‌شود که «ناشنوایی برابر با ناتوانی نبوده بلکه روش متفاوتی از تجربه زندگی در دنیا است». نکته حائز اهمیت اینکه طی آگاه‌سازی جامعه سعی شده است عبارت «کر و لال» از واژگان معلولیت شنوایی حذف شود.

عباسی در ادامه سخنان خود درباره ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، به فعالیت ۱۱۸ مرکز روزانه توانبخشی اشاره کرد و گفت: این مراکز دارای ظرفیت اسمی ۶۱۰۰ نفر است که تعداد خدمت‌گیرندگان آن ۵۱۵۲ نفر و تعداد یارانه‌بگیران آن ۵۰۰۰ نفر است. تمام کودکان بهره‌مند از خدمات مراکز فوق به صورت ۱۰۰ درصدی از پوشش یارانه برخوردار بوده و میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی از سوی سازمان به ازای هر کودک به مراکز مذکور بین ۲ میلیون و ۲۷۰ هزارتومان تا ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان در ماه (متناسب با درجه ارزشیابی مرکز)، است.

او با اشاره به ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی در قالب مراکز توانبخشی حرفه‌ای بالای ۱۵ سال و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم شنوا و ناشنوا در قالب کارگاه‌های تولیدی حمایتی، افزود: دفتر امور توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی برای توانخواهان کم‌شنوا و ناشنوا پس از طی دوره‌های آموزش حرفه‌ای در مراکز حرفه‌آموزی شرایط حضور در کارگاه‌های تولیدی حمایتی را فراهم آورده است تا توانخواهان بتوانند با استقلال نسبی در انجام قسمتی از یک حرفه توانایی کسب شده و بالقوه خویش را در راستای تولید یا ارائه خدمت به کار گرفته و با حضور در کارگاه‌های تولیدی حمایتی در این زمینه موفق شوند. طی سال گذشته ۳۳۵ نفر از افراد دارای معلولیت شنوایی از خدمات کارگاه‌های تولیدی حمایتی بهره‌مند شده‌اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درخصوص خدمات کاریابی و اشتغال به توانخواهان کم‌شنوا و ناشنوا در قالب مراکز پشتیبانی شغلی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: مراکز پشتیبانی شغلی که با هدف تسهیل شرایط دستیابی به شغل پایدار توانخواهان کم‌شنوا و ناشنوا و به عنوان مؤسسه مجری در برقراری ارتباط با کارفرما و نظارت بر روند به کارگماری توانخواهان اقدام می‌کند، یکی از برنامه‌های دفتر مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور با هدف استفاده از حداقل توان افراد کم‌شنوا و ناشنوا جهت ایجاد شغل شایسته و ایجاد انگیزه و ارتقاء کیفیت زندگی این افراد است.

او گفت: این مراکز با استخدام افرادی تحت عنوان مربی شغلی (J.C) مبادرت به ایجاد اشتغال برای توانخواهان می‌کند. در این مراکز معلولین آموزش حرفه‌ای و کارگاهی نخواهند دید. طی سال گذشته ۳۳۲ فرد دارای معلولیت شنوایی از این مراکز خدمت گرفته‌اند.

میزان شیوع ناشنوایی و کم شنوایی در زمان تولد

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات و آمار و عملکرد سازمان بهزیستی در خصوص توجه و حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت شنوایی در جامعه و کمک به حضور اجتماعی مؤثر در زندگی روزمره و توسعه دسترسی آنان، توضیح داد: آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است. میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است (۲ تا ۴ در هزار موالید دچار کم‌شنوایی شدید تا عمیق هستند). خوشبختانه تشخیص به موقع و مداخله به‌هنگام روند اثربخشی در خدمات و کاهش معلولیت را در پی داشته است.

به گفته عباسی، از علت موارد ناشنوایی ۲۵ درصد به دلایل ناشناخته، ۵۰ درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد سایر موارد مانند (زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و... و.) بوده است.

او با اشاره به تعداد افراد مبتلا به اختلالات شنوایی تحت پوشش سازمان براساس شدت معلولیت، گفت: ۷۱ هزار و ۸۴۶ تن از افراد تحت پوشش دچار اختلالات شنوایی خفیف، ۱۲۰ هزار و ۵۶۴ نفر دچار اختلالات شنوایی متوسط و ۱۴۵ هزار و ۴۱۴ نفر دچار اختلالات شنوایی شدید، ۴۸ هزار و ۸۶۱ نفر دچار اختلالات شنوایی خیلی شدید و ۳۱۹۱ نفر نامشخص هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودکان معلول هر ۲ سال یکبار و موارد بزرگسال و معلولیت‌های غیر پیشرفته هر ۵ تا ۱۰ سال مورد بررسی وضعیت معلولیت در کمیسیون تخصصی مربوطه قرار می‌گیرند.

کد خبر: 64061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =