بستری سالانه ۱۳۰۰ بیمار در بخش روانپزشکی بیمارستان تأمین‌اجتماعی لواسانی

بیمارستان تأمین‌اجتماعی لواسانی تهران با ۱۰۰ تخت در بخش روانپزشکی، آماده ارائه انواع خدمات مربوط به سلامت روان به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی است. سه بخش روانپزشکی در این بیمارستان فعال است که دو بخش آن به مردان و یکی به زنان اختصاص دارد و بخش بازتوانی و کاردرمانی بیماران روانی نیز در این بیمارستان دایر است تا بیماران در کنار ارائه خدمات مختلف درمانی، تاحدامکان با کاردرمانی و بازتوانی به کار اولیه و زندگی روزمره‌شان برگردند.

به‌گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، رئیس بیمارستان فوق‌تخصصی تأمین‌اجتماعی شهید دکتر لواسانی تهران، خدمات روانپزشکی را از جمله خدمات مهم و نیاز مبرم حوزه سلامت می‌داند.

دکتر سیدعلی جمالیان با بیان این‌که بیمارستان شهید دکتر لواسانی بیش از ۴۵ سال است که در زمینه خدمات اعصاب ‌و روان فعالیت دارد، فضای سبز جنگل‌گونه بیمارستان لواسانی را در دنیا کم‌نظیر توصیف می‌کند و می‌افزاید: مساحت کل فضای فیزیکی بیمارستان لواسانی که یکی از بیمارستان‌های تخصصی و فوق‌تخصصی متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی است، حدود ۷۰ هکتار است که ۳۵ هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد و ۱۰ هکتار نیز به بخش درمانی بیمارستان اختصاص یافته است. این بیمارستان علاوه بر ارائه خدمات مرتبط با رشته‌های فوق‌تخصصی قلب ‌و عروق، مغز و اعصاب، اطفال و سایر رشته‌ها، در زمینه اعصاب‌ و روان نیز به بیماران خدمت‌رسانی می‌کند.

رئیس بیمارستان لواسانی می‌گوید: ساختمان واحد روانپزشکی در مساحت ۲ هزار و ۸۲۰ متر مربع در سه طبقه شامل دو بخش روانپزشکی مردان و یک بخش روانپزشکی زنان و در مجموع با ۱۰۰ تخت بستری واقع شده است.

جمالیان، خدمات روانپزشکی بیمارستان لواسانی را علاوه بر خدمات بستری، شامل اقداماتی نظیر روان‌درمانی، کاردرمانی، گروه‌درمانی، نوار مغز، شوک‌درمانی و مکمل‌های درمان بیماری اعصاب مانند خانواده‌درمانی و مشاوره‌های خانوادگی بیان می‌کند و در مورد آمار ارائه خدمات روانپزشکی در این بیمارستان می‌گوید: سالیانه به‌طور متوسط ۱۳۰۰ مورد بستری در بخش‌های روانپزشکی این بیمارستان انجام می‌شود. همچنین ۱۰ هزار ویزیت سرپایی، ۲۶ هزار خدمات روان‌درمانی توسط روانشناسان، ۱۴۰۰ مورد شوک‌درمانی و ۱۳۰۰ مورد نوار مغز در این مرکز در زمینه خدمات روانپزشکی در هر سال انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه بخش اعصاب‌ و روان این بیمارستان دارای ۷ متخصص این رشته است، بیان می‌کند: همچنین حدود ۱۱روانشناس بالینی شامل کارشناس، کارشناس ارشد و دکترای روانشناسی در حال خدمت به بیمه‌شدگان هستند. از سوی دیگر، بخش روانپزشکی این بیمارستان با دانشگاه علوم ‌پزشکی آزاد تهران در زمینه امور آموزشی و تربیت دانشجویان و پرستاران همکاری دارد.

جمالیان فضای جنگل‌گونه بیمارستان شهید لواسانی را برای ارائه خدمات روانپزشکی بسیار مناسب توصیف می‌کند و می‌افزاید: فضای آرام و طبیعت سبز این بیمارستان، می‌تواند در بهبود بیماران مؤثر واقع شود؛ به‌ویژه ‌این‌که بیماران روانپزشکی نیازمند حمایت درمانی و تقویت روحیه نیز هستند. همچنین در این بیمارستان، فضای وسیع و مناسبی برای ورزش و کاردرمانی وجود دارد.

رئیس بیمارستان لواسانی با اشاره به فعالیت درمانگاه روانپزشکی این بیمارستان می‌گوید: بیماران پس از ویزیت در درمانگاه در صورت تشخیص پزشک در بخش‌ها بستری می‌شوند و چون این گروه از بیماران با توجه به شرایط روحی بعضاً تاب انتظار در درمانگاه عمومی را ندارند از این‌رو برای سهولت دسترسی به بخش‌های درمانی، درمانگاه متصل به بخش روانپزشکی است.

وی اختلالات خلقی را شایع‌ترین علت بیماری‌های روانی منجر به بستری ذکر می کند و می‌گوید: برخی از بیماران با داروی سرپایی، برخی با دارو و بستری و نیز در نهایت شوک‌درمانی در کنار مشاوره‌های روانشناسی از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر آن پایگاه سلامت روان در روزهای پنجشنبه که روز کاری سبکی است، در درمانگاه تشکیل شده و روانشناسان در فضایی آرام بیماران را پذیرش می‌کنند.

بستری سالانه ۱۳۰۰ بیمار در بخش روانپزشکی بیمارستان تأمین‌اجتماعی لواسانی

رئیس دپارتمان اعصاب‌ و روان بیمارستان تأمین‌اجتماعی شهید لواسانی تهران نیز با بیان اینکه بیمارستان شهید لواسانی، تنها مرکز تأمین‌اجتماعی دارای خدمات اعصاب‌ و روان در حوزه بستری است، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد جامعه را مبتلا به سطوح مختلفی از مشکلات روانی می‌داند و ارائه خدمات علمی‌کامل و کافی به این بیماران را در تأمین سلامت و بهداشت روانی جامعه مؤثر توصیف می‌کند.

دکتر ‌هادی ‌بدر با بیان اینکه بیمارستان لواسانی امکان درمان بیماران نیازمند خدمات حاد و مزمن را دارد، می‌افزاید: این مرکز مانند بیمارستان رازی (امین‌آباد) یا بیمارستان روزبه که از مراکز قدیمی ‌نگهداری بیماران روانپزشکی به شمار می‌روند، این بیماران را صرفاً نگهداری نمی‌کند. طول دوره درمان در این مرکز زیر یک ماه است و پس از این مدت بیماران بهبود یافته یا پس از بهبودی نسبی مرخص می‌شوند. از این‌ رو، گردش کار پذیرش بخش‌ها زیاد بوده و ضریب اشغال تخت‌ها بیش از ۹۷ درصد است.

رئیس دپارتمان اعصاب‌ و روان بیمارستان لواسانی با اشاره به درمانگاه فعال بخش روانپزشکی می‌گوید: افرادی که به صورت سرپایی به درمانگاه مراجعه می‌کنند، در صورت نیاز بستری می‌شوند. معمولاً بیماران حاد و افرادی که دارای بیماری خطرناک برای خود یا دیگران باشند و نیز عملکرد فردی، اجتماعی خانوادگی، بهداشتی، شغلی و... آنها مختل شود، بستری می‌شوند. البته برخی بیماران مبتلا به بیماری مزمن نیز به صورت سرپایی و با مراجعه مکرر به درمانگاه از خدمات درمانی برخوردار می‌شوند.

بدر با اشاره به ارجاع بیماران سراسر کشور به بیمارستان لواسانی در زمینه خدمات روانپزشکی، ادامه می‌دهد: تعداد مراجعه به این مرکز درمانی بسیار زیاد است. از سوی دیگر، با توجه به افزایش بیماری‌های روانپزشکی در کشور که در دنیا نیز این گونه است، ارائه خدمات روانپزشکی به مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی یکی از مهم‌ترین بیماری روانپزشکی را بیماری اضطرابی بیان می‌کند و می‌گوید:‌بر اساس آمارهای جهانی حدود ۴۰ درصد افراد در طول عمر خود به نوعی به بیماری اضطرابی دچار می‌شوند. در ایجاد این بیماری علاوه بر عامل ژنتیک، استرس‌های محیطی بسیار دخیل است و هرچقدر سطح اضطراب جامعه افزایش یابد، شیوع بیماری نیز بیشتر می‌شود.

بستری سالانه ۱۳۰۰ بیمار در بخش روانپزشکی بیمارستان تأمین‌اجتماعی لواسانی

رضایتمندی بیمه‌شدگان از خدمات بیمارستان

«محمد. ر» بیمار ۴۷ ساله‌ای است که به دلیل افسردگی شدید، به مدت یک ماه در این بیمارستان بستری شده است. وی می گوید: بسیاری از افراد با توجه به مشکلات فرهنگی که در جامعه وجود دارد، از نام بیمارستان روانی ترس و واهمه دارند. همین امر موجب می‌شود تا بیمارانی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند، توسط اطرافیان نادیده گرفته شوند و روز به روز بیماری آن‌ها وخیم شود و در نهایت طول درمان آن‌ها افزایش چشمگیری پیدا کند.

وی اضافه می‌کند: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هرکسی که مشکل روان‌پریشی داشته باشد، نیاز به بستری شدن دارد، اما این گونه نیست و اگر در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه کنند، در مدت زمان کوتاهی و با صرف هزینه پایین، بیماری آن‌ها درمان خواهد شد.

این بیمار ۴۷ ساله با قدردانی از کارکنان و تیم پزشکی بخش روانی بیمارستان لواسانی می‌افزاید: بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستم. در این بیمارستان که متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی است، با وجود دوره بستری نسبتا طولانی برخی بیماران، خدمات درمانی به‌طور کاملاً رایگان و شایسته برای بیمه‌شدگان انجام می‌شود. همکاران پرستار این بیمارستان با وجود فشارهای کاری، کوچک‌ترین کم‌کاری و کوتاهی در مسیر خدمت‌رسانی به بیماران ندارند و همواره وظایف خود را در اولویت امور قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند تا بیمار احساس کمبود کند.

«ندا. ی» بیمار ۳۳ ساله دیگری است که ساکن استان فارس است و در این بیمارستان تحت مراقبت و درمان قرار گرفته است. وی در خصوص مشکلاتش قبل از بستری شدن در این بیمارستان می‌گوید: بعد از فوت پدر و مادرم به فاصله ۳ سال، بسیار افسرده، پرخاشگر و عصبی بودم. نهایتاً شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که از طریق یکی از بستگانم به بیمارستان لواسانی معرفی شدم. اینجا پس از معاینه و بررسی وضعیتم، دستور بستری صادر کردند. اکنون مدت ۲۰ روز است که بستری هستم و قرار است به زودی ترخیص شوم.

وی ضمن ابراز رضایت کامل از خدمات متنوعی که از بخش روانی بیمارستان لواسانی دریافت کرده از کادر درمان این بیمارستان تقدیر می‌کند و می‌گوید: این دوره درمان برای من که بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستم کاملاً رایگان انجام شد. در حالی‌که در بیمارستان‌های خصوصی هزینه سنگینی داشت که اگر بیمه‌شده نبودم امکان انجام چنین درمانی در بیمارستان‌های خصوصی را نداشتم.

کد خبر: 70177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =