بینایی‌سنجی بیش از ۶ هزار کودک در بروجرد

کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی بروجرد از بینایی سنجی ۶ هزار و ۳۳۴ کودک سه تا ۶ سال در شهرستان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، لیلا پارسا بیان کرد: از مجموع کودکان مورد ارزیابی قرار گرفته حدود ۴۰۰ کودک مشکوک به عیوب انکساری و تنبلی چشم تشخیص داده شد که به اپتومتریست (بینایی سنج) معرفی و تعدادی از این کودکان عینک دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این طرح همه ساله انجام می‌شود، بیان کرد: تا پایان سال باید ۱۷ هزار کودک بین سه تا ۶ سال مورد سنجش بینایی قرار گیرند که در صورت نیاز به عینک، بهزیستی تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال هزینه را پرداخت می‌کند و در صورت نیاز به درمان تخصصی چشم پزشکی از جمله انجام عمل‌های جراحی چشم نیز با ارائه فاکتور بخشی از هزینه‌ها پرداخت می‌شود.

کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی بروجرد افزود: حتی در صورت سالم تشخیص دادن بینایی کودک، تا سن ۶ سالگی باید هر سال کودک مورد سنجش بینایی قرار گیرد تا در صورت ضعیف شدن عضله چشم یا ابتلا به سایر عیوب انکساری چشم با توجه به تشخیص اپتومتریست درمان مناسب برای کودک تجویز شود.

پارسا گفت: برای سهولت در دسترسی مردم به پایگاه‌های سنجش بینایی همه ۱۶ مرکز مثبت زندگی زیر نظر بهزیستی در سطح شهر نسبت به اجرای این طرح همکاری می‌کنند علاوه بر این برخی مهدهای کودک، مراکز درمانی سطح شهر و در روستاها نیز خانه‌های بهداشت در اجرای طرح سنجش بینایی همکاری دارند.

وی با اشاره به اجرای این طرح در روستاها بیان کرد: کارشناسان مرتبط با بینایی‌سنجی در طول سال چندین مرحله در زمان‌های مختلف به روستاها مراجعه می‌کنند به طوری که معمولا روستاها از نظر پوشش اجرای طرح از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.

کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی بروجرد یادآور شد: بهترین زمان تشخیص تنبلی چشم سنین بین سه تا ۶ سال است و هر کودکی که در سنین سه، چهار، پنج و ۶ سال قرار دارد حتما باید مورد تست بینایی‌سنجی قرار گیرد تا مشکلات احتمالی چشمی در او تشخیص داده شود تا زمان طلایی درمان را از دست ندهد.

وی افزود: چنانچه تنبلی چشم در این زمان مورد درمان قرار نگیرد به مرور زمان منجر به بروز مشکلاتی در بینایی کودک می شود، و می‌تواند منجر به کم‌بینایی و در صورت پیشرفت منجر به نابینایی در کودک شود.

یکی از حوزه‌های فعالیت بهزیستی واحد پیشگیری است که در این قسمت برنامه‌ها و اقداماتی در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها صورت می‌گیرد.

کد خبر: 64844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =