برنامه ‌و بودجه؛ ریل‌گذاری صحیح در مسیر توسعه

رئیس اداره برنامه ‌و بودجه مدیریت درمان استان گلستان، برنامه ‌و بودجه را عامل توسعه سازمان‌ها و نهادها برشمرد و با توجه به برخورداری بیش از نیمی از جمعیت کشور از پوشش درمان تأمین‌اجتماعی، اهمیت برنامه ‌و بودجه را برای این نهاد بسیار مهم دانست و الکترونیک شدن امور برنامه ‌و بودجه را سبب تسهیل امور بودجه‌ریزی و افزایش نظارت در هزینه‌ها دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین اکبر فراهی با بیان اینکه برنامه ‌و بودجه یک سازمان برآورد مالی برنامه‌ها در بازه زمانی مشخص یک‌ساله است، افزود: «برنامه ‌و بودجه، مسیر توسعه یک سازمان را ریل‌گذاری کرده و حجم فعالیت‌ها و ایفای تعهدات قانونی یک سازمان را از ابعاد مالی بررسی و به واحد ریالی تبدیل می‌کند. بودجه‌ریزی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به‌ویژه با توجه به اینکه سازمان به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی دارای استقلال مالی بوده و متکی به منابع مالی دولتی نیست، اهمیت پرداختن به مقوله برنامه ‌و بودجه برای سازمان بسیار بارزتر به نظر می‌رسد.»

او گفت: «از طرفی حوزه درمان نیز به دلیل گستردگی پوشش تأمین‌اجتماعی که بار درمان بیش از نیمی از جمعیت کشور را برعهده دارد، نیازمند انجام اقدامات مناسب در زمینه برنامه ‌و بودجه است و با اینکه حوزه درمان تنها یکی از تعهدات هجده‌گانه تأمین‌اجتماعی را شامل می‌شود، اما یک‌سوم هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. از طرفی؛ نباید از تأثیرگذاری اجتماعی درمان سازمان در شرایط گرانی خدمات درمانی و بعضاً هزینه‌های کمرشکن آن در بخش‌های خصوصی غافل بود که این امر نیز با تکیه بر برنامه ‌و بودجه عملیاتی می‌شود. می‌دانیم سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه درمان مستقیم از طریق عرضه خدمات درمانی در مراکز ملکی بیماران را به ‌طور رایگان پذیرش و درمان می‌کند و در بخش درمان غیرمستقیم از طریق خرید راهبردی خدمات درمانی به تعهدات قانونی خود جامه عمل می‌پوشاند.»

رئیس اداره برنامه ‌و بودجه مدیریت درمان گلستان با اشاره به شیوه‌های نوین بودجه‌ریزی، بیان کرد: «بودجه‌ریزی استان‌ها مبتنی بر پیش‌بینی منابع درآمدی از جمله حق‌بیمه‌ها و نیز موارد هزینه‌ای شامل هزینه‌های نیروی انسانی، اداری، سرمایه‌ای، پرداخت‌های انتقالی، برنامه‌های عملیاتی، پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی است. در سال‌های اخیر تقریباً بسیاری از فرایندها از مرحله پیش‌بینی تا تخصیص و کنترل و نظارت از حالت سنتی و کاغذی خارج شده و به‌ صورت الکترونیک درآمده که از طریق سامانه متمرکز بودجه انجام می‌شود. این شیوه عمل، سبب تسریع و افزایش دقت در امور و کاهش بوروکراسی‌های اداری شده که جای تشکر از مدیران ستاد مرکزی سازمان دارد.»

فراهی ادامه داد: «علاوه بر ایجاد تحولات الکترونیک در برنامه ‌و بودجه، این حوزه از لحاظ ساختار اداری نیز در سال‌های اخیر دستخوش تحول شده؛ به این معنا که مقوله «برنامه» زیرمجموعه اداره کل بودجه قرار گرفت و این ادغام توانست اجرای برنامه‌های استراتژیک سازمان را اعم از برنامه‌های کوتاه یا بلندمدت تسهیل و امکان تحقق برنامه‌ها را فراهم کند.»

او درباره نحوه نظارت و کنترل بودجه‌های اختصاص یافته، افزود: «بودجه‌های تخصیص یافته به مراکز درمانی به ‌صورت الکترونیک از طریق سامانه بودجه متمرکز، نظارت و کنترل می‌شود. در این سامانه قابلیت ثبت اعتبار، بیش از اعتبار ابلاغی از سوی ستاد مرکزی سازمان به مراکز درمانی وجود ندارد که این امر نیز به افزایش دقت در کنترل اعتبارات می‌افزاید. در نتیجه می‌توان گفت بودجه‌ها باید متناسب با میزان تخصیص یافته به استان‌ها هزینه‌ شود. با توجه به اینکه هزینه‌ها توسط واحد حسابداری مراکز به ‌ثبت می‌رسد، ارتباط نزدیک و هماهنگ بین واحدهای برنامه ‌و بودجه و حسابداری وجود دارد که این تعامل نیز روند نظارت را قوی‌تر می‌کند.»

رئیس اداره برنامه ‌و بودجه مدیریت درمان گلستان در زمینه درآمدهای اختصاصی مراکز درمانی، اعلام کرد: «درآمدهای اختصاص مراکز شامل درآمدهای نقدی دریافتی در قبال ارائه خدمات درمانی به بیماران غیر تأمین‌اجتماعی، مصدومان تصادفی، درآمد حاصل از کمیسیون‌های پزشکی، آموزش دانشجویان، خسارت سوء‌استفاده من‌غیرحق از دفترچه‌های درمانی و... است. لازم به یادآوری است رویکرد تیم مدیریت درمان این استان، ارائه خدمات درمانی به تمامی بیماران تأمین‌اجتماعی و غیر تأمین‌اجتماعی و مراجعه‌کننده‌ها با حداکثر ظرفیت است.»

کد خبر: 64935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =