خودرو گران می‌شود یا ارزان؟

یک کارشناس خودرو تعیین قیمت خودرو را متاثر از عوامل متعدد دانست و گفت: چنانچه این فاکتورها محقق نشود این احتمال وجود دارد که در ماه‌های گذشته بار دیگر شاهد افزایش قیمت در این بازار باشیم.

بابک صدرایی در گفتگو با آتیه‌آنلاین، در ارزیابی وضعیت آینده بازار خودرو گفت: بازار خودروی کشور و تعیین قیمت در آن به عوامل متعددی وابسته است که از جمله این موارد می‌توان به بحث‌های سیاسی و تاثیر آنها بر اقتصاد و خودرو اشاره کرد. اکنون مدتی است انتشار اخباری درباره مذاکرات سیاسی و هسته‌ای منجر به کاهش نرخ ارز و رکود بازار شده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث واردات خودروهای خارجی (نو و کارکرده) بود که مطرح شد قرار است واردات در این حوزه با شدت بیشتر و موانع کمتر دنبال شود که این امر نیز انتظاراتی در زمینه کاهش قیمت خودرو ایجاد کرد. از سوی دیگر بحث‌هایی درباره آزادسازی قیمت خودرو مطرح شد که در نهایت اگر این عوامل یعنی گشایش‌های سیاسی، کاهش نرخ ارز و تامین منابع ارزی و واردات خودرو عملیاتی شود حتی می‌شود انتظار داشت قیمت خودرو بیش از حد فعلی نیز کاهش یابد.

صدرایی افزود: اما چنانچه این موارد محقق نشده و اتفاقاتی عکس آنها رخ دهد این احتمال وجود دارد که روند افزایش قیمت خودرو بار دیگر از سر گرفته شود.

این کارشناس خودرو همچنین به تاثیر فعالیت سامانه یکپارچه خودرو و بحث‌هایی که این روزها درباره توقف یا عدم توقف فعالیت آن مطرح می‌شود پرداخت و گفت: اگر در صنعت خودرو قیمت‌گذاری از حالت دستوری خارج شده و قیمت را آزاد اعلام کنند، شرایط دچار تغییراتی خواهد شد. به عنوان مثال فرض کنید اکنون قیمت پژو ۲۰۷ در کارخانه ۳۵۰ میلیون و در بازار آزاد ۷۵۰ میلیون باشد. اگر قیمت‌گذاری در این بخش آزاد شده و مثلا خودروساز قیمت این خودرو را ۵۵۰ میلیون تومان و زمان تحویل آن را دو ماهه اعلام کند به‌طور طبیعی مشتریان بازار ترجیح می‌دهند سراغ این شیوه خرید بروند و بدین‌ترتیب قیمت در بازار آزاد هم خواهد ریخت.

وی ادامه داد: اما اگر مثلا در کارخانه قیمت‌ همین خودرو ۴۵۰ میلیون و تحویل آن یکساله در نظر گرفته شود طبیعی است همچنان فروش خودرو در بازار آزاد مشتریان خاص خود را داشته باشد. بر این اساس انتظارات و شرایط سامانه نیز در وضعیت بازار خودرو تغییراتی ایجاد خواهد کرد. چنانچه خودروسازان در این فضا مطالبات پیمانکاران خود را پرداخت کرده و تولید را تسریع کنند در نهایت شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود اما اگر قرار باشد قیمت کارخانه افزایش پیدا کند و سیستم و مدت توزیع خودرو در بازار بدون تغییر بماند طبیعی است که قیمت در بازار آزاد نیز افزایشی شود.

صدرایی در پایان با اشاره به اینکه طی ۶ ماه گذشته بازار خودرو با رکود مواجه بوده، یادآور شد: گاه رکود حتی از تورم هم بدتر است و بر این اساس به‌نظر می‌رسد اکنون عده‌ای هستند که مایلند با ایجاد افزایش در قیمت خودرو به نوعی شرایط را از حالت رکود خارج کنند. در چنین شرایطی اگر وعده‌های داده شده عملیاتی نشود و در زمینه واردات خودرو اتفاق خاصی رخ ندهد، از نظر سیاسی گشایشی حاصل نشود یا نرخ ارز تغییر کند این احتمال نیز هست که در بازار خودرو نیز دوباره قیمت‌ها افزایش پیدا کند البته این افزایش قیمت در حد سال گذشته نبوده ولی ممکن است در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید:

واردات خودرو در نیمه دوم سال تسریع می‌شود

اما و اگرهای فروش اقساطی خودرو

کد خبر: 64245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =