تدوین برنامه عملیاتی سند ملی سالمندان کشور  باید تسریع شود

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در خصوص روند تغییرات جمعیتی کشور گفت: دو برابرشدن جمعیت سالمندان ایران در طول ۴۳ سال گذشته، دو برابر شدن مجدد جمعیت سالمندان ایران در طول ۲۳ سال آینده نشان از شتاب سالمندی جمعیت در کشور دارد و باید در تدوین برنامه عملیاتی سند ملی سالمندان تسریع شود.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، مژگان رضازاده امروز ( ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲) در جلسه شورای ملی سالمندان کشور با مروری بر آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ گفت: سهم جمعیتی سالمندان ایران از ۵ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده و طبق پیش بینی هادر سال ۱۴۲۱ به حدود ۲۰ درصد و در سال ۱۴۳۵ به حدود ۳۳ درصد خواهد رسید. بنابراین با توجه به شتاب و سرعت رشد سالمندی در کشور باید تدابیر مهم در این حوزه در دستور کار و اجرا قرار گیرد.

رضازاده ادامه داد: گیلان و مازندران و تهران جزو پیرترین استان‌ها هستند. در استان گیلان با کمک دانشگاه مقدمات پیاده‌سازی محیط دوستدار سالمند و کودک را فراهم آورده‌ایم و البته در استان اصفهان نیز طرح آزمایشی در حال پیاده‌سازی است.

او در مرور چالش‌های سالمندی گفت: عدم توجه به دانش تجربه و توانمندی تکریم و منزلت، حقوق و مستمری، درمان بیمه پایه ، تکمیلی و مراقبتی، مسکن مناسب، دسترسی به خدمات و اطلاعات و تولید آن، ورزش و اوقات فراغت، تغذیه سالم و مناسب سازی از جمله چالش های جدی پیش روی سالمندان کشور است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به مشکلات پیش روی سالمندان گفت: عدم وجود قانون خاص حمایت از سالمندان یکی از خلأهای جدی است که باید تسریع در تدوین و تصویب لایحه جامع قانون حمایت از سالمندان کشور صورت گیرد، همچنین باید برنامه عملیاتی سند ملی سالمندان کشور توسط دستگاه‌های عضو شورا به زودی تدوین شود.

رضازاده بر برگزاری منظم جلسات شورا تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات عدم برگزاری منظم جلسات است که باید برگزاری جلسات حداقل دو بار در سال الزام آور شود. همچنین ابلاغیه‌هایی از طرف رییس شورا برای نمایندگان مطلع، ثابت و تام‌الاختیار دستگاه‌های عضو شورا باید صادر شود.

او بر تدوین برنامه‌های اجرایی اختصاصی سالانه سالمندان، توسط هر دستگاه تأکید کرد و افزود: باید ردیف اعتباری در لایحه بودجه سالانه گنجانده شود که برنامه‌های پیش بینی شده دستگاه‌های عضو شورا به دلیل کمبود ردیف اعتباری ناقص اجرا نشوند.

کد خبر: 64511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =