صدور بیش از ۳ هزار مجوز اشتغال خانگی در گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از صدور سه هزار و ۱۷ مجوز در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ در رسته‌ها و کسب و کارهای خانگی خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، سیاوش آقاجانی با بیان این که اعتبار امسال برای استان گیلان در مشاغل خانگی بیش از یک هزار و ۱۵ میلیارد ریال است گفت: طی ۶ ماه گذشته ۸۹۶ طرح به بانک‌های عامل برای پرداخت ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه معرفی شدند که ۸۰ میلیارد ریال آن به متقاضیان پرداخت شده است.

وی افزود: براساس گزارشات دریافتی از وضعیت اشتغال استان در سامانه رصد، میزان تعهد اشتغال گیلان برای سال جاری ، ۳۲ هزار نفر است که تاکنون ۴۵ درصد آن محقق شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان بیان کرد: در نیمه نخست امسال ۱۴ هزار و ۵۰۹ نفر تاکنون برای مشاغل ثبت شده توسط دستگاه‌های متولی در رسته‌های محصولات زراعی، گیاهان زینتی، قارچ، نهال در گلخانه خانگی، پرورش گاو شیری یا مرغ بومی، خیاطی لباس، برنامه‌نویسی نرم‌افزار، حصیربافی، قالیبافی و گلیم‌بافی در سامانه رصد ثبت نام کرده‌اند.

آقاجانی گفت: متقاضیان می‌توانند در مشاغل خانگی پژوهشگری، هنرهای حجمی، صنایع دستی چرمی، صنایع کاشی و سرامیک، طراحی لباس و عروسک، هنرهای شنیداری، صنایع چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع بخش کشاورزی،صنایع نساجی، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی سنگی، نرم‌افزار و رسانه برخط، قالیبافی و گلیم‌بافی، صنایع‌دستی، کاغذی تولیدات دامی، بازی‌های رایانه‌ای، ساز سازی سنتی، طراحی و نقاشی سنتی و فعالیت‌های شیلاتی، تسهیلات دریافت کنند.

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات فردی در مشاغل خانگی ۱۵۰ میلیون ریال و در مشاغل پشتیبان تا سقف ۴۰ نفر به ازای هر نفر یک میلیارد ریال و در سقف ۴۰ میلیارد ریال پرداخت خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نرخ تسهیلات تکلیفی مشاغل خانگی را چهار درصد دانست و بیان کرد: هشت بانک عامل برای پرداخت تسهیلات تکلیفی مشاغل خانگی همکاری می‌کنند و بازپرداخت این تسهیلات نیز پنج تا هفت سال در نظر گرفته شده است؛ متقاضیان دارای مجوز مشاغل خانگی نیز می‌توانند از تسهیلات این بخش که توسط نهادهای ذی صلاح ارائه می‌شود بهره‌مند شوند.

راه‌اندازی نمایشگاه دائمی برای فروش محصولات تولید شده خانگی

آقاجانی در ادامه بر لزوم تداوم اشتغال خانگی پس از دریافت تسهیلات تاکید کرد و افزود: جامعه هدف در حوزه مشاغل خانگی گسترده است، بهزیستی و کمیته امداد، افراد آسیب دیده اجتماعی و سرپرست خانوار و سازمان فنی و حرفه‌ای افراد دارای مهارت را در حوزه مشاغل خانگی معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: این افراد طی ۲ یا سه ماه تولید، باید محصولات خود را از طریق فروش اینترنتی و یا در بازارچه‌ها و میادین بصورت حضوری بفروشند. در این راستا این اداره‌کل برای پایداری اشتغال خانگی و کسب درآمد طرح ایجاد و راه‌اندازی نمایشگاه دائمی برای فروش محصولات تولید شده خانگی را در جلسات شورای هماهنگی دستگاه های ذیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مطرح کرد و به‌عنوان یکی از مصوبات قابل پیگیری بر آن تاکید دارد.

آقاجانی گفت: این نمایشگاه باید با مشارکت همه اعضای و یا به‌صورت موقت و نه دائمی و ملکی در اختیار جامعه هدف قرار گیرد. فعالان حوزه مشاغل خانگی باید در ازای هر ۲ یا سه ماه فعالیت مستمر در منزل و کارگاه کوچک خود تولید داشته باشند و طی ۲ هفته محصولات خود را در این نمایشگاه به فروش برسانند.

وی افزود: برقراری بازارچه‌های دائمی برای این مشاغل به‌عنوان یکی از الزامات به وزارت کشور ابلاغ شد و همه فرمانداران کشور باید با همکاری شهرداری‌ها بازارچه‌هایی را با همکاری دستگاه‌های مرتبط تشکیل دهند تا جامعه هدفی که مشاغل خرد توسط آنها دنبال می شود از این ظرفیت بهره مند شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان بیان کرد: مرکز استان تاکنون موفق به راه اندازی این نمایشگاه نشده است و دستگاه‌ها برحسب ظرفیت شان اقدام به ایجاد نمایشگاهی برای فعالان آن حوزه در ادارات خود کرده‌اند. این اداره کل نیز درصورت فراهم شدن قطعه زمینی برای احداث نمایشگاه، این مهم را در دستور کار خود قرار خواهد داد اما تاکنون با وجود پیگیری‌ها موفق به ایجاد این نمایشگاه مستقل نشده است.

وی تاکید کرد: اگر ایجاد نمایشگاه‌هایی که در دستور کار فرمانداران است محقق شود خواست ما نیز محقق خواهد شد.

کد خبر: 64719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =