ارائه خدمات مشاوره ژنتیکی بهزیستی قزوین به بیش از ۵۰۰ متقاضی

مدیرکل بهزیستی قزوین از ارائه خدمات مشاوره ژنتیکی به ۵۷۷ مراجعه کننده در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: پنج مرکز فعال مشاوره ژنتیک در سطح استان مشاوره‌های لازم را در اختیار متقاضیان قرار دادند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی دهباشی پور با بیان این مطلب افزود: مشاوره ژنتیک گامی موثر در کاهش معلولیت‌هاست که با بالا رفتن سطح اطلاعات و آگاهی مردم، انجام این مساله نقش موثر و مفیدی را در امر پیشگیری از بروز معلولیت‌های ژنتیکی و مادرزادی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت پنج مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک دولتی و خصوصی در شهرستان‌های قزوین و بویین زهرا، بیان کرد: این مراکز به ارائه مشاوره‌های تخصصی و تعیین ریسک خطر، جهت مراجعان در زمینه‌های پیش از ازدواج، قبل از بارداری، در حین بارداری، وجود بیماری‌های پرخطر و تکرارشونده در خانواده و همچنین وجود فرزند معلول مشغول هستند.

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: همچنین در سال‌های اخیر اجرای برخی طرح‌ها از جمله فراگیر مشاوره ژنتیک معلولان تحت پوشش سازمان به شناسایی موارد خطرزا قبل از تولد نوزاد معلول و ترسیم نقشه معلولیت در سطح کشور کمک موثری کرده است.

دهباشی پور افزود: با توجه به قانون جوانی جمعیت، مشاوره ژنتیک خانواده‌های دارای معلول باعث افزایش رغبت آنان به فرزندآوری و اطمینان خاطر از سلامت نوزاد شده است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری با انجام آزمایش‌های ژنتیک و تشخیص اختلال، از تولد ۶ نوزاد دارای مشکل در استان جلوگیری به عمل آمد گفت:همچنین در این مدت ۳۹ مورد مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ۱۳۴ مورد پیش از بارداری ، ۹۲ مورد حین بارداری و ۳۱۲ تشخیصی بوده است.

مدیرکل بهزیستی قزوین با اشاره به اینکه ۴۰۵ نفر از مددجویان زیر پوشش بهزیستی استان قزوین به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کردند، یادآور شد: ۲۲۹ نفر از این افراد کمک هزینه آزمایش ژنتیک دریافت کرده‌اند و به ۲۲۰ نفر نیز یارانه مشاوره پرداخت شده است.

۲۸ هزار معلول تحت پوشش مستمر و غیرمستمر بهزیستی استان قزوین قرار دارند.

کد خبر: 64574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =