زیر و بم‌های قراردادهای پیمانکاری و پرسش‌های رایج درباره آن

قراردادهای پیمانکاری، توافقاتی هستند که بین دو یا چند طرف برای انجام یک پروژه یا کار خاص بسته می‌شود. این نوع قراردادها معمولاً برای انجام پروژه‌های ساختمانی، عمرانی، فنی، تولیدی و خدماتی استفاده می‌شود.

در یک قرارداد پیمانکاری، طرف‌های مشارکت کننده شامل صاحب کار (سازنده یا سازمان سفارش‌دهنده) و پیمانکار (شرکت یا فردی که به عنوان مجری پروژه مشغول به کار می‌شود) می‌باشند. این قراردادها معمولاً شرایط و ضوابطی را تعیین می‌کنند که پیمانکار باید به آن‌ها پایبندی کند و به عنوان مقابل، صاحب کار مبلغ مشخصی را به عنوان پرداختی به پیمانکار می‌دهد.

شرایط قرارداد پیمانکاری شامل مواردی مانند مدت زمان انجام پروژه، هزینه‌های مربوط به پروژه، مشخصات فنی و کیفیت مورد انتظار، شرایط پرداخت، مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین و موارد دیگر است. همچنین، در این قراردادها ممکن است شرایطی برای تعویض و تغییر در موردات پروژه یا جریمه‌ها و پاداش‌ها در صورت عدم رعایت تعهدات قراردهی شده باشد.

زیر و بم‌های قراردادهای پیمانکاری و پرسش‌های رایج درباره آن

مدیرعامل شرکت تازه تأسیس هستم که فعالیت آن تولید رب گوجه‌فرنگی است. یک قرارداد سه‌ماهه با یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای منعقد کرده‌ایم مبنی بر اینکه در طول دوره قرارداد، با فروش رب گوجه‌فرنگی‌هایی که در شرکت تولید و آماده فروش است‌، نیاز فروشگاه زنجیره‌ای (واگذارنده کار) را برطرف کنیم‌. آیا واگذارنده کار به استناد ماده (۳۸) قانون تأمین اجتماعی مجاز است مقداری از دریافتی پیمانکار را موکول به ارائه مفاد حساب قرارداد، از سوی سازمان تأمین اجتماعی کند؟

خیر. در قراردادهای خریدوفروش اجناس‌، مواد، تجهیزات و اقلام مصرفی که موضوع قرارداد مهیا و حاضر و آماده است (مثل قرارداد شما) و نوع قرارداد صرفاً خریدوفروش بوده و نیازی به تهیه و یا انجام کار اضافی نیست‌، مشمول ماده (۳۸) و کسر حق بیمه نبوده و در صورت درخواست پیمانکار مفاصاحساب آن صادر می‌شود.

شرکت ما که دارای شخصیت حقوقی است، به علت جابه‌جایی و نقل‌مکان به محل دیگر، موفق نشده لیست ماه‌های بهمن و اسفند سال ۱۴۰۱ را در موعد مقرر در قانون تأمین اجتماعی ارسال و پرداخت کند. آیا راهکاری مبنی بر دریافت حق بیمه دو ماه مذکور وجود دارد؟

بله‌. شرکت شما نیز بر اساس توضیحات داده‌شده بالا می‌تواند نسبت به بررسی سوابق گروهی مربوط به‌حق بیمه‌های پرداخت نشده بیمه‌شدگان و نهایتاً پرداخت حق بیمه معوقه اقدام کند.

مدتی است یک شرکت خدماتی راه‌اندازی کرده‌ایم و قرار است قرارداد نگهداری فضای سبز با یکی از مناطق شهرداری منعقد کنیم‌، سؤال این است که حق بیمه این نوع قرارداد چقدر است‌؟

طبق ماده (۳۸) قانون تأمین‌اجتماعی بعد از انعقاد قرارداد نگهداری فضای سبز، پیمانکار شرکت خدماتی موظف است با ارائه نسخه‌ای از قرارداد و تشکیل پرونده مطالباتی در شعبه تأمین‌اجتماعی واقع در محل اجرای پروژه و اخذ کدگارگاهی نسبت به ارسال صورت مزد و حقوق ماهیانه کارکنان شاغل در دوره اجرای قرارداد به شعبه تأمین‌اجتماعی و پرداخت حق بیمه‌های مربوطه با نرخ ۳۰ درصد اقدام کند. چنانچه در قراردادهای خدمات شهری شامل نگهداری فضای سبز، تنظیفات‌، جمع‌آوری و حمل پسماند، اگر تأمین ماشین‌آلات و ابزار مکانیکی به عهده و هزینه پیمانکار باشد، در موقع محاسبه حق بیمه قرارداد، معادل ۷۰ درصد از ناخالص کارکرد با عنوان کارکرد مکانیکی با ضریب ۸/۷ درصد و معادل ۳۰ درصد مابقی با عنوان کارکرد غیرمکانیکی با ضریب ۶۷/۱۶ درصد محاسبه می‌شود، لذا اگر حق بیمه‌های پرداختی توسط پیمانکار در طول اجرای قرارداد کمتر از حق بیمه طبق ضرایب بالا باشد بعد از وصول مابه‌التفاوت از پیمانکار، مفاصاحساب قرارداد صادر می‌شود؛ ضمنا اگر پیمانکار در دوره اجرای قرارداد لیست و حق بیمه کارکنان شاغل در قرارداد را پرداخت نکند، حق بیمه قرارداد حسب مورد طبق ضرایب بالا همراه با جرائم مربوطه وصول می‌شود. البته توصیه ما این است که پیمانکار حتماً نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه پرسنل شاغل در قرارداد اقدام کند تا کارگران بتوانند از تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند.

طبق توافق اولیه‌، مقرر شده شرکت خدمات مهندسان مشاور، قراردادی با موضوع نقشه‌برداری با واگذارنده کار بخش خصوصی منعقد کند. آیا این نوع قراردادها مشمول کسر حق بیمه است و میزان آن چقدر است‌؟

بله. در قراردادهای غیرعمرانی خدمات مشاوره که توسط شرکت خدمات مهندسان مشاور و با موضوع عملیات قرارداد (نقشه‌برداری) با واگذارنده کار بخش خصوصی منعقد شود، این نوع قراردادها مشمول کسر حق بیمه هستند و واگذارنده کار ملزم به رعایت ماده (۳۸) قانون تأمین‌اجتماعی است و در خصوص نحوه محاسبه حق بیمه‌، ۷۰ درصد از ناخالص کارکرد به عنوان عملیات مکانیکی تلقی شده و حق بیمه آن با ضریب ۸/۷ درصد (توأم با بیمه بیکاری) محاسبه می‌شود؛ ۳۰ درصد بقیه ناخالص کارکرد به عنوان عملیات دستمزدی و غیرمکانیکی‌، که حق بیمه این قسمت نیز همراه با بیمه بیکاری به مأخذ ۶۷/۱۶ درصد محاسبه و بعد از وصول‌، مفاصاحساب پیمانکار صادر می‌شود.

مالک فروشگاه لوازم کشاورزی هستم و یک فروشنده دارم. قراردادی با شرکت تولید لوازم کشاورزی منعقد کرده‌ام تا به نیابت از تولیدکننده کالاهای شرکت تولیدکننده را در محل فروشگاه خود به فروش رسانده و طبق قرارداد، مبلغی را به عنوان حق‌الزحمه پورسانت فروش‌، از تولیدکننده دریافت می‌کنم. با توجه به اینکه من فروشنده خود را بیمه کرده‌ام، آیا این نوع قراردادها نیز مشمول کسر حق بیمه است و نیاز به مفاصاحساب تأمین‌اجتماعی دارد؟

در قراردادهای پورسانت فروش که توسط شخص حقیقی (مثل شما) با واگذارنده کار (تولیدکننده کالا) منعقد و کالا و یا ماشین‌آلات به نیابت از تولیدکننده‌، در محل کارگاه ثابت پیمانکار (مثل فروشگاه شما) به فروش می‌رسد و پیمانکار حق‌الزحمه مربوطه را تحت عناوین پورسانت فروش‌، تخفیف فروش‌، جایزه جنسی و یا پروموشن از واگذارنده کار دریافت می‌کند، اگر پیمانکار دارای پرونده مطالباتی کارگاهی نزد شعبه تأمین‌اجتماعی باشد و طبق گواهی واگذارنده کار مبنی بر اینکه اجناس در محل فروشگاه ثابت پیمانکار به فروش رفته است، در صورتی که پیمانکار نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان فروشگاه اقدام کرده و طبق پرونده مطالباتی در سال دوره اجرای قرارداد فاقد بدهی قطعی باشد، مفاصاحساب قرارداد مربوطه صادر می‌شود. همچنین در صورت داشتن بدهی‌، اگرنسبت به پرداخت بدهی قطعی در سال دوره اجرای قرارداد اقدام کند در این صورت نیز مفاصاحساب صادر می‌شود. البته لازم به یادآوری است اگر پیمانکار (صاحب فروشگاه) نسبت به ارسال لیست پرسنل فروشگاه و پرداخت حق بیمه آنها اقدام نکرده و از کارگاه (فروشگاه) نیز بازرسی انجام نشده باشد، حق بیمه قرارداد به استناد ماده (۴۱) قانون تأمین‌اجتماعی‌، حسب مورد به مأخذ ۸/۷ درصد یا ۶۷/۱۶ درصد ناخالص کارکرد محاسبه و بعد از وصول ، مفاصاحساب قرارداد صادر می‌شود.

زیر و بم‌های قراردادهای پیمانکاری و پرسش‌های رایج درباره آن

یکی از شرکای اصلی شرکت پیمانکاری ساختمانی هستم. تفاهم اولیه قرارداد ساخت یک ساختمان برای مؤسسه خصوصی معتبر، با واگذارنده کار انجام گرفته و مراحل اولیه عملیات پیمان شروع شده‌، اما چون امضای قرارداد ممکن است به یک ماه زمان نیاز داشته باشد، آیا اگر واگذارنده کار شروع عملیات را تأیید کند ما می‌توانیم قبل از امضای قرارداد، با ارسال لیست کارکنان شاغل در پیمان‌، حق بیمه مربوطه را نیز پرداخت کنیم‌؟

با توجه به اینکه تعهدات پیمانکار و واگذارنده کار که طرفین قرارداد هستند با امضا و ابلاغ قرارداد نافذ می‌شود، اما در مواردی که پیمانکار قبل از امضای قرارداد با ارسال مستندات برگزاری یا ترک تشریفات مناقصه‌ و گواهی واگذارنده کار مبنی بر اعلام شروع عملیات قرارداد و اشتغال کارکنان شاغل در پیمان را به سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کند، طبق بخشنامه‌ای که در این خصوص صادره شده‌، شعبه مربوطه تأمین‌اجتماعی حداکثر تا سه ماه تا تاریخ امضای قرارداد می‌تواند نسبت به دریافت حق بیمه و صورت‌ مزد و حقوق کارکنان شاغل در اجرای عملیات پیمان قبل از امضای قرارداد و سپس بعد از امضای آن و ادامه دوره اجرای عملیات پیمان را طبق مقررات مربوطه اقدام کند.ضمنا مهلت 3 ماه مذکور تا دو ماه دیگر نیز با ارائه اسناد و مدارک و با اخذ مجوز از اداره کل استان مربوطه تامین اجتماعی قابل تمدید میباشد.

مالک یک شرکت مهندسی مشاور هستم. قرار است به‌زودی در خصوص ساخت یک ساختمان اداری با یک مؤسسه دولتی قرارداد مشاوره‌ای منعقد کنیم. با توجه به اینکه این قرارداد بر اساس طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت (طرح‌های عمرانی) منعقد می‌شود، خواستیم بدانیم نرخ حق بیمه این نوع قراردادها به چه میزان است‌؟

مأخذ کسر حق بیمه قراردادهای طرح‌های عمرانی مهندسان مشاور به میزان ۱۴ درصد ناخالص کارکرد به علاوه ۶/۱ درصد به عنوان بیمه بیکاری جمعاً ۶/۱۵ درصد ناخالص کارکرد است‌. البته در قراردادهایی که مشمول طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت است‌، پیمانکار صرفاً موظف است به ارسال لیست کارکنان شاغل در پیمان که به تأیید واگذارنده کار نیز رسیده‌ اقدام کند و ذی‌حسابی مکلف است از هر صورت وضعیت مهندسان مشاور معادل ۶/۳ درصد بابت حق بیمه کارکنان شاغل در پیمان را کسر و معادل ۱۲ درصد نیز حق بیمه و بیمه بیکاری سهم کارفرما (واگذارنده کار) از محل اعتبار طرح عمرانی ملی یا منطقه‌ای یا استانی برداشت و جمعاً به میزان ۶/۱۵ درصد به حساب سازمان تأمین‌اجتماعی واریز کند.

بیمه‌ شده تأمین‌اجتماعی و شاغل در یک شرکت تولیدی هستم. هر ماه غیر از ساعات کاری موظف‌، چند ساعت هم اضافه کاری انجام می‌دهم و کارفرما دستمزد ساعات اضافه کاری را پرداخت می‌کند اما میزان اضافه کاری من و سایر کارگران را با این عنوان که اضافه کاری مشمول پرداخت حق بیمه نیست در لیست‌های بیمه برای کسر حق بیمه منظور نمی‌کند. آیا این اقدام کارفرما قانونی است‌؟

خیر. اگر بیمه شده در ساعات غیراداری اضافه کاری انجام دهد، کارفرما موظف است مانند دستمزد ماهیانه‌، میزان اضافه کاری را نیز در لیست‌های بیمه منظور و حق بیمه آن را پرداخت کند. لازم به یادآوری است میزان اضافه کاری که در لیست‌های بیمه منظور می‌شود در ارائه میزان تعهدات سازمان تأمین به بیمه‌شدگان مؤثر است.

دو ماه است که در فروشگاه لوازم‌التحریر کار می‌کنم و کارفرما من را بیمه کرده، اما کل حق بیمه ماهیانه را از حقوق من کسر می‌کند و اظهار می‌دارد پرداخت حق بیمه به عهده بیمه ‌شده است! چون من از مقررات سازمان تأمین اجتماعی اطلاعی ندارم‌، آیا این اقدام کارفرما قانونی است‌؟

خیر! ادعای کارفرما برخلاف مقررات است‌. افرادی که در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی شاغل و بیمه ‌شده اجباری هستند طبق ماده (۲۸) قانون تأمین اجتماعی فقط هفت درصد حق بیمه به عهده بیمه ‌شده است (البته جانبازان از هفت درصد سهم بیمه ‌شده معاف هستند) و مابقی حق بیمه را باید کارفرما پرداخت کند. ضمناً طبق بند «الف» ماده (۴۵) قانون کار، فقط در مواردی که قانون صراحتاً اجازه داده‌، کارفرما می‌تواند از مزد و حقوق کارگر برداشت کند (مثل ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی) لذا این اقدام کارفرما، مغایر با قانون تأمین اجتماعی و قانون کار است. لازم به یادآوری است بعضی از کارفرمایان جهت ایجاد انگیزه کاری بیشتر، حق بیمه سهم کارگر را از دستمزد او کسر نمی‌کنند و همراه با سهم کارفرما توسط خودشان پرداخت می‌شود.

کارآفرین یک شرکت تولیدی در حوزه تولید ظروف آشپزخانه هستم. از چه طریقی می‌توانم با استفاده از نیروی جوان کارورزی از بخشودگی حق بیمه سهم کارفرما استفاده کنم‌؟

طبق ماده (۷۱) قانون برنامه ششم توسعه که این قانون به علت عدم تصویب نهائی برنامه هفتم توسعه فعلا در سال 1402 نیز قابل تمدید و قابلیت اجرائی دارد در این ارتباط اگر کارفرما و یا کارآفرین بخش خصوصی و تعاونی از طریق اداره کار نسبت به جذب نیروی جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی با حداقل مدرک کارشناسی و کمتر از۳۵ سال سن به صورت کارورزی اقدام کند (البته به شرطی که کارورز در دو سال آخر قبل از ثبت‌نام کارورزی‌، سه ماه یا بیشتر از آن سابقه پرداخت حق بیمه نداشته و یا در شغلی که بابت آن شغل برای دوره کارورزی جذب کارگاه می‌شود فاقد سابقه قبلی باشد) و همچنین لازم است سطح نیروی کار موجود در همان کارگاه حفظ شود، به غیر از بیمه‌شدگانی که بازنشسته یا کارافتاده و یا فوت شده باشند و از تاریخ شروع به کار کارورز، کارفرما به مدت دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی او معاف خواهد بود. ( البته با لحاظ 3 ماه دوره کارورزی به مدت 21 ماه ) به شرطی که کارفرما نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه سهم کارورز (7 درصد) به همراه سایر کارکنان اقدام کند همچنین سقف بهره‌مندی هر کارگاه از این قانون حداکثر ۵۰ درصد نیروی کار موجود در کارگاه است و این قبیل بیمه‌شدگان مشمول سه درصد بیمه بیکاری نیستند و در نتیجه نمی‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

کارفرمای یک کارگاه تولیدی صنعتی هستم و حق بیمه کارکنان خود را بطور مرتب به شعبه تأمین اجتماعی پرداخت می کنم. اگر قرارداد پیمانکاری با یک واگذارنده کار منعقد کنم و عملیات قرارداد توسط پرسنل ثابت کارگاه انجام پذیرد آیا باید برای قرارداد منعقده هم حق بیمه جداگانه پرداخت کنم؟

پیمانکارانی که با فعالیت صنعتی و خدمات تولیدی و فنی مهندسی دارای کارگاه ثابت هستند و پرونده مطالباتی در سازمان تأمین اجتماعی دارند، چنانچه کارگاه ثابت آنها فقط جهت اجرای عملیات موضوع پیمان مربوطه تاسیس نشده بلکه دارای ماهیت دائمی باشد که در آن به صورت مستمر یک فعالیت اقتصادی با بهره گیری از نیروی انسانی صورت میگیرد و مجوز فعالیت از مراجع ذی صلاح دارند، چنانچه این قبیل پیمانکاران قراردادی با واگذارنده کار منعقد کنند که فعالیت اصلی کارگاه ثابت آنها مرتبط و منطبق با موضوع عملیات پیمان باشد ، پیمانکار بدوا باید یک نسخه از قرارداد را به شعبه تأمین اجتماعی که دارای پرونده مطالباتی برای کارگاه ثابت است ارائه کند و شعبه نیز ضمن تخصیص ردیف پیمان ذیل شماره کارگاهی ثابت وتشکیل پرونده پیمانکاری مجزا ، چنانچه واگذارنده کار تایید کند که اجرای عملیات پیمان توسط افراد شاغل در محل کارگاه ثابت صورت گرفته وموضوع مورد تایید بازرس کارگاهی شعبه قرارگیرد، در این حالت اگر پیمانکار دارای شخصیت حقیقی ویا حقوقی نسبت به ارسال لیست وپرداخت حق بیمه کارکنان ثابت خود در دوره اجرای قرارداد اقدام کرده و پرونده مطالباتی کارگاه ثابت فاقد بدهی قطعی شده باشد در این صورت برای پیمانکار حقیقی توسط تأمین اجتماعی مفاصاحساب صادر و جهت پیمانکار حقوقی پس از اخذ تعهد کتبی مبنی بر در اختیار گذاشتن دفاتر قانونی شرکت جهت انجام حسابرسی، مفاصاحساب پیمان صادر خواهد شد.

شرکت پیمانکاری هستیم. در ارتباط با یک قرارداد با واگذارنده کار و در اجرای عملیات پیمان لازم است بعضی از تجهیزات مورد نیاز از خارج کشور وارد شود. آیا در قرارداد مربوطه قیمت تجهیزات وارداتی مشمول کسر حق بیمه است؟

قیمت تجهیزاتی که پیمانکار از طریق گشایش اعتبار اسنادی از خارج کشور خریداری می‌کند مشمول کسر حق بیمه نیست. با این توضیحات در مواردی که تجهیزات قرارداد ها بدون گشایش اعتبار اسنادی از خارج کشور خریداری شود با ارائه صورت حساب تجاری ( Comercial.lnvoice ) ، اعلامیه تامین ارز ، بارنامه ، پروانه ارزیابی گمرکی یا گواهی ورود کالا به مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد که به تایید واگذارنده کار رسیده باشد ، مبلغ تجهیزات وارده از خارج کشور از شمول کسر حق بیمه معاف است.

شرکت تازه تأسیس هستیم و در پروژه‌های گازرسانی فعالیت داریم. در این قراردادها که بعضی از تجهیزات توسط پیمانکار تأمین و خریداری شود آیا مشمول کسر حق بیمه هستند؟

زیر و بم‌های قراردادهای پیمانکاری و پرسش‌های رایج درباره آن

طبق تبصره 2 ذیل ماده دوم مصوبه شماره 240 مورخ 24/1/1370 شورای عالی تامین اجتماعی در قرارداد های گاز رسانی منعقده براساس روش های pcو Epc ( کلید در دست ) که مبلغ تجهیزات بیش از 50 درصد مبلغ اولیه و کارکرد قرارداد باشد و به تفکیک از مبلغ مصالح و کارکرد اجراءدر قرارداد منعقده درج شده و در صورت کارکردهای موقت و قطعی واگذارنده کار نیز بر همان مبنا درج و پرداخت گردد در این خصوص به عنوان تخفیف ، حق بیمه کارکنان شاغل صرفا به میزان 4 درصد ناخالص کارکرد قرارداد محاسبه میشود.

اداره کل منابع طبیعی ، زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، یکی از استان‌ها قصد دارد برای پروژه آبخیزداری از وجود یک شرکت پیمانکار خارجی استفاده کند. با توجه به اینکه این پروژه از محل طرح‌های عمرانی عملیاتی می‌شود، آیا حق بیمه قرارداد منعقده با پیمانکار خارجی همانند پیمانکاران ایرانی مشمول طرح‌های عمرانی (طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) است؟

خیر. طبق ماده (۲۲) آیین‌نامه نحوه تسلیم صورت مزد و حقوق و نحوه پرداخت حق بیمه کارکنان شاغل در طرح‌های عمرانی در قراردادهایی که پیمانکار یا مشاور، شرکت خارجی باشد، از شمول ضوابط مربوط به طرح‌های عمرانی خارج بوده و تابع مقررات عام سازمان تأمین اجتماعی است.

شرکت تازه تأسیس پیمانکاری هستیم و تصمیم داریم قرارداد حمل‌ونقل ریلی با یک واگذارنده کار منعقد کنیم. حق بیمه ‌این نوع قراردادها با چه مأخذی محاسبه می‌شود؟

در قراردادهای حمل‌ونقل ریلی که مقاطعه‌کار با واگذارنده کار منعقد می‌کند، نظر به اینکه در این قراردادها اصولاً ۶۰ الی ۸۰ درصد از دریافتی توسط پیمانکار جهت استفاده از امکانات ریلی وکششی به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ‌ایران پرداخت می‌شود، لذا پس از کسر سهم مذکور (با تأیید راه‌آهن)، حق بیمه کارکنان شاغل در قرارداد نسبت به مانده سهم پیمانکار با احتساب بیمه بیکاری مربوطه به ماخذ ۸/۷ درصد محاسبه و وصول می‌شود. البته سازمان تأمین اجتماعی مفاصاحساب قرارداد را به میزان ناخالص کل کارکرد صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت پیمانکاری راهسازی هستم. در قراردادهایی که شرکت پیمانکاری با واگذارنده کار منقعد می‌کند، با توجه به اینکه پیمانکار یک شخصیت حقوقی است، آیا مدیرعامل می‌تواند همراه با لیست بیمه کارکنان شاغل در پیمان، نام خود را نیز به عنوان بیمه‌شده درلیست بیمه درج کرده و حق بیمه آن را پرداخت کند؟

بله. اگر یک نفر از مدیران یا شرکا یا اعضای هیأت‌مدیره شرکت به عنوان مسئول یا سرپرست پروژه در پیمان مربوطه اشتغال به کار داشته و مزد دریافت کند با تأیید واگذارنده کار، دریافت صورت مزد و حقوق وی در قرارداد و پرداخت حق بیمه مربوطه بلامانع است.

اخیراً کارگاه پرورش گل و گیاه راه‌اندازی کرده‌ام و چهار نفر کارگر در کارگاه‌ مشغول به کار هستند. خواستم در خصوص نرخ حق بیمه کارگاه‌های پرورش گل و گیاه اطلاعاتی کسب کرده باشم؟

کارگاه‌های پرورش گل وگیاه (زینتی، غیر زینتی، دارویی، قارچ خوراکی) جزء کارگاه‌هایی هستند که تا سقف پنج نفر کارگر از ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما معاف هستند، یعنی میزان حق بیمه تا پنج نفر کارگر ۱۰ درصد است (۷ درصد سهم بیمه‌شده + ۳ درصد بیمه بیکاری) به شرطی که لیست و حق بیمه هرماه را حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعدی پرداخت کنند. ضمناً کارگاه‌های پرورش گل و گیاه با توجه به نوع فعالیت آنها صرفاً در فصل کشت و کاشت و برداشت مشمول بیمه تأمین اجتماعی هستند و در فصل زمستان مشمول نیست.( غیر از کشت های گلخانه ای )

اخیراً یک شرکت خصوصی ثبت و با ۲۰ نفر پرسنل شروع به فعالیت تولید ماشین‌آلات کشاورزی کرده‌ایم. در ارتباط با بیمه کردن کارگران، جهت تشکیل پرونده مطالباتی در سازمان تأمین اجتماعی چه مدارکی مورد نیاز است‌؟

  1. اصل و تصویر روزنامه رسمی ‌کشور با آخرین تغییرات
  2. اصل و تصویر اساسنامه شرکت
  3. اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل فعالیت شرکت
  4. اصل و تصویر مجوز فعالیت اخذ شده از مراجع ذی‌صلاح. مدیرعامل شرکت نیز باید همراه با مدارک مذکور به شعبه تأمین اجتماعی که شرکت در حوزه عملکرد آن شعبه قرار دارد مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم‌های هویتی پرونده مطالباتی شرکت و ثبت شماره تلفن همراه و ایمیل مدیرعامل و یا صاحبان امضای شرکت در سیستم تأمین اجتماعی، اقدام و جهت رؤیت احکام مطالباتی الکترونیکی تأمین اجتماعی و ارسال لیست‌های بیمه به صورت الکترونیکی و غیرحضوری از شعبه تأمین اجتماعی رمز عبور دریافت کند.

کد خبر: 64143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =