واردات خودرو در نیمه دوم سال تسریع می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره واردات خودرو گفت: چشم انداز نیمه دوم سال این است که با سرعت خیلی بیشتری این اتفاق رخ دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، خاندوزی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره واردات خودرو گفت: اجرای کند آیین نامه واردات خودرو در ۶ ماهه نخست امسال چند دلیل داشته است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: یک بخش آن ناشی از این است که اولویت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی برای اینکه ارز به آنها تخصیص داده شود، برای بخشی از بخش‌ها و صنایع اولویت‌های پیشتری مطرح شده بود که بعد از آن نوبت به تخصیص ارز به حوزه خودرو در نظر گرفته می شد؛ البته ابلاغ خود آیین نامه و مراحل اجرای آن توسط استاندارد و دستگاه‌های مرتبط با واردات خودرو هم زمان زیادی مصروف خود کرد.

او افزود: چشم انداز نیمه دوم سال این است که با سرعت خیلی بیشتری این اتفاق رخ دهد.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره خروج سیمان از بورس کالا گفت: با توجه به اینکه مساله بورس کالا به عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا کالاهای پایه انجام می‌شود و جزو دستاوردهایی است که ما در پایان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ نسبت به عبور از مسیر پر از رانت و فسادی که پیش از آن وجود داشت به نظام بورس کالا منتقل شدیم ، دولت فعلا هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد.

او افزود: ما به عنوان وزارت اقتصاد و امور دارایی و وزارت صمت و بسیاری از دستگاه‌های اقتصادی هم مدافع این هستند که اگر رویه موجود نیاز به اصلاحی دارد در چارچوب بورس کالا اصلاحات صورت گیرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه اراده جدی دولت بر این است کلیه بنگاه‌های غیر مرتبط با فعالیت‌های بانکی باید واگذار شوند، گفت: برنامه کاملا دقیقی در این راستا تهیه شده است. در یک سال و نیم دولت ، بیش از ۴ سال دولت قبل واگذاری دارایی‌های بانک‌ها را شاهد بودیم.

خاندوزی در ادامه درباره دیدار خود با وزیر اقتصاد مصر، گفت: بعد از سال‌ها وزرای اقتصاد ایران و مصر با یکدیگر مذاکره کردند. استقبال خیلی گرمی از سوی وزیر اقتصاد مصر انجام شد و تقریبا با تمامی پیشنهادهای ما برای احیای روابط اقتصادی دو کشور موافقت کرد و کمیته مشترکی بین وزارت اقتصاد ایران و مالیه مصر تشکیل شد. یک بانک مشترک دو کشور از گذشته وجود داشت که هیات مدیره ایرانی به دلیلی فقدان هماهنگی‌ها مورد تایید قرار نگرفته بودند که با صحبت با مدیرعامل این بانک، بنا شد اعضای هیات مدیره ایرانی تعریف شوند و مورد تایید قرار بگیرند تا ما بتوانیم از فرصت سهامداری در لایه مدیریتی بانک استفاده کنیم. همچنین 37 میلیون یورو معادل انباشت سود ایران در سال‌های گذشته وجود داشت به عنوان افزایش سرمایه ایران در این بانک مورد تایید قرار گرفت.

او ادامه داد: از ظرفیت بانک‌های مشترک برای تامین مالی پروژه‌های مدنظر کشورها استفاده می کنیم که متاسفانه به دلیل فعال نبودن دیپلماسی اقتصادی، از این ظرفیت به درستی استفاده نمی‌شد.

خاندوزی با اشاره به حضور خود در نشست سالانه در بانک توسعه زیرساخت آسیایی ، افزود: با وجود اینکه ایران نقش موسس در بانک توسعه زیرساخت آسیایی داشته و سهامدار است اما به دلیل کارشکنی‌ کشورهای ثالث نتوانسته است که از مزایای این بانک استفاده کند.120 کشور در این بانک حضور دارند. مذاکرات خوبی با رئیس این بانک انجام دادیم تا عقب افتادگی استفاده ایران برای تسهیلات تامین مالی پروژه ها تامین شود که رئیس بانک رویکرد مثبتی داشت و قرار شد معاون وی به ایران سفر کند. قرار شد سه پروژه‌ای که مستندات ان برای استفاده از تسهبلات این بانک آماده است را با معاون بانک به توافق برسیم و رسما شروع به فعالیت شود.

کد خبر: 64128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =